Aktuality z odboru

Aktuality

Kontakty

Martina Dytrychová
administrativa
tel.: 257 280 657
dytrychova@kr-s.cz

Odbor životního prostředí a zemědělství

Krajina Středočeského kraje vyniká nad jiné především svou pestrostí. Pahorkatiny a vrchoviny v jižní části přecházejí do nížin podél velkých řek a poté do oblastí pískovcových skalních měst na severu. Základem této různorodosti je složení geologického podkladu, které se odráží i v rozmanitosti přírodních stanovišť a dále i v pestrosti fauny a flóry. Stejně se projevuje i ve způsobech hospodářského využití krajiny, která má v jižní části vyšší zastoupení lesů, zatímco kvalitní zemědělská půda se vyskytuje především v Polabí a v dalších nížinných oblastech.

Bohatství přírodních forem je chráněno prostřednictvím sítě chráněných území. Nachází se zde celkem 6 chráněných krajinných oblastí, z nichž k nejvýznamnějším řadíme Křivoklátsko, které je biosférickou rezervací UNESCO, a Český kras se světově významnými paleontologickými nalezišti. O přírodovědecky význačné lokality menšího rozsahu se pečuje v maloplošných zvláště chráněných územích, kterých je v našem kraji přes 300. Tento počet se v posledních letech znatelně zvyšuje zejména díky vyhlašování evropsky významných lokalit soustavy Natura 2000. Ochrana estetických, přírodních a kulturních hodnot krajinného rázu, typických pro určité části kraje, je posláním celkem 19 rozsáhlých přírodních parků.

To vše je třeba aktivně chránit pro budoucí generace a cílem nás všech by mělo být toto přírodní dědictví zachovat a rozvíjet do budoucna.

Vzrůstající počet obyvatel totiž spolu s hustotou dopravy a budováním nových průmyslových objektů a komunikací, místy kombinovaným se starými ekologickými zátěžemi, přinášejí značná rizika současné civilizace – znečišťování ovzdušívody, kontaminaci půdy, živelné hromadění odpadů, potenciální ekologické havárie a úbytek volné a vyvážené krajiny. Střední Čechy jsou nejvíce urbanizovaným a industrializovaným celkem republiky. Středočeský kraj proto neustále sleduje vliv průmyslu i zemědělství na životní prostředí a snaží se regulovat zvýšené hladiny hluku i emisí, lokální zdroje znečištění a velké zábory orné půdy, které vyžaduje těžba nerostných surovin či nová výstavba.

Za hlavní opatření ke snižování emisní a imisní zátěže ve Středočeském kraji lze považovat Program zlepšování kvality ovzduší zóna Střední Čechy – CZ02. Dokument podrobně definuje příčiny znečištění ovzduší a stanovuje taková opatření, jejichž realizace povede ke zlepšení kvality ovzduší a k dosažení přípustné úrovně znečištění. Důležitým nástrojem ke zlepšení kvality ovzduší je také spolupráce Středočeského kraje, MŽP a SFŽP formou tzv. kotlíkových dotací, v rámci kterých dochází k poskytování finančních prostředků fyzickým osobám na výměnu stávajících nevyhovujících kotlů na tuhá paliva za nová nízkoemisní topná zařízení. Významnou roli v omezení nárůstu imisní zátěže hraje také podpora monitoringu kvality ovzduší.

K ochraně životního prostředí slouží i tříděný sběr komunálního odpadu a jeho co největší využití. Podle Aktualizace Plánu odpadového hospodářství Středočeského kraje pro období 2016–2025 s výhledem do r. 2035 by měl podíl využitelné složky komunálního odpadu dosáhnout až 50 %.

V posledních letech se Středočeský kraj soustředí také na problematiku sucha a retence vody v krajině, a to mimo jiné zpracováním studií odtokových poměrů, které mají za úkol navrhnout přírodě blízká opatření napomáhající zadržování vody v krajině. Další významnou problematikou, kterou se vodní hospodářství zabývá, je zajištění dostatečného množství kvalitní pitné vody pro obyvatele Středočeského kraje. V této záležitosti jsou zpracovávány koncepční dokumenty navrhující rozšiřování a propojování vodárenských soustav. V neposlední řadě Středočeský kraj podporuje výstavbu, rozšíření a rekonstrukci vodovodních a kanalizačních sítí a ČOV prostřednictvím Středočeského Infrastrukturního fondu.

Středočeský kraj se dlouhodobě věnuje podpoře environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO), aby zajistil co největší informovanost obyvatel a návštěvníků kraje o stavu životního prostředí i o důvodech a způsobech jeho ochrany. Prostřednictvím sítě krajských středisek EVVOdotačních titulů v oblasti ekologické výchovy Středočeský kraj plní vize Koncepce EVVO SK i Státního programu EVVO. K lepší informovanosti obyvatel přispívají také vydávané publikacemapové aplikace o životním prostředí.

Aktuality z odboru

Green deal v praxi. Krajský úřad pořizuje elektromobily

„Řadíme se po bok ostatních úřadů a velkých firem a do naší flotily průběžně zařazujeme i vozy šetřící životní prostředí. Vozy budou využívány ke služebním cestám pracovníků úřadu na jednání a akce v rámci Středočeského kraje anebo k zajištění činností souvisejících s provozem úřadu. Pro zabezpečení průběžného denního provozu obou elektromobilů budou pořízeny dvě nabíjecí stanice,“ konstatuje Libor Lesák, radní pro oblast investic, majetku a veřejných zakázek.

Byť už elektromobil Enyaq sídlí v garážích a Superb by měl začít sloužit v nejbližších dnech, bude úřad žádat o dotaci ze SFŽP. Radní na svém dnešním zasedání schválili zpětné vypsání žádosti (projektový záměr) a krajskému úřadu uložili realizovat veškeré kroky k předložení žádosti.  „Schválením projektového záměru a následnou realizací projektu dojde k naplňování strategických dokumentů Zelená dohoda pro Evropu, tj. Green deal, a Strategie rozvoje územního obvodu Středočeského kraje na období 2019–2024, s výhledem do 2030,“ uvádí Libor Lesák. Celková výše rozpočtu projektu je 2,8 milionu korun.

Největší výhodou elektromobilů jsou nulové emise výfukových plynů. Zároveň přispívají ke snížení hluku, který má negativní dopad na psychické i fyzické zdraví člověka. Navíc jsou konstrukčně jednoduché, snadné na údržbu a vyžadují i méně oprav. Obvykle jsou i velmi pružné. Na jedno nabití by měl Enyaq ujet zhruba 400 km. Ve výbavě nechybí automatická jednostupňová převodovka, elektronická ruční brzda, automatická klimatizace, vyhřívané sedačky a volant anebo 13´obrazovka infotainmentu či LED světlomety.

Superb má obdobnou výbavu, nejde však čistě o elektromobil. Nabízí plug-in hybridní pohon (PHEV), což znamená, že sdílí charakteristiky běžných vozů s hybridním pohonem, které jsou vybaveny elektro i spalovacím motorem, přičemž baterii lze dobíjet i z elektrické sítě. Vlajkové lodi domácí automobilky pak pod kapotou bije zážehový agregát o objemu 1400 ccm.  „Nabíječky pro oba vozy budou umístěny ve vnitrobloku úřadu, soutěž na dodavatele je už v běhu,“ uzavírá Libor Lesák.