Kontakty
Bc. Věra Škaloudová
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 848, 725 765 888
skaloudova@kr-s.cz
Mgr. Ing. Jaroslava Danihelková
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 117, 702 147 605
danihelkova@kr-s.cz
Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Středočeského kraje v letech 2011–2020
- Zpracovatel: ZO ČSOP Vlašim
- Rok schválení: 2010, 2018
- Usnesení ZK: č. 83-13/2010/ZK ze dne 1. 12. 2010, č. 119-12/2018/ZK ze dne 29. 1. 2018
- Nahrazovaná koncepce: Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Středočeského kraje v letech 2003–2010
- Nahrazující koncepce: Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Středočeského kraje – aktualizace pro roky 2021–2026
Koncepce EVVO Středočeského kraje v letech 2011–2020 se skládala z rozborové části vyhodnocující plnění koncepce předešlé a shrnující stav a nedostatky EVVO ve Středočeském kraji, návrhové části, která vymezovala cíle a opatření, a akčního plánu s konkrétními úkoly a termíny.
Základní části koncepce:
- I. Úvod
- II. Rozborová část (analytická)
- III. Návrhová část (strategická)
- IV. Prioritní cíle a opatření
- V. Akční plán
- VI. Environmentální poradenství
- VII. Přílohy
Tříčlenná skupina realizátorů, včetně koordinátora tvorby koncepce, spolupracovala pod patronátem Krajské rady EVVO se širokým týmem pracovníků – odborníků a zástupců různých institucí uskutečňujících EVVO v různých oblastech. Bylo stanoveno 5 strategických oblastí (A–E) a k nim vytvořeno odpovídajících 5 pracovních skupin. Tyto pracovní skupiny, řízeny svými vedoucími, zpracovávaly jednotlivé kapitoly návrhové části koncepce včetně úkolů zahrnutých v části akční plán. Vybraní odborníci spolu s realizačním týmem zpracovali část rozborovou na základě dostupných analýz, hodnoticích zpráv i empirických dat shromážděných pomocí dotazníkového šetření, k tomuto účelu navrženého. Seznam osob, které se na tvorbě koncepce podílely, je uveden v příloze č. 4.
Strategické oblasti:
- A) Oblast školství
- B) Oblast mimoškolní výchovy dětí a mládeže
- C) Veřejnost
- D) Veřejná správa
- E) Podniková sféra
- F) Krajský systém EVVO
- G) Environmentální poradenství
Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty Středočeského kraje – aktualizace pro roky 2018–2020
Od začátku platnosti Koncepce EVVO Středočeského kraje v letech 2011–2020 nastalo ve Středočeském kraji i celé ČR několik důležitých změn, které si vyžádaly její aktualizaci. Díky investičním dotacím EU i Středočeského kraje se zlepšila vybavenost středisek ekologické výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO). Obor EVVO se stále více soustřeďoval na efektivitu vzdělávacích aktivit, oslovování širších skupin obyvatelstva (senioři, dobrovolníci) i sledování kvality procesů v organizacích EVVO.
Významnou změnou bylo přijetí nového Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016–2025 (dále jen Státní program EVVO a EP), který se mnohem více zaměřoval na cíle EVVO a EP než na pouhé formy, jak tomu bylo v minulosti. Státní program se v aktualizaci promítal zejména v důrazu na klíčové kompetence namísto témat a dále v členění podle strategických oblastí namísto cílových skupin EVVO. Členění aktualizace rovněž odpovídalo Státnímu programu EVVO a EP, jehož relevantní cíle a opatření převáděla na krajskou úroveň. Dokument zohledňoval a zakotvuje zejména fungující praxi, např. v principu krajských středisek EVVO.
Hlavním účelem aktualizace bylo:
- zvolit si priority na poslední tři roky platnosti koncepce
- upravit členění koncepce na základě Státního programu EVVO a EP
- reflektovat změny a dosažené výsledky v oblasti EVVO
- zaměřit se na konkrétní úkoly, které byly v souladu s reálnými možnostmi Středočeského kraje a krajského úřadu
Strategické oblasti a navazující relevantní cíle byly převzaty z aktuálního znění Státního programu EVVO a EP.
Koncepce tedy definovala 5 strategických oblastí:
- 1) Udržitelnost systému a prostředí pro EVVO a EP
- 2) Kvalita, diverzita a inovace v EVVO a EP
- 3) Spolupráce, síťování, propojování v EVVO a EP
- 4) Posilování postavení a porozumění EVVO a EP – propagace, PR, popularizace
- 5) Vzdělávací cíle a relevantní témata EVVO a EP