Standard 11

Zaměstnanci zařazení v orgánem sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany jsou připraveni na výskyt rizikových a nouzových situací a jsou prokazatelně seznámeni se situacemi, které mohou nastat v souvislosti s výkonem sociálně-právní ochrany včetně postupů při jejich řešení.

Naplnění obsahu kritéria


NAPLNĚNÍ OBSAHU KRITÉRIA

Zaměstnanci OSPOD KÚ jsou obeznámeni s výskytem rizikových i nouzových situací, které souvisí s agendou SPO a s vnitřní Směrnicí č. 62 - Činnost Krajského úřadu při řešení krizových situací a dalšími níže uvedenými dokumenty úřadu, včetně kritéria 2b těchto standardů.

Na KÚSK probíhají pravidelná školení BOZP dle zákona, jejichž součástí je seznámení zaměstnanců s postupy v případě požáru, povodně, zemětřesení, havárie vody, poruchy nebo výpadku elektrického proudu v budově krajského úřadu. Zaměstnanci absolvují cvičnou evakuaci dle Pokynů a plánu evakuace zaměstnanců a ostatních osob pro budovu Krajského úřadu Středočeského kraje. Dále se zaměstnanci účastní školení řidičů, jehož součástí je
i výskyt možných rizikových situací a jejich řešení při řízení motorové vozidla krajského úřadu, včetně poskytnutí první pomoci (viz prezenční listiny).  

Rizikové situace a postupy při jejich řešení:

  • klient pod vlivem alkoholu nebo návykových látek - záleží na míře vlivu, domluvíme se, že v tomto stavu jednání nemá efekt, sjednáme náhradní termín jednání. V případě, že klient odmítá opustit kancelář a chová se nevhodně, přivoláme telefonicky pracovníka ostrahy úřadu (v kancelářích č. 1001 a č. 1004 za pomoci umístěných tlačítka k přivolání ostrahy objektu)
  • agresivní klient - snažíme se klienta zklidnit, jednáme ve dvou, v případech, kdy již hrozí přímé fyzické napadení pracovníka, přivoláme telefonicky ostrahu (v kancelářích č. 1001
    a č. 1004 jsou umístěna tlačítka k přivolání pracovníka ostrahy úřadu);
  • klient vyhrožující sebevražedným pokusem - s klientem klidně hovoříme a ve vhodném okamžiku přivoláme pomoc, např. RZS;
  • klient zkolabuje v kanceláři, zranění klienta - zajistíme poskytnutí první pomoci - kontaktujeme asistentku vedoucího Odboru sociálních věcí, která pravidelně absolvuje kurzy první pomoci, případně zavoláme na linku 155 a postupujeme dle pokynů až do příjezdu lékaře;
  • dítě bez jakékoliv péče v budově krajského úřadu - dítěti se věnujeme, zabezpečíme základní potřeby, neprodleně kontaktujeme OSPOD ÚMČ Praha 5 (Náměstí 14. října 1381/4, tel. 257 000 436) ve věci podání návrhu na předběžné opatření na zajištění péče;
  • ohrožení života a zdraví zaměstnanců při návštěvách v rodinách - před odjezdem vždy informujeme nadřízeného, kde se budeme pohybovat, zaměstnanec má vždy u sebe mobilní telefon. V odůvodněných případech provádíme návštěvy ve dvojicích. V případě ohrožení se snažíme co nejrychleji opustit domácnost, případně kontaktujeme policii;
  • kybernetický útok na IT služby úřadu – pro vzdálené připojení do ISKÚ je nutné zajistit bezpečností kontrolu používaných zařízení (zejména aktualizaci operačního systému, bezpečnostní update a upgrade, kontrolu antivirového a antispamového řešení) v pravidelných měsíčních intervalech v součinnosti s Odborem informatiky v souladu s aktuálními pokyny a příkazy ředitele úřadu. S tímto odborem je nutná okamžití součinnost v případě kybernetického útoku. 

Nouzové situace se na krajském úřadě týkají zejména otázky zastupitelnosti jednotlivých pracovních pozic pro zajištění plynulého výkonu SPO. Řešením této nouzové situace je pověřen vedoucí oddělení SPOD, v jeho nepřítomnosti vedoucí Odboru sociálních věcí. V případě překážky na straně zaměstnavatele je situace řešena přesměrováním telefonu na mobilní telefon pracovníka, který má službu. 

V případě nepříznivé epidemiologické situace, případně vyhlášení stavu nouze, jsou všichni zaměstnanci Středočeského kraje zařazení do krajského úřadu povinni postupovat dle aktuálních Příkazů ředitele Krajského úřadu Středočeského kraje, které se týkají např.: upřednostnění vzájemné telefonické nebo elektronické komunikace před osobní v budově krajského úřadu, zrušení služebních cest zaměstnanců, zákaz pořádání všech akcí v budově úřadu s účastí veřejnosti, dodržování rozestupů, nošení ochranných roušek, případně respirátorů, používání desinfekčních prostředků, povinnosti účastnit se testování. Zahraniční a tuzemské služební cesty zaměstnanců nejsou realizovány, pořádání všech akcí v budově úřadu s účastí veřejnosti (třetích osob) je zakázáno. Vstup pro návštěvy je umožněn výhradně vchodem „A", návštěvníka si osobně vyzvedne a po celou dobu pobytu v budově krajského úřadu jej doprovází.

Vedoucí odboru je odpovědna za zajištění chodu pracoviště OSPOD a zabezpečení chodu jednotlivých agend, určení zaměstnanců, jejichž přítomnost je nezbytná přímo na pracovišti, zajištění a kontrolu home office, zastupitelnost a dosažitelnost zaměstnanců, zajištění výkonu v pracovní době úřadu. V případě nařízení povinnosti testování zaměstnanců, jsou tito povinni řídit se metodikou Postupy zaměstnance KÚSK při rezervaci termínu a antigenním testování. 

Při zajištění výkonu SPOD se zaměstnanci zařazení k výkonu SPOD při své činnosti řídí doporučeními MPSV vydávanými pro jednotlivé agendy.

Omezení pouze na úkony a činnosti nezbytně nutné, které vedou k ochraně života a zdraví ohrožených dětí, tedy se zejména jedná o:

  • zajištění neodkladné péče dítěti podle § 15 a § 37 zákona č. 359/1999 Sb.,o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „ZSPO"),
  • zajištění působnosti v oblasti návrhových oprávnění k předběžné úpravě poměrů dítěte podle § 16 odst. 1 ZSPO,
  • zajištění působnosti v oblasti návrhových oprávnění k ochraně před domácím násilím podle § 16 odst. 2 ZSPO,
  • výkon neodkladných úkonů v zájmu dítěte a v jeho zastoupení při zajišťování veřejného opatrovnictví a poručenství podle § 17 ZSPO,
  • zajištění návštěv dítěte ve smyslu § 19 odst. 4, § 29 odst. 2 písm. a) a § 34 odst. 3 ZSPO; kontakt s dětmi lze za současných mimořádných okolností nahradit vzdálenými způsoby komunikace, přičemž je především třeba zvážit aktuální zdravotní stav dítěte a jeho potřeby a být dítěti k dispozici v případě jeho zájmu o kontakt. Návštěvy dítěte se realizují jen, je-li to v souladu s dalšími opatřeními učiněnými na základě krizového zákona, k řešení potřeb dítěte, které nesnesou odkladu a které nelze řešit vzdálenými způsoby komunikace; po dobu trvání nouzového stavu jsou lhůty pro minimální frekvenci návštěv podle dotčených ustanovení lhůtami pro minimální kontakt prostřednictvím vzdálených způsobů komunikace,
  • zajištění působnosti v oblasti trestního řízení ve věcech mládeže, jde-li o provádění úkonů neodkladných a neopakovatelných nebo jde-li o věci vazební, neurčí-li orgán činný v trestním řízení jinak.

Zaměstnanci zařazení k výkonu práce v OSPOD rovněž omezí styk s dotčenými osobami pouze k zajištění výše vymezených úkonů a činností nezbytně nutných, přičemž je třeba dodržovat doporučená hygienická opatření.

Činnost osob pověřených dle § 48 odst. 2 písm. d) a f) ZSPO, ve znění pozdějších předpisů, a obecních úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a krajských úřadů, které realizují tzv. doprovázení pěstounů Po dobu trvání krizových opatření ohledně zákazu volného pohybu osob je doporučeno omezení osobního kontaktu zaměstnanců, kteří doprovází osoby pečující, osoby v evidenci a jim svěřené děti, proto lze v této výjimečné situaci povinnost zaměstnanců doprovázejících subjektů být dle § 47b odst. 5 ZSPO v osobním styku s osobou pečující nebo osobou v evidenci a s dětmi svěřenými do jejich péče realizovat jiným způsobem, např. telefonicky či přes Skype. Pravidelné termíny zákonem stanovených osobních styků, které nebylo možno realizovat po dobu zákazu volného pohybu osob, budou realizovány po ukončení opatření. Primárním hlediskem je ochrana zdraví a života členů jednotlivých rodin, zejména pečujících osob a dětí žijících v rodinách.

Povinnost obecních úřadů obcí s rozšířenou působností dle § 19 dost. 4 ZSPO Po dobu nouzového stavu je třeba zajistit zákonem stanovené pravidelné návštěvy zaměstnanců obecních úřadu obcí s rozšířenou působností v rodině, kde dítě žije, popřípadě v jiném prostředí, kde se dítě zdržuje, avšak dle aktuální potřeby svěřených dětí, s ohledem na vyhodnocení nutnosti a bezodkladnosti této návštěvy. Po dobu trvání nouzového stavu lhůty pro minimální frekvence těchto návštěv podle dotčených právních ustanovení neplynou. Zároveň zdůrazňujeme povinnost individuálního přístupu a vyhodnocení situace každého jednotlivého dítěte. Pravidelný kontakt zaměstnance OSPOD je třeba realizovat alespoň telefonicky či přes Skype.

Činnost zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Provozovatel ZDVOP není ani v současné pandemické situaci oprávněn preventivně plošně zakázat návštěvy rodičů a jiných osob blízkých u dětí umístěných v péči ZDVOP ani pobyty dětí mimo ZDVOP u rodičů nebo jiných osob blízkých. Tímto zákazem by došlo k nepřiměřenému omezení zákonem zaručeného práva dítěte na udržování pravidelného osobního styku s oběma rodiči, příbuznými a dalšími osobami blízkými podle čl. 9 odst. 3 Úmluvy o právech dítěte, Rodiče nebo jiné osoby blízké mohou nadále navštěvovat děti umístěné v péči ZDVOP a děti svěřené rozhodnutím soudu do péče ZDVOP mohou být ze zařízení propuštěny na dočasný pobyt u rodičů nebo jiných osob blízkých.

Dále je provozovatel ZDVOP oprávněn zakázat nebo omezit návštěvy rodičů nebo jiných osob blízkých v zařízení a pobyt dítěte mimo zařízení u rodičů nebo jiných osob blízkých z důvodu nařízené karantény nebo s ohledem na aktuální zdravotní stav dítěte nebo rodičů a jiných osob blízkých. Při rozhodování o zákazu nebo omezení návštěv musí provozovatel ZDVOP vycházet z rozhodnutí nebo doporučení orgánu ochrany veřejného zdraví a ošetřujícího lékaře dítěte. 

Od června 2017 jsou Odborem bezpečnostního ředitele KÚSK vydávány Security Brief vztahující se:

  • k možným bezpečnostním hrozbám v oblasti kybernetické bezpečnosti
  • ke zvýšení bezpečnosti a zajištění ochrany osob a majetku v budově sídla Středočeského kraje
  • ke zpracování osobních údajů
  • k zabezpečení mobilních telefonů
  • k zabezpečení dokumentů v kancelářích
  • ke sdělování informací neoprávněným osobám

Security Brief jsou rozesílány e-mailem všem zaměstnancům krajského úřadu a jsou zveřejňovány na intranetu bezpečnosti. Zaměstnanci krajského úřadu jsou povinni řídit se těmito pravidly.