Agregátor obsahu

Zpět Na koleje ve Středočeském kraji vyjíždí modernizované RegioSpidery 

Cestujícím ve Středočeském  kraji začínají sloužit další  moderní regionální vlaky. České   dráhy zahájily provoz prvního moder nizovaného motorového voz u Regio-Shuttle RS1 v barvách systému  PID. V první fázi do konce ledna 2026 zamíří na koleje celkem devět vozů, které   budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora. Motorové   vozy původem z Německa nesou ve flotile národní dopravce jméno  RegioSpider. 

„Jsem rád, že v rámci dobré   spolupráce se Středočeským krajem nyní přinášíme vyšší kvalitu vlaků i na ty méně  vytížené   tratě v regionu. Právě na takové   výkony jsou motorové   vozy Regio-Shuttle RS1 ideálním  řešením, disponují spolehlivými a provozem osvědčenými technologiemi, jsou bezbariérové   a po provedené   modernizaci poskytují všechny služby, které   cestující ve vlaku očekávají. Vzhledem ke své kapacitě aktuálně představují prakticky jedinou moderní náhradu už letitých motoráků řady  810 a starších  jednotek RegioNova, říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Středočeši se tak po panterech a liškách mohou začít zvykat na dalšího člena železniční zvířecí rodiny. A ačkoliv vím, že pavouci nepatří zrovna mezi ty nejoblíbenější domácí mazlíčky, nepochybuji, že RegioSpidery si cestující oblíbí a budou s nimi jezdit rádi.“

Modernizované vozy RegioSpider komentuje také hejtmanka Petra Pecková : „Pro mnoho obyvatel Středočeského  kraje je vlak neodmyslitelnou součástí jejich života pro cestu do práce , do školy nebo za službami. Středočeská veřejná   doprava musí být nejen spolehlivá, ale také   pohodlná   a musí odpovídat standardům 21.století. Nové   RegioSpidery přinášejí  cestujícím lepší komfort, bezbariérovost  a moderní vybavení, které   jim cestování usnadní. Postupně se nám daří zlepšovat železniční dopravu i v těch částech kraje, kde by jinak hrozilo, že lidé   budou stále odkázáni na zastaralé   soupravy.“

Cestující ve Středočeském kraji dlouhodobě volají po modernějších a pohodlnějších vlacích, a právě proto pokračujeme v postupné obnově vozového parku. RegioSpidery sice nejsou zcela nové, protože   nové soupravy této velikosti se v Evropě pro neelektrifikované tratě nevyrábějí, ale prošly modernizací, která   jim umožní nabídnout vyšší komfort a spolehlivost na méně  vytížených tratích, kde dlouhá  léta  jezdily zastaralé   motorové   vozy. Věřím, že cestující ocení nejen bezbariérový  přístup a lepší vybavení, ale také   fakt, že tato vozidla jsou připravena na budoucí provoz v souladu s novými bezpečnostními standardy ETCS. Naší prioritou je, aby vlaková   doprava ve Středočeském  kraji byla moderní, pohodlná   a spolehlivá  – a to i na těch tratích, které   nejsou hlavními tahy, ale pro místní obyvatele znamenají klíčové  spojení,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

„S kolegy neustále  pracujeme  na tom, aby cestování vlaky v rámci systému  PID ve Středočeském  kraji bylo pro cestující komfortní a odpovídalo požadavkům  a o čekáváním, které   jsou v dnešní době na ně kladeny.  Motorové   vozy Regio-Shuttle RS1 v  systémovém  designu PID nahradí starší a již nevyhovující motorové   jednotky 810 a jsem přesvědčen o tom, že s jejich nabízeným servisem budou cestující spokojeni, “ konstatuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

 „Vozy prošly rozsáhlou modernizací v dílnách společnosti DPOV. Došlo k úpravám  interiérů , dosazení klimatizačních jednotek, Wi-Fi a zásuvek a USB portů pro dobíjení cestovní elektroniky, moderního informačního  systému  a vlakového  zabezpečovače, doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

České dráhy postupně v průběhu následujících dvou let nasadí celkem 34 motorových vozů RegioSpider na méně vytížené tratě především na východě kraje, kde dosud jezdí jednotky RegioNova nebo motorové vozy řady 810. Kromě provozního souboru Benešovsko vyrazí další vozidla v následujícím období na tratě na Nymbursku a Kolínsku. 

První Regio-Shuttly RS1 České dráhy nasadily do provozu v roce 2011 a od té doby s nimi získaly velmi dobré zkušenosti. Osvědčily se na mnoha regionálních spojích například na Liberecku nebo na Vysočině. Vozy pro Středočeský kraj zakoupily u společnosti Heros. Vyrobené byly v letech 1997 a 1998 a poté jezdily u německých dopravců HzL, BSB a SWEG. Počet motorových vozů Regio-Shuttle RS1 se tak postupně rozšířil z původních 33 kusů na současných téměř šedesát kusů. Tento počet není konečný a ještě poroste. 

Motorové vozy Regio-Shuttle RS1 mají moderní nízkopodlažní koncepci. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích. Díky tomu mají vozy ideální jízdní vlastnosti: pohodlný a měkký chod a vysokou dynamiku jízdy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení. Kromě Středočeského kraje se s nimi cestující setkávají také v kraji Libereckém, Ústeckém, Pardubickém a na Vysočině. 

Kromě RegioSpiderů plánují České dráhy v letošním roce uvést na středočeské tratě dalších 8 motorových jednotek RegioFox, čímž počet těchto moderních vlaků v kraji stoupne na 18. V roce 2026 pak dorazí dalších 20 lišek, jak se jednotkám od polského výrobce PESA přezdívá. Jejich počet na středočeských tratích pak dosáhne 38 kusů, které Středočechům nabídnou 4 370 komfortních míst v klimatizovaných regionálních vlacích. V loňském roce pak ČD uvedly do provozu také celkem 22 úplně nových elektrických jednotek RegioPanter se 4 950 místy k sezení.