Kompetence krajského úřadu v oblasti ochrany přírody a krajiny

Středočeský kraj v samostatné působnosti

podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 114/1992 Sb.) a zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 123/1998 Sb.):

  • Zpracovává ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí prognózy, koncepce a strategie ochrany přírody ve své územní působnosti, nejde-li o národní park nebo chráněnou krajinnou oblast, národní přírodní rezervaci, národní přírodní památku a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území anebo o vojenské újezdy (§ 77a odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb.).
  • Je povinen podporovat environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu vycházející z principů udržitelného rozvoje zajišťované prostřednictvím státních i nestátních organizací. Zpracovává, koordinuje a aktualizuje krajské koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty vycházející ze Státního programu a podporuje rozvoj environmentálního poradenství. Kraj umožňuje obcím v samostatné působnosti podílet se na realizaci krajských koncepcí a vytvářet v této oblasti vlastní programy. Může k podpoře environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty zřizovat zvláštní fondy (§ 13 odst. 2, 5, 6 a 7 zákona č. 123/1998 Sb.).

Středočeský kraj v přenesené působnosti

podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 114/1992 Sb.):

  • Může vydat pro svůj správní obvod, nejde-li o národní park, chráněnou krajinnou oblast, národní přírodní rezervaci, národní přírodní památku a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území anebo o vojenské újezdy, nařízení o zřízení či zrušení přírodních parků a o omezení využití jejich území podle § 12 odst. 3, nařízení o zřízení přírodních rezervací podle § 33, přírodních památek podle § 36 nebo jejich ochranných pásem podle § 37 odst. 1 a zajišťuje péči o tato území, dále může ve svém správním obvodu vydat nařízení o zrušení přírodních rezervací, přírodních památek nebo ochranných pásem těchto zvláště chráněných území podle § 45 odst. 1 (§ 77a odst. 2).

Krajský úřad v přenesené působnosti

podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 114/1992 Sb.):

  • Na území přírodních rezervací, přírodních památek a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území vykonává státní správu v ochraně přírody a krajiny v rozsahu působnosti obecních úřadů, pověřených obecních úřadů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, není-li podle zákona č. 114/1992 Sb. příslušné Ministerstvo životního prostředí.
  • Ve svém správním obvodu, nejde-li o národní park, chráněnou krajinnou oblast, národní přírodní rezervaci, národní přírodní památku a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území anebo o vojenské újezdy, dále:
    • vydává závazná stanoviska ke schválení lesních hospodářských plánů a k lesním hospodářským osnovám podle § 4 odst. 3;
    • povoluje výjimky ze zákazů stanovených v § 10 odst. 2 pro jeskyně, vydává povolení pro průzkum nebo výzkum jeskyní podle § 10 odst. 3, přijímá oznámení o zjištění jeskyní, přebírá dokumentaci jeskyní a vede evidenci převzaté dokumentace jeskyní podle § 10 odst. 5;
    • rozhoduje o omezení výkonu práva myslivosti a rybářství v přírodních rezervacích podle § 34 odst. 2;
    • vydává souhlas k činnostem a zásahům vázaným na předchozí souhlas orgánu ochrany přírody v ochranných pásmech přírodních rezervací a přírodních památek podle § 37 odst. 1 a k činnostem podle § 37 odst. 2;
    • zajišťuje zpracování plánů péče a schvaluje plány péče o přírodní rezervace, přírodní památky a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území a zajišťuje jejich realizaci podle § 38;
    • sjednává a zrušuje smluvní ochranu podle § 39§ 45 odst. 2 a předává dokumentaci o těchto územích do ústředního seznamu a na základě uzavřených smluv podle § 39 odst. 1 zveřejňuje ve věstníku právních předpisů kraje území, která jsou smluvně chráněná;
    • zajišťuje zpracování, oznamuje a projednává záměry na vyhlášení a návrhy právních předpisů, kterými se vyhlašují přírodní rezervace, přírodní památky a ochranná pásma těchto zvláště chráněných území;
    • povoluje výjimky ze zákazů v přírodních rezervacích a přírodních památkách podle § 43;
    • předává dokumentaci vyhlášených přírodních rezervací, přírodních památek a jejich ochranných pásem do ústředního seznamu;
    • oznamuje vyhlášení přírodních rezervací, přírodních památek nebo jejich ochranných pásem katastrálním úřadům;
    • vydává souhlasy k činnostem a zásahům vymezeným v bližších ochranných podmínkách přírodních rezervací a přírodních památek podle § 44 odst. 3;
    • povoluje výjimky ze zákazu poškozovat evropsky významné lokality a sporné lokality podle § 45b odst. 1;
    • zajišťuje péči o evropsky významné lokality, označuje evropsky významné lokality, vydává závazná stanoviska k zásahům, které by mohly vést k poškození nebo narušení obnovy evropsky významných lokalit nebo jejich předmětů ochrany podle § 45c odst. 2, a na jejich území vydává i stanoviska podle § 4 odst. 2;
    • vydává souhlas k činnostem v ptačích oblastech podle § 45e odst. 2, uzavírá smlouvy o způsobu hospodaření v ptačích oblastech podle § 45e odst. 4 a zajišťuje péči o ptačí oblasti;
    • povoluje výjimky ze zákazů u zvláště chráněných nerostů podle § 51 odst. 2;
    • přijímá oznámení o vypuštění vyléčených zvláště chráněných živočichů ze záchranné stanice podle § 52 odst. 2;
    • může požadovat prokázání zákonného původu zvláště chráněných rostlin, zvláště chráněných živočichů, ptáků nebo rostlin či živočichů chráněných podle mezinárodních úmluv podle § 54 odst. 1 a může požadovat prokázání totožnosti podle § 54 odst. 2;
    • vydává opatření obecné povahy k omezení nebo zákazu vstupu podle § 64;
    • v rozsahu své působnosti ukládá podmínky pro výkon činností, které by mohly způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody, nebo takové činnosti zakazuje podle § 66;
    • ustanovuje stráž přírody ve svém územním obvodu podle § 81 odst. 1;
    • vykonává státní dozor v ochraně přírody a krajiny podle § 85 odst. 1;
    • rozhoduje o možnostech a podmínkách uvedení do původního stavu a ukládá provedení náhradních opatření k nápravě podle § 86 odst. 1 a 2;
    • spolupracuje s ostatními správními úřady a orgány na zajišťování ekologické výchovy a vzdělávání;
    • uplatňuje stanoviska k zásadám územního rozvoje a k územním plánům obcí s rozšířenou působností z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem a dále k ostatním územním plánům a regulačním plánům z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody.
  • V obvodu své územní působnosti podle § 77a odst. 3 a 4:
    • vydává opatření obecné povahy, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, nebo rozhoduje o omezení nebo zákazu rušivé činnosti podle § 5 odst. 1, pokud se jedná o zvláště chráněné druhy;
    • ukládá rozhodnutím zajištění či použití prostředků k zabránění nadměrnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů podle § 5 odst. 3, pokud se jedná o zvláště chráněné druhy;
    • uzavírá dohody podle § 49 odst. 4;
    • vydává předchozí stanoviska k nezbytným zásahům do přirozeného vývoje ohrožených druhů živočichů podle § 50 odst. 3;
    • spolupracuje s Ministerstvem životního prostředí při přípravě záchranných programů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle § 52;
    • vydává souhlasy k vypouštění zvláště chráněných živočichů odchovaných v lidské péči do přírody a k vysévání či vysazování uměle vypěstovaných zvláště chráněných rostlin do přírody podle § 54 odst. 3;
    • s výjimkou ptáků chráněných podle § 5a vydává osvědčení o tom, že se jedná o živočicha odchovaného v lidské péči, vede evidenci vydaných osvědčení podle § 54 odst. 4 až 10, ověřuje původ a vydává rozhodnutí, kterým se stanoví výše nákladů v případě potvrzení nezákonného původu živočicha odchovaného v lidské péči podle § 54 odst. 10;
    • povoluje rozhodnutím nebo opatřením obecné povahy, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, výjimky ze zákazů u zvláště chráněných druhů rostlin a zvláště chráněných druhů živočichů podle § 56;
    • uzavírá dohody podle § 56 odst. 5;
    • vydává předchozí souhlasy k činnostem stanoveným v bližších ochranných podmínkách zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů podle § 57;
    • odebírá nedovoleně držené jedince zvláště chráněných rostlin nebo zvláště chráněných živočichů, ptáků nebo rostlin či živočichů chráněných podle mezinárodních úmluv podle § 89.
  • Vymezuje a hodnotí regionální systém ekologické stability podle § 4 odst. 1 mimo území národních parků, chráněných krajinných oblastí a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území.
  • Je dotčeným orgánem ochrany přírody a vydává v rozsahu své působnosti vyjádření k poskytování plateb podle jiných právních předpisů.
  • Vydává závazná stanoviska k řízením podle zákona o myslivosti, nestanoví-li zákon č. 114/1992 Sb. jinak.

podle zákona č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy, ve znění zákona č. 476/2001 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 130/2006 Sb.:

  • Přiznává poskytnutí náhrady škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy (§ 8a, § 10).

podle zákona č. 100/2004 Sb., o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů a o změně některých zákonů (zákon o obchodování s ohroženými druhy), ve znění zákona č. 445/2005 Sb.:

  • Provádí registraci exemplářů druhů přímo ohrožených vyhynutím, na které se vztahuje zákaz obchodních činností, s výjimkou druhů nebo určitých exemplářů, pro které může prováděcí právní předpis stanovit, že se na ně povinnost registrace nevztahuje (§ 23).
  • Provádí změny v registraci exemplářů druhů přímo ohrožených vyhynutím, na které se vztahuje zákaz obchodních činností, s výjimkou druhů nebo určitých exemplářů, pro které může prováděcí právní předpis stanovit, že se na ně povinnost registrace nevztahuje (§ 23).
  • Zajišťuje výkon činností dalšího výkonného orgánu podle práva Evropských společenství o ochraně ohrožených druhů a zákona č. 100/2004 Sb. tím, že uděluje výjimky ze zákazů obchodních činností s exempláři, zajišťuje registraci exemplářů podle § 23 zákona č. 100/2004 Sb. a zjišťuje skutečnosti týkající se regulace obchodní činnosti podle práva Evropských společenství o ochraně ohrožených druhů (§ 25).
  • Uděluje výjimky ze zákazu obchodních činností týkajících se exemplářů podle práva Evropských společenství o ochraně ohrožených druhů (§ 3).
  • Vykonává kontrolu nad dodržováním práva Evropských společenství o ochraně ohrožených druhů a zákona č. 100/2004 Sb. (§ 25).