Povinně zveřejňované informace dle § 5 odst. 3 zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon o svobodném přístupu k informacím je obecně závaznou právní normou, která zajišťuje právo veřejnosti na informace, které mají k dispozici státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, jakož i další subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Zákon obsahuje taxativní výčet informací, které povinný subjekt musí zveřejnit. Mezi povinně zveřejňované informace se řadí i ty informace, které povinný subjekt poskytl individuálním žadatelům. Podle § 5 odst. 3 zákona povinný subjekt do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost zveřejní tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích, postačí zveřejnit doprovodnou informaci, vyjadřující jejich obsah.

Agregátor obsahu

Zpět Informace k omezení autobusových linek ve Statutárním městě Kladno, Inf 177/22

Předmět žádosti:
Krajský úřad Středočeského kraje (dále jen „krajský úřad") obdržel dne 2. 9. 2022 žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů ("InfZ"). V žádosti byly požadovány informace na následující otázky:

  1. Doložte, na základě, jakých kritérií či konkrétní ekonomické a provozní úvahy bylo stanoveno omezení autobusových linek ve Statutárním městě Kladně od 1. 9. 2022
  2. Doložte, jaké konkrétní měsíční úspory nákladů dosáhne Středočeský kraj shora uvedeným omezením autobusových linek týkajících se Statutárního města Kladna s účinností od 1. 9. 2022
  3. Uveďte, jaká další úsporná opatření v autobusové dopravě přijal Středočeský kraj s účinností od 1. 9. 2022
  4. Doložte jmenný seznam obcí ve Středočeském kraji, které k datu 16. 8. 2022 uzavřely Smlouvu o financování dopravní obslužnosti podle Standardů dopravní obslužnosti s doložením, zda bylo či nebylo ověřeno, že tato smlouva byla schválena příslušným zastupitelstvem každé dotčené obce a současně doložte seznam takových smluv podle obcí, které byly zveřejněny v registru smluv
  5. Doložte seznam autobusových dopravců, s nimiž má Středočeský kraj uzavřené smlouvy a uveďte průměrné náklady na km jízdy u každého z autobusových dopravců, které jsou vyčísleny podle uzavřených smluv s dopravci a jsou aktuálně hrazeny Středočeským krajem
  6. Doložte přepravní proudy a počty cestujících ve Středočeském kraji, které Středočeský kraj či IDSK stanovil jako výchozí podklad pro nastavení vedení autobusových linek v rámci přijatých Standardů dopravní obslužnosti
  7. Určete výchozí kritéria pro stanovení vah a významnosti vedených autobusových linek v rámci přijatých Standardů dopravní obslužnosti

Poskytnuté informace:
V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) zákona InfZ, byly poskytnty předmětné informace:

  1. Cílem provedených změn bylo dosažení úspor finančních prostředků vynakládaných Středočeským krajem na zajištění dopravní obslužnosti, ovšem tak, aby přitom byly minimalizovány negativní dopady na komfort pro cestující. Hlavní pozornost byla zaměřena na to, aby změny v organizaci dopravy měly co nejmenší vliv na obyvatele obcí v okolí města Kladna. Došlo k odstranění souběhu více linek v jedné trase (např. sloučením linek 399 a 621 do jedné linky 399 byla odstraněna souběžná trasa v úseku Kladno, Nám. Svobody – Kladno, u kostela). Dále došlo k omezení příměstských linek do některých částí města Kladna, kam lze jako náhradu využít jiné linky PID nebo MHD Kladno (např. byly zrušeny vybrané spoje linky 330 do cílové zastávky Kladno, Havlíčkovo nám., kam lze alternativně využít linky 602, 612 a 620).
  2. Přijatá opatření generují roční pokles dopravních výkonů o 236 tis. km, což při uvažování výše prokazatelných ztrát jednotlivých dopravců pro rok 2022 činí dohromady úsporu 6 840 tis. Kč, tj. průměru 570 tis. Kč měsíčně.
  3. Změny v rozsahu a organizaci dopravy, probíhající ve vazbě na zavedení Standardů dopravní obslužnosti (SDO) a jejich projednávání s obcemi, jsou realizovány průběžně již od počátku roku. Tyto změny se k 2. 9. 2022 týkaly celkem 83 různých obcí Středočeského kraje. K 1. 9. 2022 vstoupily v platnost změny v dopravě v obcích v oblasti Stochovska, dále v obcích Kounov, Petkovy, Běleč, Dobrovice, Němčice, Březno a Kladno. Seznam obcí, v nichž došlo v souvislosti se zavedením SDO k úpravě, naleznete v příloze na listu „Obce redukce dopravy".
  4. Seznam obcí v příloze na listu „Seznam smluv". Celkem bylo k 16. 8. 2022 uzavřeno 418 smluv – 410 smluv s obcemi a 8 smluv s dobrovolnými svazky obcí, které zastupují dohromady 305 obcí. Celkový počet obcí, které byly k 16. 8. 2022 smluvně zajištěny, činil tedy 715 obcí Středočeského kraje. Seznam obcí sloučených v jednotlivých dobrovolných svazcích naleznete v příloze na listu „Seznam DSO".
  5. Údaje o průměrné výši prokazatelné ztráty (kompenzace) hrazené Středočeským krajem jednotlivým dopravcům za loňský a letošní rok najdete v příloze na listu „Seznam dopravců".
  6. SDO stanoví max. rozsah dopravy na jednotlivých linkách dle teoretického počtu obyvatel, které obsluhují. SDO neurčují vedení linek, naopak vedení linek je jedním z nejdůležitějších vstupů do matematického modelu SDO. Podoba vedení linek je výsledkem dlouhotrvajícího vývoje linkové dopravy na území kraje, za jejichž podobu odpovídá příslušný projektant linky.
  7. Stanovení vah provádí odborný pracovník IDSK ve spolupráci s projektanty jednotlivých linek. Při rozložení vah významnosti bere v potaz následující základní parametry:
  • Struktura urbanizace katastrálního území obce
  • Spádovost obce
  • Trasování linek, cestovní doba, četnost spojení a časové polohy spojů
  • Úroveň komfortu spojení – autobus nebo vlak, kapacita vozidel, aktuální vytížení spojů v zastávce
  • Počet a umístění zastávek na katastrálním území obce

Informace zpracoval: Dne 15. 09. 2022 Odbor veřejné mobility
Poprvé zveřejněno 21. 09. 2022