Aktuality z posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, SEA)
Zpět Poptávka na zpracování posudku pro záměr „Lichoceves – Obec v zahradě“
Krajský úřad Středočeského kraje v souladu s § 9 odst. 1) zákona č. 100/2001 Sb. ve znění pozdějších předpisů poptává pro zpracování posudku k níže uvedenému záměru autorizovanou osobu dle § 19 cit. zákona:
„Lichoceves – Obec v zahradě“ v k. ú. Lichoceves, Noutonice, Okoř, STC2539, termín pro zaslání nabídky je do 1. 11. 2024 včetně, e-mail: tuckova@kr-s.cz.
Návrh smlouvy naleznete zde.
Více informací naleznete v sekci Informace pro veřejnost a autorizované osoby.
Posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, SEA) ve Středočeském kraji
Posuzování vlivů na životní prostředí
Posuzování vlivů na životní prostředí se v současné době provádí procesem EIA (posuzování záměrů) a procesem SEA (posuzování koncepcí). Tyto procesy jsou upraveny zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí).
EIA (Environmental Impact Assessment)
EIA je proces posuzování vlivů záměrů na životní prostředí.
Záměrem se podle § 3 písm. a) odst. 1 zákona č. 100/2001 Sb. rozumí stavby, zařízení, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 cit. zákona. Ustanovení § 4 odst. 1, resp. odst. 2 a 3, specifikují záměry podléhající, resp. nepodléhající posouzení také s odkazem na přílohu č. 1 cit. zákona. V této příloze jsou uvedeny záměry posuzované vždy (kategorie I) a záměry (včetně v zákoně definovaných změn těchto záměrů) posuzované v případě, že se tak stanoví ve zjišťovacím řízení (kategorie II).
Záměrem se také podle § 3 písm. a) odst. 2 zákona rozumí stavby, zařízení, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody vydaného podle zákona o ochraně přírody a krajiny mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti.
SEA (Strategic Environmental Assessment)
SEA je proces posuzování vlivů koncepcí, včetně územně plánovacích dokumentací, na životní prostředí.
Koncepcí se podle § 3 písm. b) zákona č. 100/2001 Sb. rozumí strategie, politiky, plány nebo programy včetně těch, které jsou spolufinancované z prostředků Evropské unie, zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané. Ve vztahu k posuzování vlivů se dále podle § 10a cit. zákona rozlišují koncepce posuzované vždy a koncepce, o jejichž posouzení se rozhoduje ve zjišťovacím řízení.
Pro posuzování územně plánovací dokumentace (ÚPD) platí zvláštní ustanovení dle § 10i cit. zákona. Vzhledem k tomu, že na rozdíl od ostatních typů koncepcí je zpracování a projednání ÚPD jasně stanoveno příslušnou legislativou, tj. zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, je i proces posuzování vlivů ÚPD navržen tak, aby respektoval jednotlivé kroky a fáze přípravy ÚPD.
Podnět na pořízení změny územního plánu – § 109 stavebního zákona
Podnět na pořízení změny územního plánu může podat obec (vlastní podnět) nebo oprávněný investor či občan obce nebo jiná osoba, která má vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemku nebo stavbě na území dané obce či další jmenovaní dle § 109 nového stavebního zákona č. 283/2021 Sb.
O pořízení změny územního plánu a jejím obsahu rozhoduje zastupitelstvo obce na základě podnětu na její pořízení. Obsahem podnětu (návrhu na obsah změny) jsou údaje uvedené v § 109 odst. 2 stavebního zákona.
Mimo jiné mohou být těmito podklady i stanovisko orgánu ochrany přírody podle zákona o ochraně přírody a krajiny a stanovisko podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
O tato stanoviska je potřeba zažádat Krajský úřad Středočeského kraje, Odbor životního prostředí a zemědělství, a to v jedné žádosti. Je-li změna územního plánu pořizována z vlastního podnětu, zajišťuje tato stanoviska sám pořizovatel (dále též žadatel) podle § 109 nebo § 89.
Do žádosti o stanoviska je třeba uvést následující údaje:
- název obce, jejíž územní plán je navrhován měnit
- údaje umožňující identifikaci žadatele (jméno, příjmení, korespondenční adresa, je vhodné uvést tel. nebo e-mailový kontakt)
- vymezení změnou řešeného území – údaje umožňující identifikaci pozemků, kterých se týká navrhovaný obsah změny (název obce, čísla parcel, katastrální území, mapový podklad a podobně)
- návrh obsahu změny ÚP, např. popis funkčního využití dle platného územního plánu a návrhu jeho změny
- důvody pro pořízení změny ÚP
- identifikační údaje ověřující vlastnická a majetková práva k vydání těchto stanovisek nejsou potřeba