Povinně zveřejňované informace dle § 5 odst. 3 zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon o svobodném přístupu k informacím je obecně závaznou právní normou, která zajišťuje právo veřejnosti na informace, které mají k dispozici státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, jakož i další subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Zákon obsahuje taxativní výčet informací, které povinný subjekt musí zveřejnit. Mezi povinně zveřejňované informace se řadí i ty informace, které povinný subjekt poskytl individuálním žadatelům. Podle § 5 odst. 3 zákona povinný subjekt do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost zveřejní tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích, postačí zveřejnit doprovodnou informaci, vyjadřující jejich obsah.

Agregátor obsahu

Zpět Informace k náhradám škody způsobené rozhodnutím pracovníků odboru

Předmět žádosti:
Krajský úřad Středočeského kraje obdržel dne 14. 7. 2022 žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění (dále jen „InfZ"), v níž žadatel požaduje následující informace:

1. Žádám o sdělení dle jakého právního předpisu nebyla vymáhána a nahrazena škoda KUSKu způsobená nezákonným rozhodnutím pracovníka odboru ÚPSŘ Bc. Marka Vondry ve věci č.j. 059867/2018/KUSK, sz 040425/2018/KUSK USŘ/Vo zrušeného rozsudkem č.j. 51 A 2 /2018-50. Škoda způsobená náhradou nákladů řízení byla ve výši 3000,-Kč.
2. Žádám o sdělení dle jakého právního předpisu nebyla vymáhána a nahrazena škoda KUSKu způsobená nezákonným rozhodnutím pracovnice odboru ÚPSŘ Ing. Barbory Vondrové ve věci č.j. 073192/2018/KUSK, sz 047423/2018/KUSK USŘ/VB zrušeného rozsudkem č.j. 43 A 92 /2018-179. Škoda způsobená náhradou nákladů řízení byla ve výši 5000,-Kč.
3. Žádám o sdělení dle jakého právního předpisu bude-nebude vymáhána a nahrazena škoda KUSKu způsobená nezákonným rozhodnutím pracovnice odboru ÚPSŘ Mgr. Evy Markové Blahovcové č. j. 159833/2021/KUSK, sp. zn. SZ 042747/2021/KUSK ÚSŘ/EMB, zrušeného rozsudkem č. j. 54 A 12/2022- 155. Škoda způsobená náhradou nákladů řízení byla ve výši 32.220,-Kč.
4. Žádám o sdělení jména osoby (případně odboru), která o nevymáhání škody (v rozporu s §17 zák. 129/2000) rozhoduje.
5. Žádám o kopie posledních známých protokolů o kontrolách výkonu přenesené působnosti obcí Rožďalovice (28934) , Křinec (28933) a Nymburk .

Poskytnuté informace:
V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) zákona InfZ, byly předmětné informace za dotčené odbory poskytnuty.

Ad 1), 2) Za Odbor územního plánování a stavebního řádu povinný subjekt obecně sděluje, že pokud povinný subjekt ve svém správním rozhodnutí uvede jiný právní názor, než ke kterému dospěje později soudní orgán ve správním soudním řízení vedeném podle zákona č. 150/2002 Sb. soudní řád správní, nezakládá toto jiné právní posouzení věci soudem samo o sobě povinnost na straně územně samosprávného celku, aby přistoupil k vymáhání soudních nákladů po příslušném pracovníkovi, který vydal soudem zrušené správní rozhodnutí.
V daném případě se uplatní zákon č. 82/1998 Sb. o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb. o notářích a jejich činnosti (notářský řád). Zde v ustanovení § 17 odstavec 5 je uvedeno, že Nárok na regresní úhradu vylučuje nárok na náhradu škody podle obecných předpisů. Zákon č. 82/1998 Sb. uvádí kogentní postupy, na jejichž podkladě je možné (nikoliv však nutné) to, aby územně samosprávné celky, (kterým je i Středočeský kraj), požadovaly po svých pracovnících regresní úhradu. Takový postup je uveden v oddílu pátém v ustanoveních § 16 a § 17, přičemž regresní úhrada může být po pracovnících vymáhána v případě, že stát nahradil účastníku řízení škodu, ke které došlo v souvislosti s vydáním nezákonného rozhodnutí nebo v důsledku nesprávného úředního postupu, nebo poskytl-li stát zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu.
Žádné regresní řízení s pracovníky, kteří vydali správní rozhodnutí ve věci stavby Senior klub Nové Zámky zahájeno nebylo. Uvedená informace Vám byla sdělena již dopisem zdejšího Odboru územního plánování a stavebního řádu ze dne 2. 2. 2022.
Povinnému subjektu je z úřední činnosti známo, že stát, potažmo Ministerstvo pro místní rozvoj obdrželo Vaši žádost o zaplacení náhrady škody a poskytnutí zadostiučinění za nemajetkovou újmu v souvislosti se správním řízením vedeným u Městského úřadu Rožďalovice, stavební úřad, které se týkalo stavby Senior klub Nové Zámky u Křince v katastrálním území Nové Zámky.
Zdejší Odbor územního plánování a stavebního řádu se k žádosti Ministerstva pro místní rozvoj vyjádřil dopisem ze dne 16. 3. 2022, který Vám byl k Vaší žádosti též tímto odborem v minulosti zaslán. Krajský úřad nemá v současné době žádné poznatky o tom, zda soudní řízení, kde jste žalobcem proti České republice, již bylo pravomocně ukončeno, a zřejmě se tak dosud nestalo.

Ad 3), 4) Pokud jde o Váš dotaz k bodu 3, a 4 platí též, co je výše uvedeno. Pokud jde o požadované sdělení zahrnuté do bodu 3, pak povinnému subjektu není známo, že byste v tomto správním řízení, které se týkalo dodatečného povolení stavebních úprav u stávajících objektů v podnikovém areálu ve městě Nymburk, Pražská ulice, využíval práv náležejících účastníkům správního řízení, která příslušela kromě žadatele a vlastníka průmyslového areálu pouze vlastníkům tamních sousedních nemovitostí.

Ad 5) Bylo zasláno 14 protokolů o provedení kontroly u požadovaných subjektů.

Informaci zpracoval: Odbor legislativně právní a KŽÚ
Poprvé zveejněno: 02. 08. 2022