Kontakty

Bc. Věra Škaloudová
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 848, 725 765 888
skaloudova@kr-s.cz

Mgr. Ing. Jaroslava Danihelková
odborný referent pro řízení projektů v obl. ŽP, EVVO
tel.: 257 280 117, 702 147 605
danihelkova@kr-s.cz

Oddělení řízení projektů v oblasti ŽP a zem.

Aktuality

Aktuality z environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO)

Exkurze koordinátorů environmentální výchovy (EV) v roce 2025 směřovala do Poděbrad

Tradiční podzimní akcí v rámci projektu „Profesionalizace práce koordinátorů EV ve Středočeském kraji“ byla exkurze do Poděbrad. Lokalita byla vybrána ze dvou důvodů. Jednak zde působí hned několik škol oceněných na jaře certifikátem Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje a dalším důvodem bylo letošní 120. výročí objevení minerálního pramenu na nádvoří zámku.

ŠUR exkurze Poděbrady V rámci exkurze jsme navštívili dvě školy, a to Hotelovou školu Poděbrady, nacházející se v centru města, a Speciální základní školu, která se nachází na okraji Poděbrad. Účastníci exkurze měli možnost se seznámit s aktivitami obou navštívených škol a koordinátoři environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) nás seznámili s praktickými proenvironmentálními aktivitami. Je potřeba říci, že činnost v kontextu EVVO je velmi pestrá, nápaditá a přinesla řadu inspirací pro účastníky exkurze. Těmi byli koordinátoři EV ze škol Středočekého kraje (38 účastníků) a doc. Milada Švecová za Klub ekologické výchovy (KEV), realizátora projektu. Letos se účastnilo i několik ředitelů mateřských a základních škol.

Následovala prohlídka centrální části města, kdy se průvodcovské činnosti ujala paní PhDr. Jana Hrabětová z Polabského muzea. Vyčerpávajícím a velmi zajímavým způsobem byli účastníci exkurze seznámeni s historickým, lázeňským i průmyslovým potenciálem města.

Součástí odpoledního programu byla návštěva Ekocentra Huslík, kde jsme byli seznámeni s nabídkou programů pro různé typy a stupně škol a dále jsme měli možnost ochutnat bio jablečný mošt a výborné makové, jablečné i tvarohové koláče.

ŠUR exkurze PoděbradyPoděkování za představení aktivit škol patří PhDr. Janě Podolákové, ředitelce Hotelové školy Poděbrady, Mgr. Daniele Valentové, koordinátorce EV na Hotelové škole Poděbrady, Mgr. Pavlíně Mladé, ředitelce Speciální základní školy Poděbrady, a Mgr. Květě Soukalové, koordinátorce EV na Speciální základní škole Poděbrady.

Za velmi milé přijetí a celou řadu informací ve vztahu k aktivitám Ekocentra Huslík patří poděkování panu Jakubu Vaňkovi, vedoucímu Ekocentra Huslík, a jeho kolegům.

Účastníci byli spokojení a jsou připraveni se účastnit dalších exkurzí zaměřených na poznávání nejenom kulturního a přírodního dědictví Středočeského kraje, ale také škol, které mohou být svou činností v oblastí realizace průřezového tématu Environmentální výchova a Člověk a prostředí na mateřských, základních i středních školách inspirací pro další školy.

Doc. Dr. Milada Švecová, CSc., předsedkyně KEV a členka ČK pro UNESCO

Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje

Škola udržitelného rozvoje (ŠUR) je soutěž mateřských, základních i středních škol, kterou pořádá Klub ekologické výchovy, z. s. Roku 2013 navázal spolupráci se Středočeským krajem a společně organizují soutěž Škola udržitelného rozvoje Středočeského kraje (ŠUR SK). Roku 2014 tak mohl být vyhodnocen 1. ročník soutěže a úspěšné školy získaly certifikát na období 2014–2016. Předání ocenění i vyhlášení nového ročníku probíhá tradičně na setkání koordinátorů environmentální výchovy Středočeského kraje.

Cílem soutěže je zhodnocení proenvironmentálních aktivit škol ve Středočeském kraji a ocenění nejenom těch nejlepších, ale i začínajících. Podpora rozvoje environmentální výchovy (EV) i na školách, které by rády začaly, ale zatím žádné zkušenosti nemají. Vyhlášení soutěže posiluje aktivity škol a školských zařízení v kontextu výchovy pro udržitelný rozvoj.

Stupně ŠUR SK

  • 1. stupeň (nejvyšší)
    • Škola s dlouhodobými zkušenostmi s komplexní realizací EV, kdy jsou zapojeni téměř všichni pedagogové.
    • Na škole působí kvalifikovaný koordinátor EV (absolvent specializačního studia), který se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie a ŽP.
    • Je zpracován dlouhodobý i krátkodobý (na jeden školní rok) školní program EV.
    • Škola realizuje programy k EV v průběhu školního roku a zapojuje do svých aktivit i veřejnost.
    • Postupně se stává centrem vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR) v rámci regionu, kdy spolupracuje se školami v okolí a podílí se na dalším vzdělávání pedagogů z okolních škol.
  • 2. stupeň (střední)
    • Škola s dlouhodobějšími zkušenostmi s EV, zapojeno alespoň 50 % pedagogů do aktivit EV.
    • Je ustanovený koordinátor, který však nemusí být absolventem specializačního studia a občas se účastní dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ekologie a ŽP.
    • Je vypracován krátkodobý školní program EV.
    • Realizace EV probíhá pouze v rámci některých vyučovacích předmětů, jsou realizovány programy k EV v průběhu školního roku.
    • Škola podle možností spolupracuje s okolními školami a dalšími institucemi v oblasti EV/VUR.
  • 3. stupeň (začínající školy)
    • Škola s krátkodobými zkušenostmi s EV, zapojeno alespoň 20 % pedagogů nebo i jednotlivec (ve výjimečných případech).
    • Je ustanovený koordinátor, který nemusí být absolventem specializačního studia.
    • Je vypracován přehled aktivit k EV.
    • Realizace EV probíhá pouze v rámci několika málo vyučovacích předmětů, jsou realizovány dílčí programy k EV v průběhu školního roku.
    • Škola doposud nemá navázanou spolupráci s okolními školami či jinými institucemi v oblasti EV/VUR.
       

Dokumenty