Povinně zveřejňované informace dle § 5 odst. 3 zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon o svobodném přístupu k informacím je obecně závaznou právní normou, která zajišťuje právo veřejnosti na informace, které mají k dispozici státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, jakož i další subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Zákon obsahuje taxativní výčet informací, které povinný subjekt musí zveřejnit. Mezi povinně zveřejňované informace se řadí i ty informace, které povinný subjekt poskytl individuálním žadatelům. Podle § 5 odst. 3 zákona povinný subjekt do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost zveřejní tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích, postačí zveřejnit doprovodnou informaci, vyjadřující jejich obsah.

Agregátor obsahu

Zpět Poskytnutí informací ve věci návštěvy KÚSK (InfZ 78/24)

Předmět žádosti:

Krajský úřad Středočeského kraje obdržel dne 21. 3. 2024 žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které žadatel požaduje následující informace:

Dotaz se týká následujících skutečností:

  1. Kdo, kdy a proč tento Seznam vytvořil?
  2. Kdo k vytvoření takového Seznamu dal podnět a na základě čeho se tak stalo?
  3. Kdo rozhodoval a rozhoduje o zařazení osob na tento Seznam?
  4. Kdo na tomto Seznamu je? (zaslat jeho kopii)
  5. Jaký režim žádané reakce nastává, pokud čtečka zaznamená průchod označených osob ze Seznamu?
  6. Kdo, kdy a jakým rozhodnutím dal Středočeskému kraji souhlas s vytvářením seznamů osob se zvláštním zacházením, odlišným od ostatních, a tedy otevřené tvorby apartheidu?  

Poskytnuté informace:

V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) zákona InfZ, krajský úřad poskytnul předmětné informace.

Na vysvětlenou uvádím následují informace, které objasní celou nešťastnou událost, ke které došlo dne 21. 3. 2024 při Vaší návštěvě Krajského úřadu Středočeského kraje. Prověřením Vámi zaslaných dotazů bylo zjištěno, že recepční nepostupovala zcela v souladu s návštěvním řádem, tj. zaevidování osoby pomocí čtecího zařízení do elektronické knihy návštěv a následné telefonické vyrozumění zaměstnance o příchozí návštěvě. Její pochybení spatřuji v tom, že jste museli setrvat na recepci a nebyli po zaevidování vpuštěni do budovy krajského úřadu tak, jak ukládá návštěvní řád. To, že recepční vyrozuměla pracovnici Odboru bezpečnosti a krizového řízení je z neznalosti věci, přičemž samotná pracovnice Odboru bezpečnosti a krizového řízení Vám osobně měla vysvětlit, že se jedná o omyl.

Patrně došlo k nesprávné interpretaci podmínek využití Antikonfliktního týmu zřízeného v nedávné době krajským úřadem, který může být využit jako mediátor při předcházení vyhroceným či konfliktním situacím. O jeho přítomnost by však v daném případě musela požádat navštívená osoba, resp. navštívené pracoviště (nikoliv pracovnice recepce), což se v tomto případě nestalo, když zástupci oddělení přestupků a správních agend, s nimiž jste posléze jednali, o přítomnost zástupce Antikonfliktního týmu nežádali. Aktivace antikonfliktního týmu není nijak vázána na zápis do elektronické knihy návštěv ani na úkony pracovníků recepce. Vámi zmíněné varování po projití občanského průkazu čtečkou tedy neodpovídá žádné situaci předpokládané vnitřními předpisy Krajského úřadu Středočeského kraje. Jednalo se o chybu informačního systému, která byla neprodleně opravena. Děkujeme za upozornění.

Jak je výše nastíněno, pracovníci Odboru bezpečnosti a krizového řízení nastavili řešení případných konfliktních situací, které nám všem přináší život. Jedná se o řešení všech situací transparentním způsobem a prostřednictvím komunikace, s cílem předcházet vyhroceným a konfliktním situacím prostřednictvím členů Antikonfliktního týmu KÚSK při jednáních. Tento způsob se při jednáních velmi osvědčil a krajský úřad jde touto nastavenou cestou.

K Vašim konkrétním dotazům pod body 1) až 6) pak sděluji, že žádný Seznam vytvořen nebyl a nikdo ani nedal k vytvoření Seznamu podnět.

Vzhledem ke skutečnosti, že ostrahu objektu zajišťuje smluvní subjekt, se kterým má krajský úřad sjednán smluvní vztah a pracovníci ostrahy nejsou zaměstnanci krajského úřadu, byli všichni pracovníci ostrahy opětovně a důrazně poučeni ve vztahu k jejich pravomocem a dodržování návštěvního řádu krajského úřadu.

K Vašemu dotazu jako celku v závěru uvádím, že v přístupu-chování uvedených zaměstnanců neshledávám žádnou osobní zaujatost vůči Vaší osobě nebo snahu Vás jakkoliv poškodit a je mi velice upřímně líto, že návštěva krajského úřadu byla pro Vás vnímána jako nekomfortní.

Informace zpracoval: Mgr. Michal Holý, Odbor bezpečnosti a krizového řízení dne 4. 4. 2024

Evidenční číslo žádosti: InfZ 78/24