Agregátor obsahu
Cestující na jihu a východě Středočeského kraje budou cestovat v pohodlných motorových vozech typu RegioShuttle RS1, které České dráhy označují jako RegioSpider. Nabízejí klimatizovaný interiér, bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť nebo elektrické zásuvky 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky. Díky řešení s dvounápravovými podvozky mají klidnější a měkčí jízdu než starší motorové vozy řady 809/810 nebo jednotky RegioNova. Proto bude cestování pohodlnější.
„ Našim občanům chceme nabídnout
kvalitní cestování i na méně frekventovaných tratích ve
východní a jižní části kraje. Proto Rada Středočeského kraje
přijala 8. června letošního roku usnesení, které má
v příštích letech zajistit náhradu starých nepohodlných
vlaků moderními klimatizovanými a bezbariérovými soupravami
na prakticky všech provozovaných regionálních tratí ve
Středočeském kraji. Vedle moderních RegioFoxů nebo RegioPanterů se
tak na tratích v našem regionu objeví další typ vlaku, který
splňuje požadavky 21. století na pohodlné cestování do škol,
zaměstnání, k lékaři nebo za sportem a zábavou,“
říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro
oblast veřejné dopravy.
„ Na začátku září jsme uzavřeli kupní
smlouvu na dalších 16 motorových vozů RegioShuttle RS 1
u zahraniční společnosti Heros. Jejich provoz plánujeme ve
Středočeském kraji. Další vozy až do plánovaného počtu 34
kusů jsme již dílem koupili a dílem jejich nákup nyní
připravujeme. Jde o vozy, které už jezdily v Německu a velmi
dobře splňují požadavky na provoz na neelektrifikovaných
nebo méně frekventovaných tratích. Před uvedením do provozu
projdou kompletní obnovou, dosazena budou nová bezbariérová WC,
palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro
dobíjení cestovní elekroniky a další vybavení, které je nezbytné
pro provoz v České republice. Část těchto prací zajistí dodavatel
vozů a část předpokládáme provést u naší dceřiné firma
DPOV,“ říká Jiří Ješeta, člen
představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu a
doplňuje důležitou informaci, kdy se cestující moderními vlaky svezou:
„ Vozy chceme uvádět do provozu na středočeských
tratích už od druhé poloviny příštího roku. První z nich
zamíří na spoje kolem Benešova u Prahy a nahradí tam
například motoráky řady 810 a 809. Od roku 2025 budeme
pokračovat v jejich postupném uvádění do provozu na tratích
na Mladoboleslavsku, Nymbursku a Kolínsku.“
V cílovém stavu se předpokládá nasazení motorových vozů
RegioSpider na tratě Benešov u Prahy – Vlašim, Benešov u Prahy –
Olbramovice – Sedlčany, Olbramovice – Tábor a dále na tratích Kutná
Hora – Zruč nad Sázavou, Pečky – Kouřim, Nymburk – Poříčany, Nymburk –
Jičín, Nymburk – Mladá Boleslav – Turnov a Mladá Boleslav – Libuň.
Obslouží také některé spoje na tratích z Mladé Boleslavi do Všetat a
Mělníka nebo z Kolína do Nymburka a Kutné Hory.
Motorové vozy RegioShuttle RS 1 vyráběla společnosti
ADtranz, později Stadler Rail, v letech 1996 až 2013. Na vývoji se
podílela i pražská společnost VUKV. Vyrobeno bylo zhruba 500 vozů
pro provoz v Německu a v Česku. Vozy s délkou zhruba 25 metrů a
hmotností 43 tun pohánějí dva motory, každý podle provedení
s výkonem od 257 do 265 kW. To je více než dvojnásobek oproti
jednotkám RegioNova. Navíc poháněny jsou všechny čtyři nápravy.
Maximální rychlost vozů je 120 km/h a počet míst k sezení se
pohybuje podle provedení, nejčastěji je to kolem 70 sedadel.
Podstatná část podlahy vozu včetně nástupních prostorů (65 %) je
v nízkopodlažním provedení v úrovni moderních nástupišť. To umožňuje
snadný nástup osobám se sníženou schopností pohybu a orientace
včetně osob na vozíku. Vozidla jsou připravena na osazení zařízení
ETCS, čímž budou moct být provozována i v dalších letech, kdy se
bude zvyšovat množství tratí s výhradním provozem ETCS.
České dráhy nazvaly tento typ vozů jako RegioSpider
proto, že zdolávají snadno také nejstrmější železnici u nás
z Tanvaldu do Kořenova. První vozy zařadily do provozu v roce 2011.
Díky nákupu dalších vozů již dříve používaných v Německu se postupně
rozroste počet RegioSpiderů na více než stovku vozidel. V provozu
jsou v Libereckém a Pardubickém kraji a také na Vysočině. Další vozy
jsou postupně uváděny do provozu nebo v příštích letech budou
nasazeny na tratě v Ústeckém, Libereckém, Plzeňském, Středočeském a
Pardubickém kraji. Nahradí především motorové jednotky řady 814 a
motorové vozy 810/809.
Naše projekty
Portály, které by vás mohly zajímat
Středočeské inovační centrum
Podpora inovací a podnikání
Středočeský platební portál
Snadné placení poplatků obcím a spolkům
Participativní rozpočet pro obce
Obecní participativní rozpočet snadno a přehledně
Bezpečný Středočeský kraj
Aktuální bezpečnostní situace v kraji
Portál krizového řízení
Středočeská centrála cestovního ruchu
Kam vyrazit ve středních Čechách
Integrovaná doprava Středočeského kraje
Informace o veřejné dopravě Středočeského kraje.
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Portál příspěvkových organizací
Portál pro příspěvkové organizace
Dopravní portál
Veřejné zakázky
Přehled uveřejněných veřejných zakázek, jejichž zadavatelem je Středočeský kraj
Elektronický dotační portál Středočeského kraje
Prostřednictvím Elektronického dotačního portálu (EDP) je možné podávat žádosti o poskytnutí dotací, darů a návratných finančních výpomocí v rámci jednotlivých pravidel a programů z rozpočtu Středočeského kraje
