Agregátor obsahu

Zpět Kraj uzavře smlouvy s dalšími autobusovými dopravci. Na mezikrajské linky 453 a 455 vyjede sedm elektrobusů

Kraj uzavře smlouvy s deseti autobusovými dopravci, kteří obslouží dvanáct oblastí ve Středočeském kraji a které mají i přesah do sousedních regionů. Zastupitelé na svém dnešním zasedání schválili konkrétní dopravní firmy a znění smluv o veřejných službách v přepravě cestujících. Jde o zbylé výkony, které nebyly soutěženy v rámci nedávné, velké autobusové soutěže. Novinkou bude i zahájení provozu sedmi elektrobusů na mezikrajských linkách.

Dvanáct vybraných oblastí v celém Středočeském kraji bude od letošního prosince obsluhovat deset autobusových dopravců. Zastupitelé dnes schválili jejich výběr. Jde o dopravní výkony, které nebyly soutěženy v nedávné, velké autobusové soutěži. Zbylá část výkonů tedy bude, na základě dnešního schválení, dopravcům zadána pomocí přímého zadání, a to hned z několika důvodů.

Jeden z hlavních důvodů připomíná Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy: „Jednotlivé oblasti výběrového řízení se připravovaly již v roce 2021 a nebyly známy přesné termíny zprovoznění nové infrastruktury, např. prodloužení některých tramvajových a trolejbusových tratí za hranice hlavního města Prahy nebo přechod vybraných linek na bezemisní způsob pohonu v rámci pilotního provozu.“

V případě, že by takové linky byly ve výběrovém řízení, vzniklo by riziko, že by se dopravce dostal pod limit možného snížení výkonů. Dalším důvodem jsou mezikrajské linky, kde je potřeba postupovat v souladu se sousedními kraji, kde jejich smlouvy s dopravci končí v jiných termínech než ve Středočeském kraji. „Mysleli jsme i na menší dopravce, kteří v posledních letech obnovovali vozový park, dopravce, kteří jsou zřízeny obcemi anebo dopravce, kteří obnovovali vozový park pomocí dotací z Evropské unie, přičemž tyto dotace končí až po 1. 12. 2024,“ doplňuje Petr Borecký.

Většina pokryta

Ve velké autobusové soutěži byla výběrová řízení rozdělena do 35 oblastí, které pokrývaly většinu území Středočeského kraje. Část oblastí bylo soutěženo s hl. m. Prahou, část linek slouží jako obsluha některých pražských částí. „Tato velká soutěž řešila přes devadesát procent výkonů,“ informuje Petr Borecký.

Smlouvy budou uzavírány v režimu netto, tj. že příležitosti a rizika spojená s časovým vývojem výše výnosů jsou plně na straně dopravce. Dopravci budou obslužnost zajišťovat po dobu deseti let. Platnost začíná 1. prosince 2024.

Vyjedou elektrobusy

V rámci rozvíjející se mezikrajské dopravní spolupráce Středočeského a Jihočeského kraje, za podpory Sdružení měst a obcí Táborska a společnosti COMETT PLUS bude na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z Tábora do Benešova nasazeno od prosince 2024 celkem sedm elektrobusů.

„Využití těchto moderních elektrobusů v rámci systému PID na pomezí Jihočeského a Středočeského kraj je vítanou novinkou pro cestující. Tato vozidla totiž zvýší podíl energeticky efektivní veřejné hromadné dopravy, která je šetrná k životnímu prostředí. Tento startovní provoz dvou linek je výsledkem velmi dobré spolupráce jak s vedením Jihočeského kraje, tak i společnosti COMETT PLUS,“ uvádí Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

„Jihočeský kraj prostřednictvím svého organizátora dopravy JIKORD ušel za poslední léta dlouhou a kvalitní cestu ve spolupráci se svými sousedními kraji a výsledkem této aktivity je i tento projekt regionálních elektrobusů. Věřím, že vozidla budou bezproblémově fungovat, cestující je budou rádi využívat a opět o kousek zvýšíme standard cestování 21. století, na který se v současnosti velmi zaměřujeme,“ konstatuje Antonín Krák, náměstek hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu.

„Za JIKORD, organizátora dopravy v Jihočeském kraji, jsme velice rádi, že se podařilo tuto myšlenku a spolupráci realizovat. Společně s IDSK tak prohlubujeme spolupráci i v oblasti elektromobility v regionálních linkách. Cesta je to neprobádaná, naše kraje budou patřit k průkopníkům krajských elektrolinek. Věříme, že tento provoz bude znamenat pro nás všechny cenné zkušenosti do budoucnosti regionální dopravy a jejích alternativních pohonů,“ míní Jiří Kafka, jednatel JIKORD.

„Společnost COMETT PLUS, jako významný jihočeský dopravce, postupuje v rámci své strategie k podpoře nízkoemisních a bezemisních vozidel. Na přelomu roku 2024 a 2025 zahájíme provoz elektrobusů nejen na výše uvedených mezikrajských linkách, ale současně uvedeme do provozu deset bezemisních autobusů na elektrický pohon pro provoz MHD v aglomeraci Tábor, Sezimovo Ústí, Planá nad Lužnicí. Nedílnou součástí naše ekologického přístupu je zprovoznění fotovoltaické elektrárny na objektech v sídle společnosti a dále vybudování moderních dobíjecích stanic v Táboře a Mladé Vožici s inteligentním řízením nabíjení vozidel,“ zmiňuje Aleš Melich, jednatel společnosti COMETT PLUS.

„Sdružení měst a obcí okresu Tábor jako objednatel MHD Tábor již léta spolupracuje s COMETT PLUS na zavádění nízkoemisních autobusů ve městě. Nové elektrobusy jsou dalším logickým krokem vedoucím, jak ke snížení nákladů na dopravu, tak i ke zlepšení ovzduší nejen ve městě Tábor,“ říká Martin Mareda, předseda Sdružení měst a obcí okresu Tábor.

Ve spolupráci se sdružením měst a obcí

Pilotní projekt na provoz sedmi elektrických autobusů na linkách 453 Tábor – Ratibořské Hory – Mladá Vožice – Vlašim a 455 Tábor – Hlasivo – Mladá Vožice – Postupice – Benešov vznikl v rámci elektrifikace části linek MHD Tábor. Objednávku obou linek bude zajišťovat Středočeský kraj ve spolupráci se Sdružením měst a obcí Táborska, resp. Jihočeským krajem. Samotné smlouvy vycházejí z konceptu již schválené smlouvy, která byla uzavírána v rámci zadávacího řízení veřejných zakázek na výběr dopravců pro uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících v rámci systému PID. Tyto smlouvy byly uzavřeny v roce 2023.

Seznam dopravců a jejich výkony

  • Oblast Křivoklátska – dopravci LEXTRANS BUS s.r.o. a Autobusová doprava Kohout s.r.o., linky 570,573 a 579
  • Oblast Mšensko – dopravce Kokořínský SOK s.r.o., linky 668, 689, 690, 692, 693, 694, 695, 696, 697
  • Oblast Benátecka a Mladé Boleslavi – dopravce Lutan s.r.o., linky 431, 442, 714, 736 a 997
  • Oblasti Zdib a Odolené Vody – dopravce EKOSERVIS TRANSPEED, a.s., linka 370
  • Oblast Mníšecka – dopravce MARTIN UHER, spol. s r.o., minibusové linky 447, 448, 449, 672 a 996
  • Oblast z Prahy směr do Krkonoš, konkrétně do Semil, Harrachova a Horních Míseček – dopravce KAD BUS spol. s r.o., linky 700, 720 a 405
  • Oblast Semilsko – dopravce BusLine LK, s.r.o., linka 700 a 720
  • Oblast z Prahy směr Liberec, Turnov, Jablonec n. N. – dopravce BusLine Express s.r.o., linka 900
  • Oblast Kladenska dopravci AUTODOPRAVA LAMER s.r.o. linky 330, 399, 414 a 856
  • Oblast Kladno a Slánska – dopravce POHL Kladno spol. s r.o., linky 330, 399 a 650
  • Oblast Táborska – dopravce COMETT PLUS, spol. s r.o., linky 453 a 455

Již dříve Středočeský kraj schválil smlouvy s dopravci AD Střední Čechy s.r.o. na linky 375 a 377 pro projekt spojený s elektrifikací provozu těchto linek a s dopravcem MARTIN UHER bus s.r.o. na linky 446, 517 a 688 pro pilotní projekt provozu vodíkových autobusů.


lustrační foto IDSK