Povinně zveřejňované informace dle § 5 odst. 3 zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon o svobodném přístupu k informacím je obecně závaznou právní normou, která zajišťuje právo veřejnosti na informace, které mají k dispozici státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, jakož i další subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Zákon obsahuje taxativní výčet informací, které povinný subjekt musí zveřejnit. Mezi povinně zveřejňované informace se řadí i ty informace, které povinný subjekt poskytl individuálním žadatelům. Podle § 5 odst. 3 zákona povinný subjekt do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost zveřejní tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích, postačí zveřejnit doprovodnou informaci, vyjadřující jejich obsah.

Agregátor obsahu

Zpět Informace týkající plánovaného zkušebního provozu vodíkových autobusů v lokalitě Mníšku pod Brdy

Předmět žádosti:
Krajský úřad Středočeského kraje (dále jen „krajský úřad") obdržel dne 24. 08. 2022 žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění (dále jen „InfZ"), ve které je žádáno poskytnutí informací týkajících plánovaného zkušebního provozu vodíkových autobusů v lokalitě Mníšku pod Brdy (navazuje na informace poskytnuté povinným subjektem ve věci plánovaného zkušebního provozu vodíkových autobusů v lokalitě Mníšku pod Brdy v přípisu ze dne 4. 8. 2022, č. j. 096636/2022/KUSK, sp. zn. SZ_096636/2022/KUSK/2).

Poskytnuté informace:
V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) zákona InfZ byly poskytnuty následující informace:

Ad a) Na základě jaké studie popř. ekonomického hodnocení byla vybrána lokalita Mníšku pod Brdy pro vybudování zkušebního provozu vodíkových autobusů? Kopcovitých terénů existuje ve Středočeském kraji zjevně víc a muselo tedy proběhnout nějaké ekonomické posouzení vhodnosti výběru záměru. Předložte tuto studii nebo ekonomické hodnocení.
Důvody pro volbu lokality Mníšku pod Brdy jsou detailně popsány již v odpovědi povinného subjektu ze dne 4. 8. 2022, č. j. 096636/2022/KUSK, sp. zn. SZ_096636/2022/KUSK/2. Důvodem zde není pouze „kopcovitý terén", jak se uvádí v žádosti žadatele; kromě náročnosti silničního terénu byla tato lokalita vybrána též zejména díky své geografické výhodnosti pro výrobu tzv. zeleného vodíku a vhodným podmínkám pro realizaci souvisejících infrastrukturních opatření.
Povinný subjekt vycházel ze svých dlouhodobých praktických provozních zkušeností při zajišťování dopravní obslužnosti veřejnými službami v přepravě cestujících ve svém územním obvodu a s tím související praktické detailní místní znalosti jednotlivých lokalit. Jinou lokalitu se srovnatelnými atributy vhodnou pro realizaci zkušebního provozu povinný subjekt ve svém územním obvodu za současné situace nenachází. Samostatná studie nebo ekonomické hodnocení v písemné podobě nebyly k této otázce vyhotoveny.

Ad b) Pokud nákup vodíkových autobusů bude zajišťovat dopravce MARTIN UHER bus, s.r.o. s pravděpodobnou spoluúčastí dotačního titulu IROP, jaký bude podíl a předpokládaná výše financí Středočeského kraje?
Přímý podíl Středočeského kraje na úhradě pořizovacích nákladů na vozidla se nepředpokládá, neboť kupujícím a zároveň i žadatelem o dotační prostředky bude přímo dopravce; pořízení vozidel tedy bude dle předpokladu financováno zčásti z prostředků IROP (tj. prostředků Evropské unie, popř. státního rozpočtu) a ve zbývající části z prostředků samotného dopravce (formou úvěru nebo z jiných zdrojů – toto už je na obchodním rozhodnutí dopravce).
Středočeský kraj se na pořizovací ceně (v části hrazené přímo dopravcem) bude do určité míry podílet až ex post a pouze nepřímo, a to v rámci kompenzace poskytované dopravci podle § 23 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Výše podílu jednotlivých složek financování na úhradě pořizovací ceny vozidel nelze v tuto chvíli předjímat, neboť konkrétní výzvy IROP ještě nebyly publikovány – srov. https://irop.mmr.cz/cs/irop-2021-2027/temata/cista-a-aktivni-mobilita. Dle zkušeností z dřívějších programových výzev IROP se maximální výše podpory z dotačních prostředků zpravidla pohybuje kolem 85–90 %.

Ad c) Ve své odpovědi ze 4.8.2022 v bodě Ad d) uvádíte, že společnost ČEZ, a.s. jako jediná nabídla trvalou a stabilní výrobu tzv. zeleného vodíku z elektrické energie. Na základě jakého výběrového řízení nebo poptávkové řízení nebo dotazování jste to zjistili? Předložte veškeré doklady, záznamy z jednání apod.
Tato otázka byla plně zodpovězena již v rámci odpovědi povinného subjektu ze dne 4. 8. 2022, č. j. 096636/2022/KUSK, sp. zn. SZ_096636/2022/KUSK/2, a to pod bodem e). Zajištění plnících stanic pro vodíkové autobusy bylo projednáváno též se skupinou ORLEN Unipetrol; povinný subjekt nedisponuje písemnými zápisy z tohoto projednávání.

Ad d) Žádám vás o předložení veškerých záznamů z jednání pracovní skupiny, na kterou se odvolává Memorandum o vzájemné spolupráci na projektu „Nákup bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu" v čl. III.
Pracovní skupina ve formátu předvídaném předmětným memorandem doposud nejednala, jelikož její jmenování rada Středočeského kraje teprve bude projednávat.

Informaci zpracoval: Dne 05. 09. 2022 Odbor veřejné mobility
Poprvé zveřejněno 12. 09. 2022