Agregátor obsahu
Zpět Nástup do autobusu všemi dveřmi. Středočeský kraj rozjede pilotní projekt na dvou linkách
Cestující ve Středočeském kraji budou moci na dvou autobusových linkách nastupovat všemi dveřmi. Doposud to bylo možné pouze předními, u řidiče. Pilotní projekt, který připravila Integrovaná doprava Středočeského kraje, dnes odsouhlasili krajští radní. Zkoušet se bude na linkách PID 519 a 705.
Od začátku května budou moci cestující na dvou linkách PID nastupovat do autobusu všemi dveřmi. Tedy tak, jako jsou zvyklí například v MHD. Doposud byl nástup možný pouze předními dveřmi. Pilotní provoz dnes odsouhlasila krajská rada. Konec „pilotu“ je naplánován na konec letošního července. „Jde o další projekt, kterým chceme cestování v prostředcích hromadné dopravy zpříjemnit. Odpadnout by měly například fronty na zastávkách. Takto autobus přijede, cestující se rychle vymění a jede se dál. Sníží se tedy počet minut strávených ve stanicích, což povede i ke zrychlení přepravy a lepšímu dodržování jízdního řádu," vysvětluje záměr Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Novinku bude kraj zkoušet na linkách PID 519 (Sedlčany – Votice) a 705 (Poděbrady – Čáslav), přičemž cestující budou moci k nástupu využít všechny dveře, v celé délce linek. „Cílem pilotního provozu je zjistit rozsah využívání tohoto způsobu nástupu ze strany cestujících a dopady na pobytové doby v zastávkách a na počty cestujících odbavených řidičem a zjištění, kolik bude potřeba revizorů a samoobslužných validátorů pro nákup papírových jízdenek do autobusů,“ konstatuje Petr Borecký.
V průběhu celého pilotního provozu budou prováděny přepravní průzkumy a průzkumy skladby jízdních dokladů. Paralelně budou na dotčených linkách sledována data o zpoždění na spojích a ve vybraných termínech budou měřeny pobytové doby ve vybraných zastávkách. Tato data byla a jsou pořizována již dnes, posléze se budou porovnávat. „Předpokládáme mírné snížení tržeb. Nikoliv proto, že by cestující začali jezdit hromadně na černo, ale proto, že se odbaví pomocí PID Lítačky anebo u automatů. I z tohoto důvodu je hlavní město Praha k tomuto projektu velmi skeptické, i když právě na příměstských linkách by faktor času a komfortu pro cestující byl nejmarkantnější,“ konstatuje Petr Borecký a pokračuje: „Začínáme tedy na čistě středočeských linkách a věříme, že data ukáží, že tento projekt lze rozšířit na všechny linky.“
Vyhodnocení je plánováno na srpen a září, přičemž data budou k dispozici až na konci října. Součástí vyhodnocení bude i zmíněné vyčíslení ztráty. „Pro hladký proběh pilotního projektu plánuje IDSK informační kampaň. Primárně budou cestující ve vozidlech nasazovaných na linkách, kde je pilotní projekt realizován, informováni jak prostřednictvím letáků i pomocí hlášení ve vozidlech, které IDSK pro tento účel vytvoří. Součástí informací bude i připomenutí povinnosti mít po celou cestu platný jízdní doklad,“ uzavírá Petr Borecký.
Naše projekty
Portály, které by vás mohly zajímat
Středočeské inovační centrum
Podpora inovací a podnikání
Středočeský platební portál
Snadné placení poplatků obcím a spolkům
Participativní rozpočet pro obce
Obecní participativní rozpočet snadno a přehledně
Bezpečný Středočeský kraj
Aktuální bezpečnostní situace v kraji
Portál krizového řízení
Středočeská centrála cestovního ruchu
Kam vyrazit ve středních Čechách
Integrovaná doprava Středočeského kraje
Informace o veřejné dopravě Středočeského kraje.
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Vzdělávací institut Středočeského kraje
Portál příspěvkových organizací
Portál pro příspěvkové organizace
Dopravní portál
Veřejné zakázky
Přehled uveřejněných veřejných zakázek, jejichž zadavatelem je Středočeský kraj
FandiMat - aplikace materiální pomoci
Mapa, ve které můžete získat i nabídnout pomoc ve Středočeském kraji