Agregátor obsahu
Rada Středočeského kraje se v pondělí 28. května 2018 seznámila s aktuální přípravou nového dopravního řešení v lokalitě Mělník – Horní Počáply – Liběchov, v níž Elektrárna Mělník plánuje vybudovat zařízení na energetické využití odpadů ZEVO. Studii dopravního řešení, kterou nechala zpracovat Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje, vzala Rada na vědomí a silničářům uložila zpracovat dokumentaci pro hodnocení EIA. Ta bude přímo zaměřena na uvažované rozšíření pozemních komunikací v tomto území.
„Plánované vybudování a zprovoznění nové spalovny ZEVO, které předpokládá napojení na dopravní infrastrukturu už v roce 2024, si vyžádá významné rozšíření dopravní sítě. Bez vybudování silničního obchvatu by zde došlo k citelnému nárůstu dopravní zátěže přilehlých obcí. Proto se studie možného dopravního řešení zabývá několika možnými variantami řešení – silniční, železniční a lodní,“ řekl k předložené studii radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO 2011).
Upřesnil také, že studie předpokládá, že bude svoz spalitelného komunálního odpadu do spalovny ZEVO zajišťován z 20 % po silniční síti svoznými vozy z nejbližšího okolí do 30 kilometrů a 80 % bude rozděleno mezi silniční, lodní a železniční dopravu. Pro zásobování po železnici je areál elektrárny dobře vybaven. Disponuje vlečkou, která je oboustranně napojena ze stanic Dolní Beřkovice a Hněvice. V případě lodní dopravy by bylo nutno návrh uzpůsobit o řešení umístění překládacích stanic spalitelného odpadu v návaznosti na stávající infrastrukturu. Pro zajištění vykládky v místě ZEVO pak bude nutné vybudovat překladiště na levém břehu Labe, což předpokládá vytvoření překladní hrany o délce cca 150 metrů. Díky novým překladištím by byly odpady sváženy z částí okresů Kutná Hora, Kolín, Nymburk, Praha-východ, Praha-západ, Mělník a Kladno.
Z hlediska časových potřeb pro řešení vybudování silničních obchvatů studie předpokládá rozdělit záměr na dvě etapy. „V první by měly být vybudovány nejdůležitější obchvaty obcí na levé straně Labe, a to v linii obcí Cítov, Dolní Beřkovice podél stávající železnice k Elektrárně Mělník až po Horní Počaply. Druhá etapa pak počítá s vybudováním nové páteřní komunikace, která bude spojovat silnici I/16 s I/9 včetně vyřešení nového přemostění řeky Labe, což by napomohlo řešit stávající kritickou dopravní situaci v obci Liběchov a v Mělníku,“ upřesnil radní Petrtýl.
Výhledové vedení nových komunikací bude také potřeba zakotvit do ZÚR Středočeského kraje a měly by být i v územních plánech měst a obcí (Horní Počaply, Křivenice, Dolní Beřkovice, Vliněves v rámci I. etapy a u etapy II. Křivenice Liběchov, Želízy, Cítov, Býkev, Daminěves, Jenišovice, Spomyšl).
Lokalita Mělník – Horní Počáply – Liběchov:
ETAPA 1
Zelená barva (na obrázku u článku):
? od obce Brozánky úprava stávajících komunikací II/246 směr Cítov, dále III/24638 směr Dolní Beřkovice před železnici
? od Obce Dolní Beřkovice nová komunikace podél železnice k areálu EMĚ
Červená barva (na obrázku u článku):
? obchvat Cítov na silnici II/246 – nová komunikace
? obchvat Horní Počaply, komunikace podél areálu EMĚ včetně nepojení do ZEVA v areálu EMĚ
ETAPA 2
Zelená barva (na obrázku u článku):
? přemostění Labe u obce Křivenice, obchvat Liběchov, napojení na I/9 u obce Želízy