Agregátor obsahu
Rada Středočeského kraje schválila přímé zadání zpracování odborné studie renomované švýcarské společnosti SMA+, která prostřednictvím své německé pobočky posoudí ekonomickou efektivitu dvou zamýšlených tramvajových tratí – z Prahy do Odoleny Vody a z Depa Písnice do Jesenice. Studie bude vycházet z německé metodiky Standardisierte Bewertung, která se v praxi osvědčila při hodnocení dopravních investic například ve spolkových zemích Bavorsko či Sasko. Celkové náklady na studii činí 3,5 milionu korun včetně DPH.
Vedle praktického hodnocení konkrétních projektů se studie zaměří také na srovnání české, německé a rakouské metodiky hodnocení dopravních záměrů – tedy na to, jak různé země posuzují návratnost a společenskou přínosnost investic do veřejné kolejové dopravy. Zadání studie vysvětluje radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký: „V České republice se stává, že i smysluplné projekty kolejové dopravy nedosáhnou podle současné české metodiky na potřebné ekonomické hodnocení a tím i na dotace a možnou realizovatelnost. Potřebujeme proto vědět, zda je problém v metodice, jak počítáme návratnost investic do těchto projektů a umíme ji vyhodnotit, nebo je skutečně sídelní a dopravní struktura naší země natolik odlišná od Německa či Rakouska. Právě k tomu má tato studie přispět.“
Posouzení podle německé metodiky bude zpracováno pro dva scénáře: první počítá pouze s prodloužením tramvajové trati z Prahy do připravovaného Terminálu Sedlec, druhý pak s pokračováním trati až do Odoleny Vody a s výstavbou nové tramvajové tratě z Depa Písnice do Jesenice. V současnosti totiž podle české metodiky tyto záměry nevycházejí ekonomicky efektivně.
Na teoretické části studie bude spolupracovat Technická univerzita ve Vídni, která doplní analýzu o nezávislý akademický pohled na rozdíly mezi jednotlivými přístupy. Záměrem je především objasnit, proč v českém prostředí často nevychází dobře ani ekologicky šetrné a strategicky důležité železniční projekty, které jsou v zahraničí běžně realizovány. „ Naším cílem není pouze přepočítat čísla, ale hlavně najít cestu, jak důležité projekty kolejové dopravy posuzovat objektivně a s ohledem na budoucí přínosy. Proto jsme se rozhodli jít cestou srovnání metodik a využít zkušeností ze zahraničí,“ doplňuje ředitel IDSK Zdeněk Šponar.
Studie bude zadána bez výběrového řízení formou přímého zadání, a to s ohledem na unikátní know-how společnosti SMA+, která se podílela například i na studii železničního uzlu Praha.
Naše projekty
Portály, které by vás mohly zajímat
Středočeské inovační centrum
Podpora inovací a podnikání
Středočeský platební portál
Snadné placení poplatků obcím a spolkům
Participativní rozpočet pro obce
Obecní participativní rozpočet snadno a přehledně
Bezpečný Středočeský kraj
Aktuální bezpečnostní situace v kraji
Portál krizového řízení
Středočeská centrála cestovního ruchu
Kam vyrazit ve středních Čechách
Integrovaná doprava Středočeského kraje
Informace o veřejné dopravě Středočeského kraje.
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Portál příspěvkových organizací
Portál pro příspěvkové organizace
Dopravní portál
Veřejné zakázky
Přehled uveřejněných veřejných zakázek, jejichž zadavatelem je Středočeský kraj
Elektronický dotační portál Středočeského kraje
Prostřednictvím Elektronického dotačního portálu (EDP) je možné podávat žádosti o poskytnutí dotací, darů a návratných finančních výpomocí v rámci jednotlivých pravidel a programů z rozpočtu Středočeského kraje
