Informace o odborné přípravě

Informace o rozsahu a obsahu odborné přípravy zajišťované Krajským úřadem Středočeského kraje pro žadatele o:

osvojení

pěstounskou péči

pěstounskou péči na přechodnou dobu

druhožadatele 

Rozsah - časová dotace odborné přípravy

Rozsah odborné přípravy, resp. její časová dotace je stanovena zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o SPOD"), a je tedy závazný pro všechny poskytovatele odborných příprav v rámci České republiky.

Dle ustanovení § 11 odst. 2 zákona o SPOD je stanovena časová dotace u zájemců o osvojení (adopci) a zájemců o pěstounskou péči nejméně v rozsahu 48 hodin, u zájemcůo pěstounskou péči na přechodnou dobu nejméně v rozsahu 72 hodin.

U žadatelů, kteří již jednou odbornou přípravu absolvovali tzv. „druhožadatelů", lze délku přípravy zkrátit

Časová dotace odborné přípravy druhožadatelů zajišťované krajským úřadem je stanovena v délce 10 hodin.

Odborné přípravy probíhají individuální a skupinovou formou.

Individuální část přípravy

  • spočívá zejména v sebepoznání zájemců v oblasti motivace k náhradní rodinné péči, fungování rodinného systému, mapování sociálních kontaktů a očekávání od dítěte svěřeného do péče.

Skupinová část přípravy

  • spočívá zejména v osvojení si znalostí a dovedností v oblasti náhradní rodinné péče a související právní úpravy, vývoje a potřeb dítěte včetně specifických potřeb dítěte v náhradní rodinné péči, práv dítěte včetně práv dítěte v náhradní rodinné péči a práva dítěte na udržování a rozvoj rodinných vazeb, podpory dítěte při uplatňování jeho práva vyjádřit svůj názor a účastnit se rozhodování, která se ho týkají, práva a povinností rodičů dítěte, práv a povinností pěstounů.

Součástí odborné přípravy zajišťované krajským úřadem prostřednictvím Centra psychologicko-sociálního poradenství Středočeského kraje jsou setkání se/s:

  • zástupcem institucionální péče o dítě, jejímž cílem je seznámit zájemce s organizací a fungováním zařízení pro výkon ústavní péče (dětské centrum, dětský domov), s prostředím, kde děti žijí, s osobní a rodinnou anamnézou dětí umístěných v institucionální péči a informovat o specifických úskalích ústavní péče;
  • osvojitelským párem, praktikujícím pěstouny nebo pěstouny na přechodnou dobu, jejímž cílem je předání praktických zkušeností a seznámit zájemce o náhradní rodinnou péči s vlastními zkušenostmi, reakcemi blízkých příbuzných a širšího okolí, možnostmi řešení citové deprivace dětí přicházející z institucionální péče, touhy dětí poznat biologické rodiče či být s nimi v kontaktu v případě pěstounské péče, zvládání kontaktů s biologickou rodinou dítěte v pěstounské péče apod.