Agregátor obsahu
Středočeský organizátor veřejné dopravy, Integrovaná doprava Středočeského kraje a společnost Albtal-Verkehrs-Gesellschaft, sdružená v organizátorovi dopravy Karlsruher Verkehrsverbund (KVV), podepsali dnes v Karlsruhe Prohlášení o záměru, jak v budoucnu sdílet informace k efektivnímu zavedení a provozování vlakotramvají v rámci PID.
Díky této dohodě německá strana poskytne své dlouholeté zkušenosti s plánováním, provozem a dalším rozvojem úspěšného „tram-train modelu Karlsruhe“ a podpoří IDSK při zavádění a realizaci tohoto modelu ve středních Čechách.
Výměnu zkušeností s AVG doplňuje společnost Transport Technologie-Consult Karlsruhe GmbH (TTK). Tato dceřiná společnost AVG se již podílí na plánovacích a poradenských projektech po celém světě s cílem utvářet mobilitu budoucnosti pomocí udržitelných dopravních řešení pro lepší dostupnost a vzájemnou provázanost městských a venkovských oblastí.
Úspěch systému tram-train v Karlsruhe a okolí byl v roce 1996 výchozím bodem pro založení společnosti TTK jako kompetenčního centra pro kolejovou dopravu, které se mezitím rozšířilo na celou oblast plánování dopravy a infrastruktury.
„ Chceme na vybraných regionálních tratích ve Středočeském kraji zavést moderní vozidla systému tram-train, který v mnoha evropských zemích technicky funguje v každodenním provozu k naprosté spokojenosti všech cestujících. Systém tram-train nabízí možnost po železničním tělese spolehlivě propojit spádová města a venkovské regiony lehkými kolejovými vozidly tramvajového typu. Výměna zkušeností s AVG je důkazem aktivní evropské spolupráce,“ shrnul význam projektu Petr Borecký, radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Středočeského kraje.
„Znalost systému tram-train Karlsruhe v oblasti dopravy je žádaná v celé Evropě. To, že naše know-how v oblasti udržitelné mobility proudí do středních Čech, ukazuje, že odborné znalosti veřejné dopravy mohou mít dopad i poměrně daleko za hranicemi našeho regionu,“ vítá mezinárodní spolupráci primátor Karlsruhe Dr. Frank Mentrup, který je zároveň předsedou dozorčí rady AVG.
„ Model tram-train Karlsruhe je v Evropě osvědčeným příkladem toho, jak lze smysluplně propojit různé infrastruktury – tramvajovou s železniční, nebo umožňuje provoz moderních lehkých vlakotramvajových vozidel na železničních tratích. Naše spolupráce s KVV, resp. AVG bude cenným příspěvkem k přenesení tohoto přístupu do středních Čech a podpoří jeho další rozvoj,“ doplňuje JUDr. Zdeněk Šponar, ředitel IDSK
První osobní kontakty mezi KVV, AVG a IDSK byly navázány během veletrhu IT-Trans na jaře 2024. Z výměny informací o evropských modelových projektech se vyvinula spolupráce s cílem strukturovaně přenést znalosti o městské tram-train dopravě z Karlsruhe do středních Čech.
Prohlášení o záměru zahrnuje osm okruhů. Patří mezi ně právní rámec, zejména souhrn dotčených národních i evropských právních norem, technické parametry vozidel, provozní normy, správa infrastruktury a otázky spojené s hospodárnou ekonomikou provozu. Vzájemné návštěvy v Karlsruhe a Praze prohloubí sdílení znalostí a umožní přenést komplexní know-how.
„ Spolupráce s IDSK je silným znamením důvěry v naši kompetenci. Posiluje evropskou výměnu znalostí a ukazuje, že v oblasti udržitelných dopravních systémů patříme k průkopníkům v oboru,“ zdůraznil Prof. Dr. Alexander Pischon, předseda představenstva KVV a AVG.
Christian Höglmeier, technický ředitel AVG, také vyzdvihl praktickou přidanou hodnotu vlakotramvají a jejich zavádění: „Zavedení systému tram-train není projekt typu plug-and-play. Vyžaduje technické know-how, porozumění systému a prozíravost. Právě v oblasti nákupu vozidel, otázek infrastruktury a součinnosti národního a evropského práva máme dlouholeté zkušenosti. Tyto znalosti cíleně předáváme dál. Tak vzniká konkrétní přidaná hodnota.“
„ Úspěch tram-train modelu Karlsruhe není založen pouze na technické realizaci, ale také na chytrých konceptech a strategickém přístupu. Jako TTK přinášíme naše mezinárodní know-how, abychom společně s AVG vyvinuli řešení na míru,“ dodal Dr. Rainer Schwarzmann, ředitel společnosti TransportTechnologie-Consult Karlsruhe
Během svého pobytu v Karlsruhe navštívila česká delegace provozovnu v Tullastraße. Tam měla příležitost vyměnit si zkušenosti s odborníky na vozidlovou techniku, infrastrukturu i řízení provozu. Přímý dialog tvoří základ pro udržitelný přenos znalostí. Provoz vlakotramvají v Karlsruhe a okolí si zástupci ze středních Čech mohli na vlastní kůži vyzkoušet při jízdě do lázní Bad Wildbad po tzv. Enztalbahn. Ta je dobrým příkladem potenciálu systému tram-train: před převzetím společností AVG hrozilo této trati zrušení pro malé využití cestujícími. Doplnění nových zastávek, zrychlení provozu změnou typu vozidel (z železničních na vlakotramvajové) a prodloužení této původně výhradně železniční trati z nádraží v Pforzheimu až do samotného centra lázní Bad Wildbad pomocí tramvajové trati, vedlo k enormnímu nárůstu počtu cestujících, a trať se změnila v prosperující dopravní osu celé oblasti.
Dohoda vstupuje v platnost dnem podpisu a bude platit nejprve do konce roku 2026. Je možné ji prodloužit. IDSK se bude s KVV a AVG potkávat také na půdě Svazu německých dopravních společnostní (VDV), jehož členem se IDSK stalo v roce 2025. (Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV).

Naše projekty
Portály, které by vás mohly zajímat
Středočeské inovační centrum
Podpora inovací a podnikání
Středočeský platební portál
Snadné placení poplatků obcím a spolkům
Participativní rozpočet pro obce
Obecní participativní rozpočet snadno a přehledně
Bezpečný Středočeský kraj
Aktuální bezpečnostní situace v kraji
Portál krizového řízení
Středočeská centrála cestovního ruchu
Kam vyrazit ve středních Čechách
Integrovaná doprava Středočeského kraje
Informace o veřejné dopravě Středočeského kraje.
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Portál příspěvkových organizací
Portál pro příspěvkové organizace
Dopravní portál
Veřejné zakázky
Přehled uveřejněných veřejných zakázek, jejichž zadavatelem je Středočeský kraj
Elektronický dotační portál Středočeského kraje
Prostřednictvím Elektronického dotačního portálu (EDP) je možné podávat žádosti o poskytnutí dotací, darů a návratných finančních výpomocí v rámci jednotlivých pravidel a programů z rozpočtu Středočeského kraje
