Povinně zveřejňované informace dle § 5 odst. 3 zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon o svobodném přístupu k informacím je obecně závaznou právní normou, která zajišťuje právo veřejnosti na informace, které mají k dispozici státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, jakož i další subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Zákon obsahuje taxativní výčet informací, které povinný subjekt musí zveřejnit. Mezi povinně zveřejňované informace se řadí i ty informace, které povinný subjekt poskytl individuálním žadatelům. Podle § 5 odst. 3 zákona povinný subjekt do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost zveřejní tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích, postačí zveřejnit doprovodnou informaci, vyjadřující jejich obsah.

Agregátor obsahu

Zpět Informace o plánovaném omezení objednávky železniční dopravy Středočeského kraje pro jízdní řád 2022/2023

Předmět žádosti:
Krajský úřad Středočeského kraje (dále jen „krajský úřad") obdržel dne 8. 6. 2022 žádost  o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Dle této žádosti požadujete poskytnutí informace o plánovaném omezení objednávky  železniční dopravy Středočeského kraje pro jízdní řád 2022/2023.

Poskytnuté informace:
V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) zákona InfZ, byly předmětné informace poskytnuty:
Žadateli bylo sděleno následující:
Středočeský kraj se podobně jako ostatní veřejné subjekty v současné době potýká s vážnými problémy v oblasti financování veřejné dopravy. V systému veřejné dopravy docházelo v minulých letech vlivem pandemie COVID-19 a souvisejícího propadu tržeb k nárůstu kompenzace jednotlivým dopravcům pouze pro účely zachování stávajícího rozsahu provozu. Středočeský kraj na tuto skutečnost reagoval kombinací opatření na příjmové i výdajové stránce (zejména úprava tarifní politiky nebo optimalizace rozsahu a rozdělení výkonů mezi jednotlivé dopravce a dopravní módy). V rámci těchto opatření došlo také k omezení či zastavení provozu na vybraných méně vytížených železničních tratích s adekvátní náhradou v podobě veřejné linkové dopravy.
V souvislosti s nepředpokládanou výší míry inflace a dalšího navýšení ceny pohonných hmot na základě geopolitické situace dochází nyní k disproporčnímu nárůstu nákladů na zajištění dopravní obslužnosti, které železniční a autobusoví dopravci požadují po objednateli dopravy, tj. Středočeském kraji. Aby nedošlo k ohrožení funkce a síťovosti nabídky linek Pražské integrované dopravy, je nyní nutné nalézt další úspory v provozu systému. V oblasti železniční dopravy tak nyní probíhá analýza a vyhodnocování jednotlivých možných úsporných opatření. V případě, že se nepodaří nalézt alternativní zdroje financování (např. při finanční spoluúčasti státu, resp. Ministerstva dopravy ČR), lze pro období příštího železničního jízdního řádu očekávat nahrazení vybraných méně významných výkonů v železniční dopravě dopravou autobusovou. Navrhovaná podoba a rozsah těchto opatření však musí být po vyhodnocení ještě projednány se všemi dotčenými subjekty, proto není v současné době možné specifikovat, kterých úseků by se redukce týkaly. Středočeský kraj je připraven po finalizaci opatření v rámci jejich projednání opět poskytnout všechny příslušné podklady veřejnosti. Rozpracovanost těchto opatření, která reagují na aktuální nepříznivou finanční situaci, je také důvodem, proč nejsou prověřované změny součástí zveřejněného Návrhu jízdního řádu 2022/2023, pro nějž platila uzavírka dodání dat na začátku dubna 2022.

Informaci zpracoval: Dne 20.06.2022 Odbor veřejné mobility
Poprvé zveřejněno 23.06.2022