Kontakty

Bc. Věra Škaloudová
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 848, 725 765 888
skaloudova@kr-s.cz

Mgr. Ing. Jaroslava Danihelková
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 117, 702 147 605
danihelkova@kr-s.cz

Oddělení řízení projektů v oblasti ŽP a zem.

Aktuality

Asset Publisher

Exkurze koordinátorů ekologické výchovy do CHKO Brdy

Jednou z podzimních akcí realizovaných v rámci projektu „Profesionalizace práce koordinátorů EV ve Středočeském kraji“ byla letos na podzim exkurze do CHKO Brdy. Součástí exkurze byla také návštěva ZŠ a MŠ Tlustice oceněné v soutěži „Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje“ prvním, nejvyšším stupněm. Účastníky exkurze byli koordinátoři EV ze škol Středočeského kraje, zástupce realizátora projektu Klubu ekologické výchovy Milada Švecová a za poskytovatele dotace se zúčastnila koordinátorka EVVO Středočeského kraje Jaroslava Danihelková z Odboru životního prostředí a zemědělství. 

Program exkurze byl velice pestrý. Zahrnoval nejenom prezentaci příkladů dobré praxe ze ZŠ a MŠ Tlustice, ale také návštěvu Muzea Středních Brd ve Strašicích a Domu přírody Brd Tři Trubky.

Účastníci exkluze získali nejenom náměty pro svou práci koordinátora EV, ale také pro přípravu exkurzí a pobytů v přírodě v rámci přípravy výuky pro své žáky a studenty.

Exkurze koordinátorů ekologické výchovy do CHKO Brdy Poděkování za představení aktivit v rámci EVVO v ZŠ a MŠ Tlustice patří ředitelce Tereze Ošmerové a koordinátorce EV Barboře Zavadové. Za zajímavou a názornou prezentaci, množství informací k vojenskému prostoru Brdy včetně jeho využití od dob jeho vzniku až po současnost patří poděkování vedoucímu muzea, kurátorovi sbírek muzejní povahy a vědeckému pracovníkovi Tomáši Makajovi. Za představení a provedení areálem Domu přírody Brd patří poděkování Lence Čarnogurské, referentce muzea, průvodkyni a edukátorce muzea Dům přírody Brdy.

Účastníci exkurze byli velice spokojeni, zejména z důvodu rozšíření nabídky možností pro realizaci školních exkurzí týkajících se témat novodobých dějin.

Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje

Škola udržitelného rozvoje (ŠUR) je soutěž mateřských, základních i středních škol, kterou pořádá Klub ekologické výchovy, z. s. Roku 2013 navázal spolupráci se Středočeským krajem a společně organizují soutěž Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje (ŠUR SK). Roku 2014 tak mohl být vyhodnocen 1. ročník soutěže a úspěšné školy získaly certifikát na období 2014–2016. Předání ocenění i vyhlášení nového ročníku probíhá tradičně na setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje.

Cílem soutěže je zhodnocení proenvironmentálních aktivit škol ve Středočeském kraji a ocenění nejenom těch nejlepších, ale i začínajících. Podpora rozvoje environmentální výchovy (EV) i na školách, které by rády začaly, ale zatím žádné zkušenosti nemají. Vyhlášení soutěže posiluje aktivity škol a školských zařízení v kontextu výchovy pro udržitelný rozvoj.

Stupně ŠUR SK

  • 1. stupeň (nejvyšší)
    • Škola s dlouhodobými zkušenostmi s komplexní realizací EV, kdy jsou zapojeni téměř všichni pedagogové.
    • Na škole působí kvalifikovaný koordinátor EV (absolvent specializačního studia), který se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie a ŽP.
    • Je zpracován dlouhodobý i krátkodobý (na jeden školní rok) školní program EV.
    • Škola realizuje programy k EV v průběhu školního roku a zapojuje do svých aktivit i veřejnost.
    • Postupně se stává centrem vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) v rámci regionu, kdy spolupracuje se školami v okolí a podílí se na dalším vzdělávání pedagogů z okolních škol.
  • 2. stupeň (střední)
    • Škola s dlouhodobějšími zkušenostmi s EV, zapojeno alespoň 50 % pedagogů do aktivit EV.
    • Je ustanovený koordinátor, který však nemusí být absolventem specializačního studia a občas se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie a ŽP.
    • Je vypracován krátkodobý školní program EV.
    • Realizace EV probíhá pouze v rámci některých vyučovacích předmětů, jsou realizovány programy k EV v průběhu školního roku.
    • Škola podle možností spolupracuje s okolními školami a dalšími institucemi v oblasti EV/VUR.
  • 3. stupeň (začínající školy)
    • Škola s krátkodobými zkušenostmi s EV, zapojeno alespoň 20 % pedagogů nebo i jednotlivec (ve výjimečných případech).
    • Je ustanovený koordinátor, který nemusí být absolventem specializačního studia.
    • Je vypracován přehled aktivit k EV.
    • Realizace EV probíhá pouze v rámci několika málo vyučovacích předmětů, jsou realizovány dílčí programy k EV v průběhu školního roku.
    • Škola doposud nemá navázanou spolupráci s okolními školami či jinými institucemi v oblasti EV/VUR.
       

Dokumenty