Standard 9

Při jednání s klientem dodržuje orgán sociálně-právní ochrany základní principy výkonu sociálně-právní ochrany zejména:

  • respektuje individuální přístup ke všem klientům,
  • vychází z individuálních potřeb každého klienta,
  • podporuje samostatnost klientů,
  • uplatňuje individuální přístup k potřebám každého klienta,
  • motivuje k péči o děti,
  • posiluje sociální začleňování klientů,
  • důsledně dodržuje lidská práva a základní svobody,
  • podporuje kontakt s přirozeným sociálním prostředím,
  • informuje klienta o postupech používaných při výkonu sociálně-právní ochrany.

Naplnění obsahu kritéria


NAPLNĚNÍ OBSAHU KRITÉRIA

Při výkonu činností v rámci oddělení, včetně řešení podnětů, stížností, v  procesu zprostředkování náhradní rodinné péče a ve vydávání pověření k výkonu SPO jsou povinni pracovníci KÚSK dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR, včetně Listiny základních práv a svobod. Pracovníci důsledně dodržují lidská práva a základní svobody.

Jedná se zejména o individuální přístup ke všem klientům, zvláště ke klientům, na které se zaměřuje sociálně-právní ochrana dětí. Pracovníci jsou primárně motivováni začlenit děti do stabilního náhradního rodinného prostředí a posilují jejich sociální začlenění do společnosti a vztahů.

Pracovníci informují žadatele, děti i další osoby o postupech a roli Krajského úřadu v celém systému sociálně-právní ochrany.

V rámci procesu zprostředkování pěstounské péče a osvojení pracovník KÚ v agendě NRP průběžně informuje žadatele i děti o celém procesu zprostředkování a to ústní i písemnou formou (viz kritérium 8a – proces zprostředkování v agendě NRP). V rámci agendy zprostředkování se upřednostňuje názor a přání dítěte a vychází se z jeho individuálních potřeb.

Při kontaktu s žadateli, či dalšími subjekty, informují pracovníci KÚ o možnostech případné poradenské pomoci, či zprostředkování dalších návazných služeb.

V rámci odborné přípravy se klient v důvěrném a bezpečném prostřední z přednášek a diskusí dozví více o základních potřebách dětí a rodičů, o utváření vztahů rodičů k dětem a dětí k rodičům a získá další poznatky týkající se náhradní rodinné péče. Při sebezkušenostních cvičeních bude mít příležitost dozvědět se hodně o sobě. Rozhodnutí přijmout a pečovat o cizí dítě nebo přijmout cizí dítě za vlastní není snadným krokem. Příprava chce upozornit na to, z čeho se při výchově dítěte radovat a co si užívat. Zároveň chce připravit na možná úskalí
a jejich zvládání. Příprava pro žadatele o pěstounskou péči na přechodnou dobu chce upozornit na možná úskalí během přijímání dětí, při jejich adaptaci a stabilizaci v novém prostřední, ale současně zmapovat i možná rizika spojená s přípravou dětí na odchod a předání do původní či nové rodiny. Skupinová příprava obsahuje blok sociálně-právní, pediatrický, speciálně-pedagogický, o rodině a partnerství, setkání s pěstounským párem, návštěvu zařízení péče o dítě (dětského domova, dětského centra), přípravu dětí a individuální závěrečný pohovor. Individuální závěrečný pohovor se zaměřuje na zhodnocení průběhu přípravy a kompetence jednotlivých žadatelů a jejich připravenost na dočasné přijetí dítěte, rizikové momenty a možná úskalí pěstounské péče na přechodnou dobu pro konkrétní rodinu.