Agregátor obsahu

Zpět V Olbramovicích vyroste první krajské parkoviště P+R

Dnes dopoledne bylo stavební firmě BES předáno staveniště budoucího parkoviště P+R v Olbramovicích. Nová parkovací plocha vyroste v těsné blízkosti zdejšího vlakového nádraží. Stavba je naplánovaná na 4 měsíce, bez započtení zimní technologické přestávky.

„Plníme slib, který jsme občanům dali. Výstavbou olbramovického parkoviště zahajujeme sérii staveb nejen parkovacích ploch, ale parkovacích domů P+R, kterých bude v celém kraji deset. Naším dlouhodobým cílem je nalákat co nejvíce lidí do prostředků hromadné dopravy a snižovat množství aut na přeplněných silnicích a využívání parkovišť v Praze a přípražské oblasti. Cestující budou moci zaparkovat v těsné blízkosti nádraží a vyrazit do práce, za studiem anebo za zábavou vlakem či autobusem, a to přímo do center měst,“ vysvětluje hlavní výhodu Petra Pecková, hejtmanka.

Z Olbramovic lidé jezdí nejčastěji do Benešova či dále do Prahy, případně opačným směrem do Tábora a Českých Budějovic. V tomto případě hovoříme o rychlíkové lince R17. Ze stanice pak jezdí i osobní vlaky směrem do Sedlčan či do Votic. „Tento systém cestování šetří i peníze v rodinných rozpočtech. Kromě toho, že cestování v systému Pražské integrované dopravy je finančně daleko výhodnější než cesta autem, nabízí cesta vlakem i lepší časové návaznosti, například při přestupech v Praze. Obecně parkoviště P+R v našem kraji přispívají ke zlepšení dopravní situace ve směru ku Praze,“ doplňuje Petr Borecký, krajský radní pro oblast veřejné dopravy.

Současné parkování není organizované. Lidé neparkují jen na vyhrazených místech, ale na všech ostatních plochách v docházkové vzdálenosti od nádraží. Kromě toho tu chybí chodníky a přechody pro chodce, což snižuje bezpečnost všech uživatelů.

Nová parkovací plocha nabídne 151 parkovacích míst, přičemž 18 z nich bude vyhrazeno pro elektromobily. Dále zde bude k dispozici 47 míst pro parkování jízdních kol. Chybět nebude ani další potřebná infrastruktura, například pro elektrokola. Celková plocha parkoviště je 5,7 tis. metrů čtverečních. Počítáno je i s výsadbou stromů a další zeleně. Nové bude i obratiště autobusů a zastávka pro autobusy.

Nájezd a výjezd na parkoviště bude regulován odbavovacím systémem se závorami, platba bude možná i kartou. Cena za parkování zatím nebyla stanovena. Dlouhodobé parkování nebude možné, platba bude možné vždy za 24 hodin. Cenové zvýhodnění budou mít držitelé PID Lítačky, parkoviště bude integrováno do systému PID.

Stavební náklady jsou 26,3 milionu korun, přičemž 70 procent nákladů projektu bude financováno z unijního programu IROP. Projekt připravil odbor veřejné mobility Krajského úřadu Středočeského kraje, Integrovaná doprava Středočeského kraje bude parkoviště provozovat a Krajská správa a údržba Středočeského kraje parkoviště nechá postavit.

Další plánovaná parkoviště P+R

  1. Hostivice, parkovací dům
  2. Zeleneč-Mstětice, parkovací dům
  3. Úvaly, parkoviště
  4. Čerčany-Pyšely, parkoviště
  5. Rostoklaty, parkovací plocha
  6. Kolín, parkovací dům
  7. Nymburk, parkoviště
  8. Měšice, parkovací dům
  9. Poříčany, zatím bez určení