Agregátor obsahu
Zpět Na zimní údržbu silnic jsou připraveny stovky posypových vozů
Silničáři, policisté i hasiči jsou připravení na nadcházející zimní období. Shodli se na tom zástupci všech dotčených složek na štábu k zimní údržbě, který hostil Krajský úřad Středočeského kraje a kterému předsedali radní pro silniční dopravu Karel Bendl a ředitel Krajské správy a údržby silnic (KSÚS) Aleš Čermák.
Nepřetržitá dispečerská služba, naskladněné posypové materiály, nasmlouvané firmy, připravená technika, on-line sdílení informací i letité zkušenosti. To jsou atributy, se kterými silničáři vstupují do letošní zimní sezony. Kraj je připraven na sdílení informací tak, aby se složky, které se do zimní údržby zapojují, dozvídali o všech událostech včas a motoristé se na silnicích II. a III. třídy Středočeského kraje cítili co nejbezpečněji. „Úkolem kraje je koordinovat komunikaci. Proto jsme ve spojení nejen s policií, hasiči, autobusovými dopravci, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, městy, obcemi a dodavateli údržby a průběžně si sdílíme informace. Samozřejmě pak vše předáváme i motoristům. Například prostřednictvím on-line map. I my v hojné míře využíváme i on-line informace ze zhruba šesti desítek meteostanic našich i ŘSD a dalších telematických systémů,“ shrnuje Karel Bendl, radní pro oblast silniční dopravy.
Zde je nutné připomenout, že sypače a další technika vyjíždí v brzkých ranních hodinách. Obvykle tak, aby silnice ošetřila ještě před jízdami autobusů, které vozí cestující do škol a zaměstnání. „Každý rok se dočítám, že silničáři opět zaspali. Oni ale opravdu nespí. V terénu je obvykle veškerá dostupná technika. Navíc připomínám, že naším úkolem není silnice vyčistit od poslední vločky sněhu, ale zajistit sjízdnost. A to je velký rozdíl,“ připomíná Karel Bendl.
Naskladněny by měly být i potřebné posypové materiály. O zimní údržbu silnic II. a III. třídy se pak starají zhruba dvě stovky sypačů (vč. fréz a šípových pluhů) dodavatelských firem, které KSÚS na zimní údržbu kompletně najímá. Vlastní technikou totiž nedisponuje. „Běžně se staráme se o silnice v celkové délce 8,6 tisíce kilometrů. V zimě je to o trochu méně. Rozhodně to ale neznamená, že bychom obce zcela odřízli od světa,“ doplňuje Karel Bendl.
KSÚS zajišťuje své povinnosti na základě Plánů zimní údržby. Kvůli organizaci pak zajištuje nepřetržitou službu dispečerů. „Plány máme za léta vyladěné. Díky tomu i například loňská sezona proběhla vez větších mimořádných událostí. Připomínám, že KSÚS silniční síť udržuje v limitech zákona o pozemních komunikacích a vyhlášky ministerstva dopravy, kterou se zmíněný zákon provádí. Ovšem vždy myslíme na to, že čím dříve ošetřené silnice jsou, tím lépe,“ doplňuje Aleš Čermák, ředitel KSÚS a pokračuje: „V tomto smyslu jsme na štábu apelovali i na kolegy z dodavatelských firem.“
Současně pro zajištění ucelené organizace zimní údržby je zřizován Krajský dispečink, k jehož povinnostem, mimo jiné, patří monitoring vlastních oblastních dispečerů, koordinace, zpracování a předkládání kompletních informací. „Myslím, že kolegové jsou profesionálové na svých místech. Proto děkuji za výbornou spolupráci nejen spolupracujícím firmám, ale i policistům, hasičům a dalším spolupracujícím subjektům. Věřím, že letošní zimu opět zvládneme bez větších potíží,“ uzavírá Karel Bendl.