Agregátor obsahu
Zpět Skanzen Mayrau čeká renovace. Rada schválila výběr dodavatele první fáze projektu – rekonstrukce železniční vlečky
Projekt Cestou uhlí a železa, v rámci kterého dojde k renovaci a rekonstrukci většiny budov areálu dolu Mayrau a k vybudování moderního návštěvnického centra, vstupuje do první fáze. Rada kraje schválila výběr dodavatele rekonstrukce železniční vlečky. Následně budou rekonstruovány i další objekty areálu. Celkové náklady jsou vyčísleny na 172 milionu korun, přičemž rekonstrukce železniční vlečky vyjde na 21 milionů.
Rekonstrukce železniční vlečky je první fází projektu Cestou uhlí a železa, jehož hlavním cílem je záchrana významné části technické památky a vybudování hornicko-hutnické expozice. Ta představí historii kamenouhelné těžby a hutního průmyslu na Kladensku a Slánsku. První fázi projektu popisuje radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Václav Švenda: „Jsem opravdu rád, že se nám podařilo vysoutěžit dodavatele pro rekonstrukci železniční vlečky a zahájit tak projekt celkové renovace hornického skanzenu Mayrau. Původní nákladní železniční vlečka je napojena na celostátní síť ve stanici Kladno-Dubí, takže bude možno do skanzenu dojet vlakem z Prahy Hlavního nádraží tzv. Pražským Semmeringem – Prokopským údolím přes Hostivici a Kladno. V areálu skanzenu vede také úzkorozchodná dráha a cílem projektu je rovněž přivést tuto úzkorozchodnou dráhu k nástupišti železniční vlečky a umožnit návštěvníkům projet se po areálu hornickým vláčkem.“ V rámci dalších fází projektu dojde také k rekonstrukcím a renovacím většiny historických budov a k vybudování moderního návštěvnického centra. „V rámci projektu dojde například k rekonstrukci chátrající jámové budovy s nejstarší těžní věží a k odkrytí a konzervaci nádherného historického točitého litinového schodiště vyrobeného v kladenských hutích. V nové expozici se pak budou moci návštěvníci těšit také na další unikátní technická zařízení, jako například jediný dochovaný Thomasův konvertor na výrobu oceli a další historická technická zařízení kladenských hutí,“ uvádí radní Švenda. Dokončení první fáze projektu je odhadováno na podzim tohoto roku, přičemž představení zrekonstruovaného areálu je plánováno v roce 2026. Během rekonstrukce bude skanzen v omezeném režimu stále pro veřejnost otevřen.
Celkové náklady projektu rekonstrukce a renovace areálu hornického skanzenu Mayrau jsou vyčísleny na 172 milionů korun, z čehož je cena rekonstrukce železniční vlečky stanovena na 21 milionů. Projekt je ze 70 % spolufinancován z evropských fondů, další část nákladů bude hrazena ze státního rozpočtu. Podíl Středočeského kraje činí 27,5 milionu korun.
Těžba na dole Mayrau skončila v roce 1997 a v celém Kladenském kamenouhelném revíru v roce 2002. Důl Mayrau je dnes jediným veřejně přístupným černouhelným dolem na Kladensku, a tedy i v celém Středočeském kraji. Ve skanzenu je dochována unikátní sestava historických těžních strojů – původně parní těžní stroje Ringhoffer a Mag Ruston z roku 1905 a elektrický těžní stroj Škoda z roku 1935. Skanzen včetně štoly s ukázkami dobývací techniky byl vybudován v roce 1994 v části tehdy ještě fungujícího dolu Mayrau a celý areál byl prohlášen za nemovitou kulturní památku zapsanou v Ústředním seznamu kulturních památek ČR.
©foto Martin Homola
Naše projekty
Portály, které by vás mohly zajímat
Středočeské inovační centrum
Podpora inovací a podnikání
Středočeský platební portál
Snadné placení poplatků obcím a spolkům
Participativní rozpočet pro obce
Obecní participativní rozpočet snadno a přehledně
Bezpečný Středočeský kraj
Aktuální bezpečnostní situace v kraji
Portál krizového řízení
Středočeská centrála cestovního ruchu
Kam vyrazit ve středních Čechách
Integrovaná doprava Středočeského kraje
Informace o veřejné dopravě Středočeského kraje.
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Portál příspěvkových organizací
Portál pro příspěvkové organizace
Dopravní portál
Veřejné zakázky
Přehled uveřejněných veřejných zakázek, jejichž zadavatelem je Středočeský kraj
Elektronický dotační portál Středočeského kraje
Prostřednictvím Elektronického dotačního portálu (EDP) je možné podávat žádosti o poskytnutí dotací, darů a návratných finančních výpomocí v rámci jednotlivých pravidel a programů z rozpočtu Středočeského kraje