Povinně zveřejňované informace dle § 5 odst. 3 zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon o svobodném přístupu k informacím je obecně závaznou právní normou, která zajišťuje právo veřejnosti na informace, které mají k dispozici státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, jakož i další subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Zákon obsahuje taxativní výčet informací, které povinný subjekt musí zveřejnit. Mezi povinně zveřejňované informace se řadí i ty informace, které povinný subjekt poskytl individuálním žadatelům. Podle § 5 odst. 3 zákona povinný subjekt do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost zveřejní tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích, postačí zveřejnit doprovodnou informaci, vyjadřující jejich obsah.

Agregátor obsahu

Zpět Informace týkající se jízdních tarifů a zabezpečení železničního přejezdu

Předmět žádosti:
Krajský úřad Středočeského kraje (dále jen „krajský úřad") obdržel dne 15. 8. 2022 žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů ("InfZ"). V žádosti je požadováno poskytnutí informace na následující otázky:

  1. Proč nelze v případě, že cestuji vlakem, použít jízdenku na dobu trvání 15 minut?
  2. Proč u železničního přejezdu mezi obcemi Mořina a Bubovice na silnici III/11613 není umístěno vypouklé zrcadlo, které by výrazně zlepšilo rozhledové podmínky řidičů jedoucích směrem na Mořinu, čímž by zcela nepochybně došlo ke zvýšení bezpečnosti na této komunikaci.

Poskytnuté informace:
V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) zákona InfZ, byly žadateli poskytnuty předmětné informace:

  1. Tarif PID na území Středočeského kraje je schvalován Zastupitelstvem Středočeského kraje. Tedy i platnost jednotlivých jízdních dokladů byla schválena orgány kraje. Tato tarifní výjimka byla již při zavedení PIDu na území Středočeského kraje.
    Jízdní doklad s časovou platností 15 minut neplatí ve vlacích mimo jiné z důvodu požadované vysoké protarifovací ztráty ze strany dopravců, možného vysokého úniku tržeb vzhledem k odbavením průvodčím (ne vždy stihne odbavit do 15 minut).
  1. Dopravní zrcadlo se převážně využívá do míst se špatnými rozhledovými podmínkami. U Vámi popsaného železničního přejezdu není kolmé křížení silnice a železnice. Pro tyto případy je nutné využít výklad zákona č. 361/2000 Sb., o provozu silničních vozidel, § 28, odst. 5 (níže uvedeno) a do křižovatky si správně najet tak, aby řidič měl dobrý výhled a mohl bezpečně projet místo křížení silnice a železnice. Dopravní zrcadlo by v tomto místě mohlo způsobit výhled pouze na velmi krátký úsek železniční tratě, čímž by bylo křížení ještě nebezpečnější. Pokud by místo bylo nebezpečné již v minulosti, poté by dopravní Policie označila a iniciovala toto místo křížení jako nehodovou lokalitu a správce komunikace, silniční správní úřad s drážním úřadem by podnikly taková opatření, aby místo bylo přehledné nedošlo k dopravní nehodě.

Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu silničních vozidel, § 28:

     (1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

     (2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst.2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.

     (3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km.h-1. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.

   (4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať,17) a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.

   (5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať. 

Informace zpracoval: Dne 23. 08. 2022 Odbor veřejné mobility
Poprvé zveřejněno 25. 08. 2022