Standard 7
Orgán sociálně-právní ochrany aktivně vyhledává a monitoruje ohrožené děti. Prokazatelně koordinuje, případně vytváří podmínky pro preventivní aktivity ve svém správním obvodu.
Naplnění obsahu kritéria
NAPLNĚNÍ OBSAHU KRITÉRIA
Prevence v rámci kontrolní činnosti na OSPOD ORP
OSPOD KÚ vykonává metodickou a kontrolní činnost pro obecní úřady obcí s rozšířenou působností, které se zabývají sociálně-právní ochranou. S těmito úřady spolupracuje.
V rámci kontrol OSPOD ORP se kontrolní tým pracovníků KÚ dotazuje na preventivní aktivity daného OSPOD ve smyslu standardů kvality pro OSPOD (kritérium 7a, 7b) v jeho lokalitě a na rozvíjení spolupráce s dalšími subjekty, které participují na výkonu SPO. Zvláště se dotazuje na děti uvedené v § 6 ZSPOD a je zjišťován počet, stav těchto dětí a typ intervence OSPOD. Ze strany kraje je OSPOD ORP nabízena metodická podpora při řešení konkrétních případů.
Prevence v rámci kontrol u pověřených osob a ZDVOP
OSPOD KÚ při provádění kontrolní činnosti hodnotí míru preventivních aktivit kontrolovaných organizací ve smyslu standardů kvality pro pověřené osoby, kterým bylo vydáno pověření dle § 48 odst. 2, písm. d) a f) ZSPOD (kritérium 5a a 5b Standardů pro PO) a rovněž u ZDVOP dle standardů kvality pro tato zařízení. (kritérium 5a, 5b, 5c Standardů pro ZDVOP).
Preventivní aktivity v rámci Středočeského kraje
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve Středočeském kraji na období 2020 - 2022 představuje strategický dokument pro oblast sociálních služeb vytvořený v rámci procesu plánování sociálních služeb (navazuje na předchozí platné dokumenty z oblasti plánování ve Středočeském kraji. Proces střednědobého plánování sociálních služeb ve Středočeském kraji probíhá v maximálním možném souladu s komunitním plánováním obcí na území kraje s cílem zvýšit dostupnost, kvalitu a rozšířit tak nabídku sociálních služeb, aby co nejlépe odpovídala potřebám a dostupným zdrojům. Prostřednictvím tohoto procesu začal Středočeský kraj podporovat zejména zapojení obcí s rozšířenou působností včetně dalších důležitých účastníků v systému sociálních služeb (uživatelé, poskytovatelé, zadavatelé). Rozvoj sociálních služeb v kraji tak vychází také z potřeb identifikovaných na území obcí (s přesahem na území celého kraje). Pro úspěšnou implementaci Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb je ustaven Výbor pro sociální věci KÚSK, který projednává a schvaluje postupy v rámci plánování rozvoje sociálních služeb. Plní úkoly, kterými jej pověří Zastupitelstvo kraje.
Krajský plán vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením Středočeského kraje 2020-2022. Deklaruje podporu osob se zdravotním postižením v oblasti vyrovnávání příležitostí a vychází ze související politiky této podpory na mezinárodní a národní úrovni. Plán zohledňuje specifické potřeby osob se zdravotním postižením, jakožto citlivé skupiny občanů, kteří jsou díky svému zdravotnímu hendikepu specifickým způsobem omezeni v rámci běžného života a potřebují konkrétní, cílenou podporu v nejrůznějších oblastech každodenního života. Posláním je naplňovat politiku vyrovnávání příležitostí osob se zdravotním postižením na území Středočeského kraje v konkrétních definovaných oblastech a konkrétními opatřeními.
Cílem Strategie integrace romské komunity ve Středočeském kraji na období 2017-2021 je přiměřená, systematická a kontinuální podpora pozitivního rozvoje Romů, a to jednotlivců i rodin žijících v sociálně vyloučených lokalitách na území Středočeského kraje. Pro jednotlivé prioritní oblasti stanoví strategie systém dílčích cílů a aktivit vedoucích k jejich naplňování v souladu s Národní strategií romské integrace v této oblasti pro další období. V první řadě je to priorita týkající se vzdělávání, které podmiňuje úspěšnost na trhu práce a sociální vzestup. Na oblast vzdělávání navazuje priorita dluhová problematika a dále zaměstnanost, protože uplatnění obyvatel SVL na trhu práce je základním předpokladem ke stabilizaci jejich životní situace a zlepšení socioekonomické pozice. Posledními řešenými tématy jsou problematika bydlení a s ním úzce souvisejícího zdravotního stavu obyvatel sociálně vyloučených lokalit. Závěrečným řešeným tématem je oblast dostupnosti sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách
Pracovní skupina prevence kriminality krajského úřadu zpracovala Program prevence kriminality Středočeského kraje na rok 2021, obsahuje čtyři projekty, které by měly přispět ke snížení kriminality ve Středočeském kraji a zvýšení pocitu bezpečí jeho občanů, respektive větší informovanosti o možnostech, jak předcházet určitému typu trestné činnosti. Program byl zpracován v úzké spolupráci s Krajským ředitelstvím policie Středočeského kraje a naplňuje priority uvedené v Koncepci prevence kriminality Středočeského kraje na léta 2018-2021. Středočeský kraj se zaměří mimo jiné na snižování majetkové kriminality, snižování míry recidivy, ochranu měkkých cílů (např. škol a školských zařízení), prevenci kybernetické kriminality apod. Současně Středočeský kraj společně s Krajským ředitelstvím policie Středočeského kraje prosazuje komplexní přístup k řešení bezpečnostních rizik na území kraje prostřednictvím spolupráce jednotlivých subjektů státní správy, samosprávy včetně neziskového sektoru, s cílem aktivně zapojit i komunity a veřejnost do realizace preventivních opatření k eliminaci těchto rizik, a to např. prostřednictvím tzv. „Bezpečných měst" nebo „Bezpečných regionů".
Celostátní protidrogovou politiku v rámci Středočeského kraje koordinuje Krajská protidrogová komise, která byla zřízena Radou Kraje. Komise vypracovala Koncepci protidrogové politiky Středočeského kraje na léta 2016 – 2020, kde je zmapován aktuální stav realizace protidrogové politiky na území kraje (služby, organizace, vzdělávání, koordinace, financování) a stanoveny priority na následující období. Koncepce protidrogové politiky Středočeského kraje je klíčovým dokumentace, který jednoznačně veřejnosti deklaruje přístupy a priority preferované krajem v oblasti protidrogové politiky, a jakým způsobem se bude na realizaci podílet. Realizace protidrogové politiky je dokladována každoročně výročními zprávami.
Monitorování ohrožených a týraných dětí u OSPOD ORP a PO
Krajský úřad se zaměřuje v rámci kontrolní činnosti výkonu SPO u výše uvedených subjektů zvláště na děti, na kterých byl spáchán trestný čin ohrožující život, zdraví a svobodu, jejich lidskou důstojnost, mravní vývoj, nebo je u nich podezření ze spáchání takového činu anebo jsou ohrožovány násilím mezi rodiči nebo jinými osobami odpovědnými za jejich výchovu, popřípadě násilím mezi dalšími fyzickými osobami.
Kontrolní tým zjišťuje jakým způsobem má OSPOD ORP zpracovány postupy k aktivnímu vyhledávání dětí uvedených v § 6 zákona o SPOD, kdo se vyhledávání účastní, jakým způsobem se provádí vyhledávání ohrožených dětí, kde k vyhledávání dochází – porodnice, pediatři, školy, NNO, pro průběžné mapování situace. Dále s jakými subjekty má navázánu aktivní spolupráci, resp. jak se tato spolupráce odráží v týmu pro děti a mládež, komisi SPO (je-li zřízen/a), ve spolupráci se školami, policií, lékaři, pedagogicko-psychologickými poradnami atd.
Statistické údaje a jejich vyhodnocování ze strany krajského úřadu
Kraj shromažďuje výkazy o výkonu SPO od OSPOD obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Statistický dotazník vyplňuje OSPOD ORP za každý kalendářní rok, následně je zasílán Krajskému úřadu, který získaná data předává k sumarizaci na MPSV. Ministerstvo následně tyto údaje analyzuje a vyhodnocuje ve svých ročních statistických ročenkách. Krajský úřad údaje získané ze statických výkazů využívá jako podklad pro tvorbu strategických dokumentů kraje (Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve Středočeském kraji, Plán primární prevence rizikového chování dětí a mládeže ve Středočeském kraji na léta, Strategie integrace romské komunity ve Středočeském kraji, Koncepce protidrogové politiky Středočeského kraje, Analýza sociálních a zdravotně sociálních služeb určených uživatelům návykových látek na území Středočeského kraje z hlediska jejich potřebnosti a dostupnosti).
Metodické dny Krajského úřadu pro pracovníky OSPOD ORP
Mezi další preventivní aktivity patří pravidelné metodické dny pro pracovníky OSPOD ORP, které se konají zpravidla jednou za tři měsíce v prostorách krajského úřadu. Od poloviny roku 2016 jsou každý měsíc pořádány metodické dny přímo na jednotlivých pracovištích OSPOD Středočeského kraje k aktuálním otázkám výkonu SPOD a konzultace jednotlivých případů z praxe. Přehled o termínech konání jednotlivých metodických dnů je zveřejněn na webových stránkách úřadu. V rámci podpory pro pracovníky OSPOD Středočeského kraje jsou vydávány metodické dokumenty k usměrňování výkonu SPO, se kterými jsou pracovníci seznamováni na metodických setkáních pořádaných krajským úřadem. Dokumenty pro metodickou podporu jsou rozesílány v elektronické podobě na jednotlivá pracoviště a současně zveřejňovány na webových stránkách krajského úřadu v sekci OSPOD. O realizovaných metodických dnech vede OSPOD KÚ záznamy z jednání, prezenční listiny a další související dokumentace.
Metodické dny pro pověřené osoby
Jako orgán sociálně-právní ochrany dětí KÚ shromažďuje podklady a vydává rozhodnutí
o pověření k výkonu sociálně-právní ochrany dětí fyzickým a právnickým osobám dle zákona o sociálně-právní ochraně dětí v platném znění, kontroluje výkon sociálně-právní ochrany dětí pověřenými osobami s možností odnětí pověření nebo stanovením pokuty za správní delikt, § 59 - § 59l ZSPOD. V pravidelných intervalech pořádá pro pověřené osoby Metodické dny (jednou za 6 měsíců). O realizovaných metodických dnech vede OSPOD KÚ záznamy z jednání, prezenční listiny atd.
Kontrolní činnost osob pověřených výkonem SPO
OSPOD KÚ vykonává metodickou a kontrolní činnost u osob pověřených k výkonu sociálně-právní ochrany. V rámci kontrol u pověřených osob se pracovníci KÚ dotazují mimo jiné na preventivní aktivity daného subjektu s pověřením k výkonu SPO v jeho lokalitě a na rozvíjení spolupráce s dalšími subjekty, které participují na výkonu SPO. Zvláště se kontrola zaměřuje na děti uvedené v § 6 ZSPOD a je zjišťován počet a stav těchto dětí. Ze strany Kraje je pověřeným osobám nabízena metodická podpora při řešení konkrétních případů. Krajský úřad při těchto kontrolách monitoruje děti, na kterých byl spáchán trestný čin ohrožující život, zdraví a svobodu, jejich lidskou důstojnost, mravní vývoj nebo jmění, nebo je podezření ze spáchání takového činu anebo které jsou ohrožovány násilím mezi rodiči nebo jinými osobami odpovědnými za výchovu dítěte, popřípadě násilím mezi dalšími fyzickými osobami.
KÚ v rámci kontroly zjišťuje:
- jakým způsobem má kontrolovaná pověřená osoba zpracovány postupy k aktivnímu vyhledávání dětí spadajících pod § 6 ZSPOD;
- kdo se vyhledávání účastní;
- kdo vyhledává;
- jak se provádí vyhledávání ohrožených dětí;
- kde k vyhledávání dochází – porodnice, pediatři, školy, které pracují s ohroženými rodinami, předškolními dětmi ohroženými sociálním vyloučením;
- a dále s jakými subjekty má kontrolovaný subjekt navázánu aktivní spolupráci, resp. jak se tato spolupráce odráží ve spolupráci s OSPOD, resp. v týmu pro děti a mládež/ komisi SPO, jeli zřízen/a v dané lokalitě, kde pověřená osoba působí.
Konzultační a poradenské dny k problematice náhradní rodinné péče
V souvislosti a aktivitami Krajského úřadu Středočeského kraje na podporu oblasti náhradní rodinné péče ve Středočeském kraji pořádá OSPOD pravidelné „Konzultační a poradenské dny k problematice náhradní rodinné péče". Konzultační a poradenské dny jsou určené zejména pro pěstouny, děti svěřenédo pěstounské péče, jiné fyzické osoby žijící spolu s pěstouny, a dále o zájemce a žadatele o náhradní rodinnou péči, zvláště pak o pěstounskou péči a pěstounskou péči na přechodnou dobu, kteří mají trvalý pobyt na území Středočeského kraje. Konzultační a poradenské dny jsou pořádány každou první středu v měsíci v době od 08:00 do 17:00 hod. v prostorách úřadu. Konzultační dny slouží jako poradenská podpora pěstounům a také jako preventivní aktivita k předcházení selhávání náhradní rodinné péče, resp. k získávání nových potencionálních žadatelů. Zájemcům budou k dispozici odborní pracovníci oddělení, kteří se zabývají zprostředkováním pěstounské péče a osvojení, a rovněž psychologové pro náhradní rodinnou péči.