Kontakty

Bc. Věra Škaloudová
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 848, 725 765 888
skaloudova@kr-s.cz

Mgr. Ing. Jaroslava Danihelková
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 117, 702 147 605
danihelkova@kr-s.cz

Oddělení řízení projektů v oblasti ŽP a zem.

Aktuality

Aktuality z environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO)

17. ročník setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje 2025 a vyhodnocení 12. ročníku Školy udržitelného rozvoje Středočeského kraje

S příchodem jara se již tradičně scházejí v prostorách Krajského úřadu Středočeského kraje (KÚSK) koordinátoři environmentální výchovy (EV) Středočeského kraje. Od prvopočátku se na přípravě a realizaci setkání koordinátorů EV a soutěže Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje (ŠUR SK) spolupracuje Klub ekologické výchovy, z.s., (KEV) se Středočeským krajem, Odborem životního prostředí a zemědělství a Odborem školství. Stejně jako v minulých letech, tak i letos byl o setkání koordinátorů EV a vyhlášení vítězů ŠUR SK velký zájem. Svědčí o tom účast 96 pedagogů a také dalších zájemců z řad institucí zabývajících se jak výchovou a vzděláváním pro udržitelný rozvoj (UR), tak i odborníků z oblasti životního prostředí, zemědělství a managementu.

17. ročník setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje 2025 a vyhodnocení 12. ročníku Školy udržitelného rozvoje Středočeského kraje Setkání koordinátorů EV a ŠUR SK zahájila Doc. PaedDr. RNDr. Milada Švecová, CSc., předsedkyně KEV. Účastníky následně přivítala na Krajském úřadě Středočeského kraje radní pro oblast životního prostředí a zemědělství Mgr. Jindřiška Romba, MBA. Účastníky pozdravily také vedoucí Odboru životního prostředí a zemědělství Ing. Simona Jandurová a vedoucí Odboru školství Mgr. Bc. Michaela Vencová.

V úvodu akce byla prezentována klíčová témata letošního ročníku setkání koordinátorů, a to „Klimatické změny a jejich dopady na zemědělství a produkci potravin“.

Následovalo předání certifikátů a odměn školám zapojeným do programu ŠUR SK 2025–2027vyhlášení 13. ročníku této soutěže, nad nímž převzala opět záštitu radní pro oblast životního prostředí a zemědělství Mgr. Jindřiška Romba, MBA.

Certifikáty 12. ročníku soutěže byly předány 33 zástupcům škol ve Středočeském kraji, titulem ŠUR SK se může pyšnit celkem 36 škol. Ocenění převzali ředitelé a koordinátoři EV vyhodnocených škol.

17. ročník setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje 2025 a vyhodnocení 12. ročníku Školy udržitelného rozvoje Středočeského krajeV úvodu byly Mgr. Ing. Jaroslavou Danihelkovou a Bc. Věrou Škaloudovou z oddělení řízení projektů v oblasti ŽP KÚSK představeny environmentální akce pro rok 2025 připravované Středočeským krajem a zazněla informace o vyhlášení dotačního programu pro oblast environmentální výchovy.  Poté byla představena témata vyhlašovaná OSN a UNESCO pro rok 2025 – Mezinárodní rok ledovců a Mezinárodní rok geodiverzity. Zajímavé a inspirativní přednášky na téma zemědělství a klimatická změna se ujala Doc. Dr. Mgr. Vera Potopová z České zemědělské univerzity v Praze. S informací o certifikaci potravinářských výrobků Středočeského kraje vystoupil Ing. Tomáš Macháček, MPA, vedoucí oddělení zemědělství a lesnictví KÚSK.

Následovala prezentace připravovaných akcí České společnosti ornitologické (ČSO), zejména představení ptáka roku 2025 – konipasa horského. Prezentace se za ČSO ujala Mgr. Gabriela Dobruská. Program byl doplněn o informace ke 4. geologické škole s badatelským zaměřením, která bude spojena s exkurzí do globálního geoparku ČR – Český ráj. Na realizaci se podílí KEV a Přírodovědecká fakulta UK, geologická sekce. Zajímavým námětem pro realizaci badatelské výuky v podmínkách škol byly informace na téma invazní organismy v přírodě ČR a jejich monitorování. Příspěvek na téma „Ekologické invaze v EVVO“ představili Prof. Ing. Jiří Patoka, Ph.D., DiS., Mgr. Barbora Patoková a Doc. Mgr. Oldřich Kopecký, Ph.D.

Prostor k vystoupení dostali také koordinátoři EV, kteří prezentovali programy zaměřené na posílení environmentální výchovy přímo ve školách Středočeského kraje.

Koordinátoři, pedagogové i ředitelé škol hodnotili setkání jako přínosné, neboť poskytlo pedagogům náměty pro praktickou realizaci EV a UR ve školách. K tomuto účelu mohou přispět také prezentace přednášek ze setkání použitelné jako pomůcky a inspirace pro nadcházející Den Země 2025.

Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje

Škola udržitelného rozvoje (ŠUR) je soutěž mateřských, základních i středních škol, kterou pořádá Klub ekologické výchovy, z. s. Roku 2013 navázal spolupráci se Středočeským krajem a společně organizují soutěž Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje (ŠUR SK). Roku 2014 tak mohl být vyhodnocen 1. ročník soutěže a úspěšné školy získaly certifikát na období 2014–2016. Předání ocenění i vyhlášení nového ročníku probíhá tradičně na setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje.

Cílem soutěže je zhodnocení proenvironmentálních aktivit škol ve Středočeském kraji a ocenění nejenom těch nejlepších, ale i začínajících. Podpora rozvoje environmentální výchovy (EV) i na školách, které by rády začaly, ale zatím žádné zkušenosti nemají. Vyhlášení soutěže posiluje aktivity škol a školských zařízení v kontextu výchovy pro udržitelný rozvoj.

Stupně ŠUR SK

  • 1. stupeň (nejvyšší)
    • Škola s dlouhodobými zkušenostmi s komplexní realizací EV, kdy jsou zapojeni téměř všichni pedagogové.
    • Na škole působí kvalifikovaný koordinátor EV (absolvent specializačního studia), který se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie a ŽP.
    • Je zpracován dlouhodobý i krátkodobý (na jeden školní rok) školní program EV.
    • Škola realizuje programy k EV v průběhu školního roku a zapojuje do svých aktivit i veřejnost.
    • Postupně se stává centrem vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) v rámci regionu, kdy spolupracuje se školami v okolí a podílí se na dalším vzdělávání pedagogů z okolních škol.
  • 2. stupeň (střední)
    • Škola s dlouhodobějšími zkušenostmi s EV, zapojeno alespoň 50 % pedagogů do aktivit EV.
    • Je ustanovený koordinátor, který však nemusí být absolventem specializačního studia a občas se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie a ŽP.
    • Je vypracován krátkodobý školní program EV.
    • Realizace EV probíhá pouze v rámci některých vyučovacích předmětů, jsou realizovány programy k EV v průběhu školního roku.
    • Škola podle možností spolupracuje s okolními školami a dalšími institucemi v oblasti EV/VUR.
  • 3. stupeň (začínající školy)
    • Škola s krátkodobými zkušenostmi s EV, zapojeno alespoň 20 % pedagogů nebo i jednotlivec (ve výjimečných případech).
    • Je ustanovený koordinátor, který nemusí být absolventem specializačního studia.
    • Je vypracován přehled aktivit k EV.
    • Realizace EV probíhá pouze v rámci několika málo vyučovacích předmětů, jsou realizovány dílčí programy k EV v průběhu školního roku.
    • Škola doposud nemá navázanou spolupráci s okolními školami či jinými institucemi v oblasti EV/VUR.
       

Dokumenty