Agregátor obsahu

Na zimní údržbu silnic jsou připraveny stovky posypových vozů

Silničáři, policisté i hasiči jsou připravení na nadcházející zimní období. Shodli se na tom zástupci všech dotčených složek na štábu k zimní údržbě, který hostil Krajský úřad Středočeského kraje a kterému předsedali radní pro silniční dopravu Karel Bendl a ředitel Krajské správy a údržby silnic (KSÚS) Aleš Čermák.

Nepřetržitá dispečerská služba, naskladněné posypové materiály, nasmlouvané firmy, připravená technika, on-line sdílení informací i letité zkušenosti. To jsou atributy, se kterými silničáři vstupují do letošní zimní sezony. Kraj je připraven na sdílení informací tak, aby se složky, které se do zimní údržby zapojují, dozvídali o všech událostech včas a motoristé se na silnicích II. a III. třídy Středočeského kraje cítili co nejbezpečněji. „Úkolem kraje je koordinovat komunikaci. Proto jsme ve spojení nejen s policií, hasiči, autobusovými dopravci, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, městy, obcemi a dodavateli údržby a průběžně si sdílíme informace. Samozřejmě pak vše předáváme i motoristům. Například prostřednictvím on-line map. I my v hojné míře využíváme i on-line informace ze zhruba šesti desítek meteostanic našich i ŘSD a dalších telematických systémů,“ shrnuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy.

Zde je nutné připomenout, že sypače a další technika vyjíždí v brzkých ranních hodinách. Obvykle tak, aby silnice ošetřila ještě před jízdami autobusů, které vozí cestující do škol a zaměstnání. „Každý rok se dočítám, že silničáři opět zaspali. Oni ale opravdu nespí. V terénu je obvykle veškerá dostupná technika. Navíc připomínám, že naším úkolem není silnice vyčistit od poslední vločky sněhu, ale zajistit sjízdnost. A to je velký rozdíl,“ připomíná Karel Bendl.

Naskladněny by měly být i potřebné posypové materiály.  O zimní údržbu silnic II. a III. třídy se pak starají zhruba dvě stovky sypačů (vč. fréz a šípových pluhů) dodavatelských firem, které KSÚS na zimní údržbu kompletně najímá. Vlastní technikou totiž nedisponuje. „Běžně se staráme se o silnice v celkové délce 8,6 tisíce kilometrů. V zimě je to o trochu méně. Rozhodně to ale neznamená, že bychom obce zcela odřízli od světa,“ doplňuje Karel Bendl.

KSÚS zajišťuje své povinnosti na základě Plánů zimní údržby. Kvůli organizaci pak zajištuje nepřetržitou službu dispečerů. „Plány máme za léta vyladěné. Díky tomu i například loňská sezona proběhla vez větších mimořádných událostí.  Připomínám, že KSÚS silniční síť udržuje v limitech zákona o pozemních komunikacích a vyhlášky ministerstva dopravy, kterou se zmíněný zákon provádí. Ovšem vždy myslíme na to, že čím dříve ošetřené silnice jsou, tím lépe,“ doplňuje Aleš Čermák, ředitel KSÚS a pokračuje: „V tomto smyslu jsme na štábu apelovali i na kolegy z dodavatelských firem.“

Současně pro zajištění ucelené organizace zimní údržby je zřizován Krajský dispečink, k jehož povinnostem, mimo jiné, patří monitoring vlastních oblastních dispečerů, koordinace, zpracování a předkládání kompletních informací. „Myslím, že kolegové jsou profesionálové na svých místech. Proto děkuji za výbornou spolupráci nejen spolupracujícím firmám, ale i policistům, hasičům a dalším spolupracujícím subjektům. Věřím, že letošní zimu opět zvládneme bez větších potíží,“ uzavírá Karel Bendl.


 

 

Naše projekty

Agregátor obsahu

Bezpečný středočeský kraj  

 

 

Agregátor obsahu

Videa z kraje

Mobilní centrum pomůže cestujícím vyřídit doklady - PID point
Složky IZS cvičily zásah u hromadné dopravní nehody - Dálnice 2025
Kraj chystá obchvat Brandýsa nad Labem
V Chýni vznikla nová svazková škola pro stovky dětí
Záznam z 6. jednání zastupitelstva Středočeského kraje ze dne 2025.09.08
Kraj ocenil mladé hendikepované sportovce
Nová kampaň k přijímačkám staví na videích od studentů
Hejtmanka zavítala do Mníšku pod Brdy
Středočeský kraj se chystá vybudovat síť parkovišť P+R

Úřední hodiny pro veřejnost

Po, St:
8:00-17:00
Út, Čt:
8:00-15:00
Pá:
8:00-13:00