Kompetence krajského úřadu v oblasti prevence závažných havárií (PZH)

Krajský úřad v přenesené působnosti

v souladu se zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií:

  • Schvaluje, eviduje a ukládá návrhy na zařazení, bezpečnostní programy, bezpečnostní zprávy, jejich posouzení a aktualizace (§ 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 14 a 37) a konečné písemné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie, její aktualizaci a předkládá provozovateli doporučení týkající se budoucích preventivních opatření.
  • Eviduje a archivuje protokoly o nezařazení (§ 4 odst. 3), vnitřní havarijní plány (§ 23 odst. 6) a jejich aktualizace (§ 25 odst. 3).
  • Bere na vědomí plány fyzické ochrany objektu nebo zařízení a jejich změny (§ 21).
  • Zajišťuje zpracování vnějšího havarijního plánu (§ 27).
  • Stanovuje zónu havarijního plánování na základě podkladů předaných provozovatelem (§ 28 odst. 1).
  • Zajišťuje veřejné projednání vnějšího havarijního plánu a jeho aktualizace (§ 29).
  • Vede evidenci smluv o pojištění odpovědnosti za škody vzniklé v důsledku závažné havárie předložených provozovateli (§ 33 odst. 4).
  • Určuje objekty nebo zařízení, u kterých může dojít k domino efektu (§ 7, § 35).
  • Zpracovává informaci pro veřejnost v zóně havarijního plánování (§ 38 odst. 1).
  • Doručuje Ministerstvu životního prostředíMinisterstvu vnitra neprodleně písemné hlášení o vzniku závažné havárie a rozhodnutí o schválení konečné písemné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie, které obsahuje rovněž tuto zprávu (§ 38 odst. 2).
  • Kontroluje, jak jsou dodržována ustanovení tohoto zákona a rozhodnutí o uložených opatřeních vydaných krajským úřadem, zpracovává informaci o výsledku kontroly a předkládá ji České inspekci životního prostředí (§ 44 odst. 1).
  • Může uložit provozovatelům pokuty za správní delikty.
  • Zasílá ministerstvu návrhy a jiné dokumenty předkládané provozovatelem podle tohoto zákona (§ 49), včetně svých rozhodnutí týkajících se těchto návrhů a jiných dokumentů, a informace zpracovávané pro objekty zařazené do skupiny A nebo do skupiny B podle § 35 odst. 1.
  • Je dotčeným orgánem na úseku prevence závažných havárií při projednávání územně plánovací dokumentace, v územním řízení, popřípadě ve stavebním řízení a v řízení o odstranění stavby podle stavebního zákona, pokud je jeho předmětem objekt zařazovaný do skupiny A nebo do skupiny B.
  • Vydává na základě posouzení rizik závažné havárie a jeho posudku závazné stanovisko, které je podkladem pro vydání rozhodnutí v územním řízení nebo ve stavebním řízení, v řízení o odstranění stavby anebo v řízení o dodatečném povolení stavby podle stavebního zákona v případě, že územní rozhodnutí nebylo vydáno, v němž stanoví podmínky pro umístění nového objektu nebo jeho uvedení do zkušebního provozu nebo užívání v případě, že se zkušební provoz neprovádí.
  • Zajišťuje, aby se braly v úvahu cíle prevence závažných havárií a omezení jejich následků při
    • umístění nových objektů, 
    • provádění změn existujících objektů, 
    • udržování vzájemných odstupů mezi objekty a obytnými oblastmi, budovami a oblastmi navštěvovanými veřejností, hlavními dopravními trasami, rekreačními oblastmi a územími chráněnými podle jiných právních předpisů, a to při územním plánování podle stavebního zákona.
  • U existujících objektů zajišťuje v případě potřeby přijetí dodatečných opatření souvisejících s cílem snižovat riziko vzniku závažné havárie.
  • Rozhoduje o zákazu užívání objektu nebo jeho částí (§ 49 odst. 6).