Povinně zveřejňované informace dle § 5 odst. 3 zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon o svobodném přístupu k informacím je obecně závaznou právní normou, která zajišťuje právo veřejnosti na informace, které mají k dispozici státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, jakož i další subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Zákon obsahuje taxativní výčet informací, které povinný subjekt musí zveřejnit. Mezi povinně zveřejňované informace se řadí i ty informace, které povinný subjekt poskytl individuálním žadatelům. Podle § 5 odst. 3 zákona povinný subjekt do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost zveřejní tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích, postačí zveřejnit doprovodnou informaci, vyjadřující jejich obsah.

Agregátor obsahu

Zpět Poskytnutí informací ve věci hloubkové kontroly (InfZ 4/24)

Předmět žádosti:

Krajský úřad Středočeského kraje (dále jen „krajský úřad“) obdržel žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění (dále jen „InfZ“), ve které je žádáno poskytnutí informací související s průběhem přezkoumání obce Drhovy včetně podnětu k provedení hloubkové kontroly. Krom problematiky podnětu k hloubkové kontrole se jedná o následující požadavky na informace:

Žádost o předložení seznamu dokumentů, které byly předloženy auditorům KÚSK při auditu hospodaření obce – dílčího přezkoumání hospodaření územního celku, jehož výsledky předkládám v příloze s názvem „Zápis Drhovy 2023“: Tato příloha obsahuje i potřebné údaje k identifikaci kontroly.

Žádám o prověření a informaci o kompletním výsledku přezkoumání hospodaření, včetně předložení písemného vyjádření – informace, zda audit měl k dispozici totožné a kompletní dokumenty, které jsou předmětem prošetření KV, včetně zápisů z VSZO.

Žádost o informaci, zda další auditoři / kontroloři KÚSK obce měli informaci, že v některých případech jsou procesy investic v šetření PČR v oddělení hospodářské kriminality a měli možnost se problematikou zabývat na základě konkrétních předložených dokumentů.

Žádost i informaci, zda auditorům byly předloženy všechny zápisy z VSZO vč. ustavující veřejné schůze a jak si je ověřovaly, když některé zápisy z VSZO nejsou uveřejněny na webu obce.

Žádost o provedení hloubkové kontroly hospodaření Obce Drhovy a dodržování povinností vyplývajících ze zákonů řízení obcí (prověření střetu zájmů při stavbě kanalizace Etapa II v obci Drhovy, povinnost uveřejnění výroční zprávy o poskytování informací a porušování povinné součinnosti kontrolovaného s kontrolním výborem).

Žádost o informace, jak bude postupováno ve zmíněných žádostech a podnětech pro hloubkovou kontrolu obce.

Žádost k přizvání předsedkyně kontrolního výboru k předložení dokumentů souběžně s vedením obce, aby bylo možné srovnat existenci a úplnost dokumentů předkládaných vedením obce Drhovy (možnost kontroly dokumentů, které ji vedení obce i přes mnohé žádosti neposkytlo).

Žádost o přizvání k procesům kontroly, aby byla možnost naplnit iniciativu i pověření kontrolního výboru a prošetřované procesy se vyjasnily.

Žádost o pomoc s legislativním zázemím pro ZO v Obci Drhovy a pro občany (transparentnost).

Poskytnuté informace:

V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) zákona InfZ, byly předmětné informace vztahující se k samotným požadavkům (krom podnětu ke kontrole) poskytnuty v následujícím znění.

Seznam dokumentů, které byly předloženy při dílčím přezkoumání hospodaření roku 2023 je uveden ve Vámi zmiňovaném a zaslaném „Zápisu Drhovy 2023“ pod označením „A. Přezkoumávané písemnosti“, přičemž jakékoliv další předložení téhož je z logiky věci nicotným aktem.

Žádat pak o prověření hospodaření územního celku jakoukoliv jinou osobou než samotným územním celkem, je nadbytečným krokem, neboť hospodaření územních celků probíhá tzv. ze zákona, přičemž na územním celku je rozhodnutí, zda o přezkoumání svého hospodaření požádá příslušný krajský úřad či auditora či auditorskou společnost.

Poskytnout informaci o kompletním výsledku přezkoumání hospodaření uvedené obce je možné až tehdy, kdy ke kompletnímu přezkoumání dojde. V tomto smyslu lze sdělit, že konečné přezkoumání hospodaření dané obce je plánováno na 06.05.2024. Informace o výsledku uvedeného přezkoumání včetně informace, které dokumenty byly předmětem přezkoumání, bude uvedena ve Zprávě o přezkoumání hospodaření obce za rok 2023, která následně musí být ze strany obce odpovídajícím způsobem zveřejněna v rámci schvalovacího procesu závěrečného účtu obce, kdy tedy v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 106 lze v tomto smyslu odkázat na čerpání potřebných informací právě prostřednictvím tohoto následně veřejně dostupného dokumentu.

Krajský úřad v pozici přezkoumávajícího orgánu žádnými informacemi o šetření ze strany PČR v rámci obce Drhovy nedisponuje.

Při dílčím přezkoumání hospodaření obce za rok 2023 byly předloženy ty dokumenty, které jsou absolutním výčtem uvedeny ve Vámi zmiňovaném „Zápisu Drhovy 2023“ pod označením „A. Přezkoumávané písemnosti“.

Problematika požadavku na provedení hloubkové kontroly byla již zmiňovaná výše s tím, že se žádným způsobem nejedná o poskytování informací dle zákona č. 106 a nelze tak na tento požadavek odpovědí, jakkoliv reagovat. Zároveň nelze za žádost o informaci ve smyslu zákona č. 106 považovat sdělování budoucího postupu přezkoumávajícího orgánu či např. požadavek na Vaši spolupráci při provádění přezkumu hospodaření. Za informaci, kterou musí povinný subjekt sdělit, se totiž pro účely zákona č. 106 považuje pouze jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Navíc povinnost poskytovat informace se netýká např. ani dotazů na budoucí rozhodnutí.

Pro upřesnění lze zejména v souvislosti s problematikou požadavku na provedení hloubkové kontroly doplnit, že proces přezkoumání hospodaření územních celků se řídí zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů, jakožto speciálního zákona k zákonu č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů, kdy přezkoumávající orgán je povinen se těmito právními předpisy při výkonu své činnosti řídit, a to zejména co do procesní stránky věci s ohledem na povinnosti, ale i práva kontrolovaného. Pokud pak jde o konkrétní zmiňované podněty, tak např. při přezkoumání hospodaření je střet zájmu posuzován zejména co do povinnosti sdělení možného „vztahu k věci“ před hlasováním prostřednictvím příslušného orgánů územního celku, kdy ani tento vztah nevylučuje právoplatnost souvisejícího rozhodnutí. Zároveň je třeba doplnit, že dotačně podpořené projekty jsou v téměř v absolutní většině kontrolovány ze strany poskytovatele dotace, přičemž přezkum hospodaření zjištěné informace používá pouze tzv. podpůrně při hodnocení rozpočtových výkazů a účetních záležitostí a výstupů. Rovněž předmětem přezkoumání hospodaření není např. ani povinné uveřejnění výroční zprávy o poskytování informací. Vztah spolupráce územního celku s tamním kontrolním výborem je navíc v zásadě pouze problematika samosprávy daného územního celku, kdy je otázkou, zda je k řešení této Vámi zmiňované problematiky vůbec někdo, krom zastupitelstva obce, kompetentní.

Informaci zpracoval: Bc. Aleš Trojan, MPA, Odbor kontroly, dne 10. 01. 2024

Evidenční číslo žádosti: InfZ 4/24