Informace pro provozovatele vyjmenovaných zdrojů znečišťování ovzduší

Informace pro provozovatele vyjmenovaných zdrojů znečišťování ovzduší

Provozovatelé vyjmenovaných zdrojů znečišťování ovzduší (zdroje uvedené v příloze č.  2 zákona č.  201/2012 Sb., o ochraně ovzduší), které nemají vydané povolení provozu dle zákona č.  201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, jsou povinni požádat krajský úřad o povolení provozu v souladu s § 11 odst. 2 písm. c) zákona o ochraně ovzduší.

Krajský úřad Středočeského kraje doporučuje všem provozovatelům, aby před podáním žádostí konzultovali svůj záměr s referenty oddělení ochrany ovzduší Odboru životního prostředí a zemědělství.

Zveřejnění formátu a struktury formulářového podání – poplatkové přiznání

V souvislosti s novelou zákona č.  280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“), která nabyla účinnosti dne 1. 1. 2021, zveřejňuje krajský úřad jako správce poplatku dle § 15 odst. 13 zák. č.  201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně ovzduší") vzor formuláře k poplatkovému přiznání za znečišťování ovzduší v souladu s § 15 zákona o ochraně ovzduší.

Na základě § 72 odst. 2 písm. c) daňového řádu zveřejňuje správce daně strukturu a formát formulářového podání (daňového tvrzení). V souladu s § 15 odst. 8 zákona č.  201/2012 Sb. v platném znění a § 4 odst. 3 zákona č.  25/2008 Sb. v platném znění se poplatkové přiznání podává prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP), případně prostřednictvím datové schránky, a to v datovém standardu, který je pro tyto účely zveřejněn ministerstvem. Datové standardy jsou zveřejněny zde:


Žádosti a povinné přílohy

1) Žádost

  • Žádost o vydání rozhodnutí k povolení provozu stacionárního zdroje dle § 11 odst. 2 písm. c) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
  • Žádost o vydání rozhodnutí ke změně povolení provozu stacionárního zdroje dle § 13 odst. 2 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
  • Žádost o vydání závazného stanoviska k povolení záměru dle § 11 odst. 2 písm. b) nebo d) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
Upozornění: Jedná-li se o záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko (všechny záměry, které vyžadují povolení podle stavebního zákona – hlava III stavebního zákona), závazná stanoviska podle § 11 odst. 2 písm. b) a d) zákona o ochraně ovzduší se nevydávají. Místo těchto stanovisek se vydává jednotné environmentální stanovisko v souladu se zákonem č. 148/2023, o jednotném environmetálním stanovisku.

2) Plná moc

  • Plná moc pro zmocněného zástupce (v případě, že provozovatele zastupuje jiný subjekt).

3) Rozptylová studie

Předkládá se v těchto případech:

  • K řízení o vydání závazného stanoviska podle § 11 odst. 2 písm. b) nebo d) a k řízení o změně povolení provozu, při které dochází k navýšení projektovaného výkonu nebo kapacity anebo ke zvýšení emisí, u stacionárního zdroje označeného ve sloupci A v příloze č.  2 k zákonu o ochraně ovzduší. Žadatel v těchto případech předloží rozptylovou studii pro znečišťující látky, které mají stanoven imisní limit v bodech 1 až 3 přílohy č.  1 k zákonu o ochraně ovzduší.

Nepředkládá se v těchto případech:

  • Jedná se o spalovací stacionární zdroje označené kódy 1.1. až 1.4. v příloze č.  2 zákona o ochraně ovzduší spalující výlučně zemní plyn o celkovém jmenovitém tepelném příkonu do 5 MW včetně.
  • Na spalovací stacionární zdroje označené kódy 1.2. a 1.3. v příloze č.  2 zákona o ochraně ovzduší o celkovém jmenovitém tepelném příkonu do 5 MW  včetně spalující plynné nebo kapalné palivo, pokud slouží jako záložní zdroje energie a jejich provozní hodiny nepřekročí 300 hodin v kalendářním roce.
  • Na stacionární zdroj označený kódem 3.1. v příloze č.  2 zákona o ochraně ovzduší spalující výlučně zemní plyn o celkovém jmenovitém tepelném příkonu do 1 MW.
  • Kdy dochází k navýšení projektovaného výkonu nebo kapacity, ale nepochybně nedochází ke zvýšení příspěvku stacionárního zdroje k úrovni znečištění. V případě pochyb je závazné vyjádření krajského úřadu.

4) Odborný posudek

Předkládá se v těchto případech:

  • K řízení o vydání závazného stanoviska podle § 11 odst. 2 písm. b) a k řízení o vydání nebo změně povolení provozu dle § 11 odst. 2 písm. c) nebo § 13 odst. 2 zákona ochraně ovzduší.

Nepředkládá se v těchto případech:

  • Jedná se o spalovací stacionární zdroje označené kódy 1.1. až 1.4. v příloze č.  2 k zákonu o ochraně ovzduší spalující výlučně zemní plyn o celkovém jmenovitém tepelném příkonu do 5 MW včetně.
  • Na spalovací stacionární zdroje označené kódy 1.2. a 1.3. v příloze č.  2 k zákonu o ochraně ovzduší o celkovém jmenovitém tepelném příkonu do 5 MW včetně spalující plynné nebo kapalné palivo, pokud slouží jako záložní zdroje energie a jejich provozní hodiny nepřekročí 300 hodin v kalendářním roce.
  • Na řízení o změnách povolení provozu, při kterých nedochází k navýšení projektovaného výkonu nebo kapacity anebo ke zvýšení emisí, pokud se nejedná o řízení o stanovení technické podmínky provozu nahrazující specifický emisní limit.

5) Návrh provozního řádu

  • K řízení podle § 11 odst. 2 písm. c) zákona o ochraně ovzduší předloží provozovatel návrh provozního řádu, pokud se jedná o vyjmenovaný stacionární zdroj, který je v příloze č.  2 zákona o ochraně ovzduší označený ve sloupci C. Návrh aktualizovaného provozního řádu musí být v případě jeho změny předložen i pro řízení o změně povolení provozu podle § 13 odst. 2 zákona o ochraně ovzduší.  

6) Protokol z autorizovaného měření emisí

  • Pokud provozovateli z legislativy vyplývá, že má provádět jednorázové měření emisí, přiloží tento protokol o výsledku jednorázového měření emisí k žádosti o povolení provozu stávajícího zdroje, který nemá vydané platné povolení provozu dle platné legislativy či při změně povolení provozu.

7) Informace o řízení posouzení vlivů předmětného stacionárního zdroje znečišťování ovzduší na životní prostřední nebo výstup z řízení EIA

  • Sdělení, závěr zjišťovacího řízení, závazné stanovisko (pokud je záměr předmětem posuzování vlivů na životní prostředí dle § 4 zákona č.  100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění).

8) Projektová dokumentace

  • Pokud se jedná o zdroj, u kterého není nutné přiložit rozptylovou studii a odborný posudek, je nutné přiložit projektovou dokumentaci k povolení záměru dle stavebního zákona, resp. její části popisující vlivy záměru na ovzduší a jeho ochranu.

9) Další podklady

  • Jméno, popřípadě jména, příjmení a adresa, v případě právnické osoby název, právní forma a sídlo žadatele, podpis osoby k tomu oprávněné v souladu s výpisem z obchodního rejstříku, popřípadě pověřené k jednání na základě plné moci vystavené statutárním zástupcem, a dále identifikační číslo osoby, bylo-li přiděleno. U žádosti týkající se tepelného zpracování odpadu také jméno fyzické osoby autorizované pro dohled nad tepelným zpracováním odpadu.
  • Údaje o dosavadních rozhodnutích příslušných správních orgánů podle zákona o ochraně ovzduší a podle jiných právních předpisů, které souvisí s předmětem žádosti, a soupis všech stacionárních zdrojů provozovaných žadatelem v dané provozovně, včetně specifikace všech komínů nebo výduchů.
  • Projektová dokumentace, kterou je žadatel povinen předložit v rámci řízení podle stavebního zákona nebo jiných právních předpisů, nebo jiná obdobná dokumentace, která umožní posoudit předmět žádosti. Tato dokumentace obsahuje zejména:
    • a) údaje o přesném umístění stavby, investorovi a zpracovateli projektu,
    • b) technickou zprávu,
    • c) podrobný technický popis technického a technologického řešení stacionárních zdrojů a procesů, které zde budou probíhat (zejména přesná označení názvem a typem, názvy a adresy výrobců a jejich technické parametry, specifikace hořáků použitých spalovacích stacionárních zdrojů, jejich typy, výrobce, parametry),
    • d) technické parametry, především kapacita stacionárního zdroje,
    • e) hmotnostní toky jednotlivých materiálů a energií na vstupu a výstupu ze stacionárního zdroje (zejména paliv a odpadů) a způsob dalšího nakládání s nimi.
  • Specifikace všech znečišťujících látek, které budou vnášeny do ovzduší během provozu stacionárního zdroje, včetně znečišťujících látek, které mohou způsobovat pachový vjem. U stávajících zdrojů uvést informace o stávajících emisích ve stejném rozsahu.
  • Informace o zjišťování úrovně znečišťování ovzduší. Údaje o počtu a umístění měřicích míst pro kontinuální i jednorázová měření emisí znečišťujících látek a jejich hmotnostního toku.
  • U žádosti týkající se tepelného zpracování odpadu způsob stanovení celkového organického uhlíku v popelu a ve strusce a vyhodnocení možnosti kombinované výroby elektřiny a tepla.
  • Návrh provozního řádu, v případě že se jedná o stacionární zdroj, který má povinnost zpracovat provozní řád.
    • Provozní řád má charakter podmínek povolení provozu zdroje a bude součástí rozhodnutí krajského úřadu, proto je nutné respektovat formální náležitosti provozního řádu – je potřeba dodržet strukturu provozního řádu včetně číslování kapitol dle přílohy č.  12 vyhlášky č.  415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší.
  • Návrh zvláštních podmínek provozu při překročení regulační prahové hodnoty, pokud se jedná o provoz stacionárního zdroje podle § 10 odst. 3 zákona o ochraně ovzduší. Předkládá se vždy u stacionárních zdrojů, které měly v minulosti schválený regulační řád Českou inspekcí životního prostředí.

Dokumenty