Informace pro obce a města o ochraně ovzduší

Informace pro obce a města

Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, a jeho novela účinná od 1. 1. 2017 poskytují celou řadu možností, jak mohou obce a obce s rozšířenou působností ovlivňovat kvalitu ovzduší na svém území.


Kompetence obce a obecního úřadu

Obecní úřady jsou dle § 27 odst. 1 písm. g) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, správními orgány na úseku ochrany ovzduší. Na základě této skutečnosti mají níže uvedené kompetence, prostřednictvím kterých mohou vykonávat správní činnost na úseku ochrany ovzduší.

Kompetence obcí a obecních úřadů v oblasti ochrany ovzduší stanovují následující ustanovení zákona o ochraně ovzduší:

§ 10 – Smogová situace

  • Obec může pro případ vzniku smogové situace vydat regulační řád. Regulační řád obsahuje opatření na omezení provozu silničních motorových vozidel. Regulační řád se nevydá, je-li zřejmé, že omezení provozu vozidel v obci nemůže přispět ke snížení úrovně znečištění. Regulační řád vydává obec formou nařízení a zároveň o jeho vydání informuje ministerstvo. Odbornou pomoc při zpracování regulačních řádů poskytuje obcím ministerstvo.
  • Podrobnosti: § 10 zákona o ochraně ovzduší

§ 14 – Nízkoemisní zóny

  • Rada obce může za účelem omezení znečištění ovzduší z dopravy na svém území nebo jeho části opatřením obecné povahy vydaným v přenesené působnosti stanovit zónu s omezením provozu silničních motorových vozidel.
  • Podrobnosti: § 14 zákona o ochraně ovzduší

§ 16 – Povinnosti osob

  • Obec může na svém území vyhláškou stanovit podmínky pro spalování suchého rostlinného materiálu v otevřeném ohništi za účelem jeho odstranění nebo jeho spalování zakázat, pokud zajistí jiný způsob pro jeho odstranění podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech. Při stanovení podmínek nebo zákazu obec přihlíží zejména ke klimatickým podmínkám, úrovni znečištění ve svém územním obvodu, vegetačnímu období a hustotě zástavby. Zároveň platí podmínka, že v otevřeném ohništi lze spalovat jen suché rostlinné materiály neznečištěné chemickými látkami.

Kompetence obecního úřadu obce s rozšířenou působností

Obecní úřady obcí s rozšířenou působností (dále jen ORP) jsou dle § 27 odst. 1 písm. f) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, správními orgány na úseku ochrany ovzduší. Na základě této skutečnosti mají níže uvedené kompetence, prostřednictvím kterých mohou vykonávat správní činnost na úseku ochrany ovzduší.

Kompetence ORP v oblasti ochrany ovzduší stanovují následující ustanovení zákona o ochraně ovzduší:

§ 17 – Povinnosti provozovatele stacionárního zdroje

Na základě novely zákona o ochraně ovzduší, která nabyla účinnosti 1. 1. 2017, přibyla ORP nová kompetence, která je uvedená v § 17 odst. 2 zákona o ochraně ovzduší:
  • Vznikne-li důvodné podezření, že provozovatel spalovacího stacionárního zdroje umístěného v rodinném domě, v bytě nebo ve stavbě pro rodinnou rekreaci, nejde-li o prostory užívané pro podnikatelskou činnost, porušil některou z povinností podle § 17 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší (např. spaluje odpad), avšak toto porušení nelze prokázat bez provedení kontroly spalovacího stacionárního zdroje, jeho příslušenství nebo používaných paliv, obecní úřad obce s rozšířenou působností provozovatele na tuto skutečnost písemně upozorní a poučí jej o povinnostech provozovatele spalovacího stacionárního zdroje stanovených v § 17 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší a o následcích opakovaného důvodného podezření na jejich porušení v podobě provedení kontroly. Pokud opakovaně vznikne důvodné podezření, že tento provozovatel nadále nebo opětovně porušuje některou z povinností podle § 17 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší, je kontrolující oprávněn vstoupit do jeho obydlí za účelem kontroly dodržování povinností podle tohoto zákona. Vlastník nebo uživatel těchto prostor je povinen umožnit kontrolujícímu přístup ke spalovacímu stacionárnímu zdroji, jeho příslušenství a používaným palivům.

§ 22 – Opatření ke zjednání nápravy a zastavení provozu stacionárního zdroje

  • V případě, že provozovatel neplní povinnosti stanovené tímto zákonem nebo povolením provozu, jsou Česká inspekce životního prostředí (dále jen inspekce) nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněny uložit provozovateli provést v přiměřené lhůtě opatření ke zjednání nápravy. Pokud provozovatel opatření ke zjednání nápravy ve stanovené lhůtě neprovedl, jsou inspekce nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností oprávněny vydat rozhodnutí o zastavení provozu stacionárního zdroje. K uložení nápravného opatření u fyzických osob je příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností. K uložení nápravného opatření u právnických osob a podnikajících fyzických osob v případě, že se jedná o stacionární zdroj uvedený v příloze č. 2 k tomuto zákonu, je příslušná inspekce ; v případě, že se nejedná o stacionární zdroj uvedený v příloze č. 2 k tomuto zákonu, je příslušná inspekce nebo obecní úřad obce s rozšířenou působností.
  • Podrobnosti: § 22 zákona o ochraně ovzduší

§ 23 – Přestupky

  • Přestupky podle zákona o ochraně ovzduší projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností. Příjem z pokut uložených obecním úřadem ORP je příjmem obce s rozšířenou působností. Seznam přestupků je uveden v § 23 zákona o ochraně ovzduší.

§ 28 – Postup kontrolních orgánů

  • Inspektoři a pověření zaměstnanci obecních úřadů obcí s rozšířenou působností jsou při výkonu kontrolní činnosti podle tohoto zákona povinni prokázat se průkazem vydaným příslušným kontrolním orgánem, který je dokladem o jejich pověření ke kontrole.