Agregátor obsahu
Zpět Smlouva o spolupráci na projektu vodíkových autobusů byla podepsána
Příprava provozu autobusů na vodíkový pohon v okolí Mníšku pod Brdy se posunula do další fáze. Integrovaná doprava Středočeského kraje podepsala s budoucím majitelem autobusů, dopravcem Martin Uher Bus, smlouvu o spolupráci. Navazuje tak na dříve uzavřené memorandum a nedávný souhlas krajského zastupitelstva.
Budoucnost veřejné dopravy je bezemisní a Středočeský kraj se na přechod od dieselových autobusů připravuje už nyní. Pilotním projektem je nasazení 10 vodíkových autobusů v okolí Mníšku pod Brdy. Kraj nyní podepsal smlouvu o spolupráci s dopravcem Martin Uher Bus, přičemž fakticky navazuje na dříve podepsané memorandum a schválení smlouvy krajským zastupitelstvem. Smlouvu za kraj podepsala Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). „Nyní je tedy možné rozjet výběrové řízení na dodavatele deseti autobusů s vodíkovým pohonem. Jejich nasazení předpokládáme na konci roku 2025 anebo v roce 2026. Podle toho, jak rychle budou výrobci novou techniku schopní dodat,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Vodík by autobusy měly čerpat přímo v centrále firmy Martin Uher Bus v Mníšku pod Brdy. Kvůli tomu tu společnost ČEZ vybuduje plnicí stanici. K elektrolýze pak bude využívat elektrickou energii z vodní elektrárny ve Vraném nad Vltavou. Půjde tedy o zelený vodík, mající původ v obnovitelných zdrojích. „Pořízení autobusů vyjde odhadem na 242 milionů korun, většinu nákladů by měla pokrýt dotace z EU. Finanční model a návrh na uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících v systému Pražské integrované dopravy jsme nedávno schválili v krajském zastupitelstvu,“ shrnuje Petr Borecký s tím, že zatím není znám termín vydání stavebního povolení na plničku.
Mníšek byl vybrán mimo jiné kvůli kopcovitému terénu, který bude testem pro zatížení vodíkových autobusů a ověření reálného dojezdu v jednotlivých ročních obdobích.
Zvyšování podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě nařizuje směrnice EU, přičemž v autobusové dopravě se za bezemisní považují elektrobusy, vodíkové autobusy a trolejbusy. Vodíkový pohon je však oproti dieselům výrazně dražší, respektive vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a stejně tak i nutná výstavba plniček a nedostatek dodavatelů zeleného vodíku. Na druhé straně je výhodou rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků.
© ilustrační foto Magistrát hlavního města Prahy
Naše projekty
Portály, které by vás mohly zajímat
Středočeské inovační centrum
Podpora inovací a podnikání
Středočeský platební portál
Snadné placení poplatků obcím a spolkům
Participativní rozpočet pro obce
Obecní participativní rozpočet snadno a přehledně
Bezpečný Středočeský kraj
Aktuální bezpečnostní situace v kraji
Portál krizového řízení
Středočeská centrála cestovního ruchu
Kam vyrazit ve středních Čechách
Integrovaná doprava Středočeského kraje
Informace o veřejné dopravě Středočeského kraje.
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Portál příspěvkových organizací
Portál pro příspěvkové organizace
Dopravní portál
Veřejné zakázky
Přehled uveřejněných veřejných zakázek, jejichž zadavatelem je Středočeský kraj
Elektronický dotační portál Středočeského kraje
Prostřednictvím Elektronického dotačního portálu (EDP) je možné podávat žádosti o poskytnutí dotací, darů a návratných finančních výpomocí v rámci jednotlivých pravidel a programů z rozpočtu Středočeského kraje