Agregátor obsahu
Zpět Na trať mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem vyjely moderní RegioPantery
Do Středočeského kraje poprvé dorazily na pravidelné lince vlaky RegioPanter. Tyto moderní jednotky ode dnešního dne obsluhují osobní vlaky na trati č. 230 mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem, a to díky posunutí neutrálního pole ve stanici Sázavka. Nové vlaky nabídnou cestujícím komfortní cestování v klimatizovaném a nízkopodlažním interiéru a samozřejmostí v nich bude možnost připojení k internetu pomocí Wi-Fi a nabíjení přenosné elektroniky. RegioPantery se v následujících letech rozšíří také na další tratě ve středních Čechách.
Dnes krátce před půl jedenáctou poprvé přijela do Kolína jednotka RegioPanter z Vysočiny. Ode dnešního dne bude pravidelně obsluhovat osobní vlaky na trati č. 230 z Havlíčkova Brodu přes Světlou nad Sázavou, Golčův Jeníkov, Čáslav a Kutnou Horu do Kolína. Správa železnic posunula neutrální pole (úsek bez napájení elektřinou) trakčního vedení v zastávce Sázavka, bylo totiž v poloze, ve které by nebyl možný rozjezd jednotky kvůli umístění sběrače proudu uprostřed soupravy.
„RegioPantery dnes poprvé dorazily do Středočeského kraje a cestující, kteří využívají osobní vlaky na trati mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem, se tak mohou těšit na revoluci v cestování. Nové jednotky jsou nízkopodlažní, což usnadňuje cestování handicapovaným, seniorům nebo rodinám s malými dětmi. Mají ergonomicky tvarované sedačky s dostatečným místem pro nohy, najdete tu klimatizaci i moderní audiovizuální informační systém. Tyto komfortní vlaky zároveň mohou sloužit jako mobilní kancelář ‚train office‘. Čas na cestě tak lze využít například k práci, studiu nebo třeba sledování filmů, a to díky Wi-Fi připojení, elektrickým zásuvkám, USB portům nebo sklopným a rozkládacím stolkům. Věříme, že nové vlaky přilákají na železnici nové cestující, stejně jako se to stalo v jiných regionech,“ popisuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
„Zájem o pohodlné cestování vlakem v Kraji Vysočina roste. V loňském roce dosáhl počet přepravených osob vykázaných v rámci našeho integrovaného dopravního systému čísel shodných s rokem 2019, tedy pro cestování příznivého období před COVIDem. Zájem cestujících si vysvětlujeme nejen vysokou kvalitou nabízených přepravních služeb, ale také provedenou optimalizací spojů, která v našem případě logicky kombinuje železniční i linkovou autobusovou dopravu. V Kraji Vysočina se nyní těšíme na nasazení nových jednotek řady 847 RegioFox, které spojí Havlíčkův Brod s Pardubicemi,“ říká Martin Hyský, předseda Výboru pro rozvoj strategických projektů Kraje Vysočina.
Na Vysočině jezdí celkem šest elektrických jednotek RegioPanter. Poprvé v tomto kraji vyjely na začátku letošního května. Cestující se s nimi svezou na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, na trati č. 225 Havlíčkův Brod – Jihlava / Jihlava město a nově na trati 230 spojující Kraj Vysočina s Kolínem a Kutnou Horou, tedy třetím a pátým nejlidnatějším středočeským městem.
„Vnímáme to jako další díl do naší skládačky – postupné celkové modernizace železniční dopravy ve Středočeském kraji. Jestliže chceme, aby cestující jezdili hromadnou dopravou a platili za to přiměřenou cenu, pak jim musíme nabízet vlaky splňující požadavky na komfort pro 21. století. Cílíme tedy na zvýšení kultury a obecně zkvalitnění cestování. Příští rok začneme ve spolupráci s Českými drahami nasazovat na středočeské elektrizované tratě dalších dvaadvacet Panterů. Již nyní jsou ve výrobě. Panteři vyjedou na trasy z Prahy do Ústí nad Labem a do Čáslavi přes Kolín. V modernizaci techniky v elektrické i motorové trakci hodláme pokračovat i v dalších letech,“ dodává radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.
Výbava elektrických jednotek RegioPanter
- - moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami;
- - bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
- - moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním, obsluhovaným slepeckou vysílačkou, a akustickým majáčkem;
- - prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
- - doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
- - dostatečně velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
- - moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
Základní parametry jednotek RegioPanter
- - maximální rychlost 160 km/h
- - výkon 1320 kW
- - délka 52,9 m
- - počet míst k sezení 140
- - hmotnost obsazené soupravy 122 tun, hmotnost prázdné soupravy 105 tun
- - bezbariérovost (jednotky jsou nízkopodlažní)
- - napájecí soustava 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC
- - vlakový zabezpečovací systém ETCS
- - komunikační systém GSM-R