Regionální surovinová politika a regionální rozvoj Středočeského kraje

Mezi významná regionálně rozvojová odvětví, na kterých závisí další oblasti hospodářství, respektive regionálního rozvoje, náleží těžba a zpracování nerostných surovin. Nerostné suroviny jsou základním materiálem řady důležitých průmyslových odvětví, jako je především stavební průmysl, ale také průmysl keramický, sklářský, chemický, hutní, papírenský, potravinářský atd. Můžeme říci, že téměř není oboru lidského podnikání, kde by se nerostné suroviny větší nebo menší měrou neuplatňovaly. Významně ovlivňují i náš zahraniční obchod, ať už přímo jako suroviny, nebo nepřímo ve formě hotových výrobků. Vlastní zdroje surovinové základny státu je zapotřebí dlouhodobě rozvíjet pro zajištění národní surovinové bezpečnosti a soběstačnosti. V případě přírodních zdrojů nerostných surovin je potřeba si uvědomit, že naše společnost je na nich životně závislá. Zdroje nerostných surovin jednoduše řečeno nelze úplně opustit nebo dostat na okraj celospolečenského zájmu. Přes použití v rámci tzv. „cirkulární ekonomiky" uplatňované materiálové recyklace, se však stále ukazuje, že tyto metody rozvíjejícího se a oprávněně prosazovaného odvětví nemohou v řadě případů nahradit vysoce kvalitní suroviny dobývané z původních přírodních zdrojů. I při maximální podpoře využívání recyklovaných odpadů, bude spotřeba primárních surovin v následujících letech jenom narůstat (zejména při realizaci plánovaných staveb dopravní a technické infrastruktury apod.). Recykláty lze s výhodou jistě využít jako doplňkový materiál pro mnoho staveb, nikoli však jako materiál stěžejní.

Základní směřování v oblasti nerostných surovin a jejich získávání jsou obsaženy ve státních koncepčních dokumentech, zejména ve Státní surovinové politice ČR. Na tuto systémovou strategii koncipovanou do r. 2025, kde je postižena řada aktuálních změn surovinového průmyslu, mají v krajském měřítku navázat a rozvíjet pro potřeby krajů Regionální surovinové politiky.

Úkolem regionálních surovinových koncepcí (politik) je rozpracovat platnou státní surovinovou politiku do podmínek příslušného regionu, přičemž státní surovinová politika je pro ně závazným rámcem. Pro aktuální uplatnění při tvorbě regionálních surovinových koncepcí byla v období let 2021-2022 Českou geologickou službou České republiky (dále ČGS) ve spolupráci se společnosti G E T s.r.o. (dále GET) v rámci výzkumného programu Technologické agentury ČR (TAČR) připravena jednotná vzorová struktura regionálních surovinových politik (dále RSP), která byla certifikována v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

V květnu 2021 Zastupitelstvo Středočeského kraje, schválilo záměr pořízení strategického regionálně rozvojového dokumentu - Regionální surovinové politiky Středočeského kraje. Tento dokument spolu s územním plánováním – má připravit ve výsledku podmínky pro využití surovinových zdrojů nezbytných např. v oblasti tolik potřebné výstavby a oprav liniových dopravních staveb, kde je již nyní pociťován velký nedostatek nezbytného přírodního drceného a těženého kameniva. Jedná se v kraji i obecně v celé republice o stovky a v součtu tisíce kilometrů železniční a silniční sítě, které bez otevření dalších přírodních zdrojů – i přes maximální užití recyklovaného kameniva z opravovaných tratí a silnic, by nebylo možno realizovat, či za cenu neúměrného zdražení staveb, a tedy ve výsledku zřejmě reálného podstatného jejich omezení či oddálení jejich oprav a výstavby plánovaných nových železničních tratí, silnic a dálnic. Celostátní surovinová politika pouze poukazuje na riziko nedostatkového zajištění stavebních surovin, kdežto regionální surovinové politiky se nedostatkem přírodního kameniva zabývají podrobněji. Z tohoto důvodu je nezbytné neustále vyhledávat a ověřovat nové zdroje s vazbou na územně ekologické hledisko a řešitelnost střetů zájmů a vytvářet územní předpoklady pro otvírku nových ložisek náhradou za postupně dotěžovaná, přičemž novou otvírku ložiska zahajovat v závislosti na ukončení a zahlazení těžby stejné komodity na dotěžovaném, či ukončeném ložiskovém objektu. Tím po ukončení těžby zabezpečit realizaci rekultivačních prací v souladu s charakterem území, s výrazem a měřítkem okolní krajiny a s územním plánem. Nejedná se o koncepci hromadného otvírání a exploataci ložisek nerostných surovin, nýbrž o komplexní a kvalifikované zhodnocení hospodářského významu surovinového potenciálu v kraji – jak pro očekávané potřeby pro rozvoj dopravní infrastruktury, pro výrobní kapacity, průmysl a obyvatelstvo, tak pro zajištění surovinových potřeb státu a udržitelný rozvoj společnosti. Tím je kladem důraz na respekt k funkci spolutvorby při územně plánovací činnosti.

V souladu s usnesením Zastupitelstva Středočeského kraje, dle nově certifikované metodiky tvorby regionálních surovinových politik – zpracované jakožto součást projektu podporovaného Technologickou agenturou ČR byl připraven v průběhu l. 2022 – 2023 týmem zpracovatele –  ČGS za spoluautorství GET - koncept Regionální surovinové politiky Středočeského kraje (RSP SK), který kraj hodlá využít a při systémové administraci pořízení plnohodnotného koncepčního krajského dokumentu postupovat v intencích platné legislativy. 

Jak již bylo avizováno na jednání „Pléna pro pořízení RSP SK“, ustaveného ze zástupců krajské samosprávy, specialistů krajského úřadu a zástupce magistrátu hl. m. Prahy, zástupců těžařů a rovněž obcí (dále „Pléna“) a na dalších následujících akcích konaných v loňském a letošním roce v rámci pořizování surovinové politiky kraje  – vyplynula z legislativy pro pořizovatele koncepce (KÚ Středočeského kraje- dále KÚ SK) povinnost na koncept RSP SK aplikovat zákon č. 100/2001 Sb., tj. posoudit jeho vliv na životní prostředí – tzv. „SEA“.

Proto v závěru loňského roku v rámci vyhlášené veřejné zakázky malého rozsahu byl vybrán zpracovatel „SEA“. Je jím firma RADDIT consulting s.r.o. (dále RADDIT), která v intencích platné legislativy a schváleného harmonogramu realizuje náročný proces, jež dle rozsahu konceptu a uplatněné legislativy má řadu etap – od oznámení pořízení koncepce, přes vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví vč. soustavy evropsky významných lokalit a ptačích oblastí NATURA 2000, dále veřejné projednání koncepce a následné vypořádání připomínek od obcí a veřejnosti a jeho promítnutí do posuzovaného dokumentu.

Z průběhu SEA: vybraný dodavatel (RADDIT) v rámci zakázky po zveřejnění smlouvy a převzetí Konceptu RSP SK od zadavatele (SK) přistoupil k plnění - realizaci procesu posuzování koncepce dle zákona č. 100/2001 Sb. - v součinnosti se zadavatelem (KÚ SK) a zpracovatelem RSP SK (ČGS za spoluautorství GET) v prvním kroku – zpracováním dokumentu pro podání oznámení záměru a postoupením na přísl. úřad. Ten vydaným závěrem zjišťovacího řízení – tj. že nelze vyloučit vliv na životní prostředí – posunul proces do fáze kompletního řešení posouzení vlivů předmětné koncepce na životní prostředí - ad:

Informační systém SEA (cenia.cz)

Součástí aktivit, které jsou naplánovány v průběhu zpracování a projednání koncepce, jsou činnosti i nad rámec zákona – mj. uspořádání akce tzv. „Kulatý stůl“ a to ve vybraných lokalitách kraje – ad informace v krajském bulletinu „Metodika obcím, č. 5“ a na úředních deskách KÚ SK a obcí a měst dle distribuované žádosti o zveřejnění akce.

Akce „Kulatý stůl“, jež je organizována nad rámec zákona, slouží jak k osvětlení problematiky koncepce zájemcům zejm. z řad veřejnosti, tak k získání cenných podnětů ještě před konáním veřejného projednání.

Ve zvolených 3 městech (obcích ORP) a v sídle SK v rámci akce proběhne - za přítomnosti zástupců KÚ/SK, zpracovatele (ČGS) a nezávislého hodnotitele (RADDIT) – nejprve prezentace návrhu koncepce a jeho posuzování z hlediska SEA a následně v diskuzi budou probírána témata konceptu důležitá zvl. pro zvolený subregion konání akce. Cílem je osvětlení návrhů řešení, podmínek územní ochrany ložisek stávajících nevyužívaných, využití stávajících dotěžovaných a otvírky nových rezervních ložisek nerostných surovin. Přitom nepochybně budou diskutovány specifické podmínky v území a způsoby nalezení vyvážených řešení vč. spolupráce zainteresovaných stran a to ve smyslu jak účelného nakládání s nerostným bohatstvím při zohlednění potřeb stavební a průmyslové výroby, tak řádné ochrany životního prostředí, podmínek veřejného zdraví a koordinace přiměřeného, resp. udržitelného regionálního rozvoje kraje.

10/2024