Agregátor obsahu
Zpět Na středočeské tratě míří první RegioPanter PID
Veřejnost si prohlédne první vlak RegioPanter v barvách PID v sobotu 20. dubna na Regionálním dni PID v Benešově u Prahy. V průběhu května se s ním svezou také první cestující na lince S4 Praha – Kralupy nad Vltavou. Do konce letošního roku zamíří na tratě v Praze, ve Středočeském a Ústeckém kraji celkem 22 nových jednotek RegioPanter PID, které navýší kapacitu příměstských elektrických vlaků o 4 950 míst. Tyto jednotky jsou plně klimatizované, bezbariérové a vybavené palubní Wi-Fi sítí.
V sobotu 20. dubna v 10 hodin v Benešově u Prahy na Regionálním dnu PID převezme do provozu ve službách PID radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký první novou elektrickou jednotku RegioPanter PID od zástupců Českých drah.
„ Modernizace vlaků a železniční infrastruktury jsou nejlepší formou posílení konkurenceschopnosti dráhy proti jiným druhům dopravy. Vlak lze využít jako pojízdnou kancelář, na telefonu nebo tabletu se dá sledovat film nebo sociální sítě a člověk se nemusí věnovat řízení auta. Současné trendy na železnici dokazují, že se jedná stále o moderní druh dopravy, který neřekl své poslední slovo na dopravním trhu,“ upozorňuje ministr dopravy Martin Kupka.
„ V oblasti veřejné dopravy a významného zvyšování její kvality plníme sliby, které jsme dali obyvatelům Středočeského kraje. Mezi naše závazky patří zlepšení kvality železniční dopravy a převzetí prvního RegioPantera v barvách PID je toho jasným důkazem. Do prosince budeme průběžně, společně s Prahou a Českými drahami, nasazovat 22 nových jednotek, které obslouží spoje především na linkách S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem a R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora a navýší kapacitu elektrických souprav v PID o skoro 5 000 dalších míst k sezení. Připomenu, že na tratích Středočeského kraje jezdí anebo brzy jezdit budou i další, moderní vlaky. Na mysli mám jednotky RegioFox anebo RegioSpider,“ uvádí Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu.
„ Letos uskutečníme největší obnovu regionálních a dálkových vlaků od vzniku Českých drah. Nasadíme do provozu zhruba 440 jednotlivých vozidel, která nabídnou přes 22 tisíc moderních míst k sezení v nových, klimatizovaných vlacích vybavených pro pohodlné bezbariérové cestování osob na vozíku, s palubní sítí Wi-Fi nebo s možností využívat a dobíjet cestovní elektroniku během jízdy. Velká část těchto vozidel míří na tratě v Praze a ve Středočeském kraji, kde posílí kapacitu elektrických příměstských vlaků. Celkový počet moderních elektrických jednotek CityElefant a RegioPanter v PID tak překročí 90 kusů a cestujícím nabídnou celkem skoro 27 tisíc míst k sezení,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
„ Každý pracovní den dojíždí do Prahy téměř 300 tisíc lidí. Abychom v hlavním městě takový nápor dopravně zvládli, je pro nás zcela zásadní, aby co největší počet dojíždějících využíval příměstskou veřejnou dopravu. Důležité je proto zachování její vysoké kvality, a to jednak navyšováním kapacit a dále zvyšováním komfortu pro cestující. V případě nových vlaků je tak samozřejmostí klimatizace, dostatečně velké prostory pro umístění kočárků a jízdních kol, bezbariérová přístupnost a také funkční internetové připojení. Víme, že investice do veřejné dopravy zásadním způsobem zvyšují její atraktivitu pro cestující, a proto v nich budeme pokračovat i nadále, ať už se jedná o nákupy moderních dopravních prostředků nebo výstavbu nové infrastruktury např. v podobě nových tramvajových tratí nebo metra D," shrnul 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
„ Vlaky, které během Regionálního dne PID v Benešově představíme, nejsou vybrané náhodně. Nových RegioPanterů určených pro provoz na středočeských tratích bude celkem 22 a do provozu je budeme postupně nasazovat v průběhu tohoto roku na linkách S4 z Prahy přes Kralupy nad Vltavou do Ústí nad Labem a R41 z Prahy přes Kolín do Kutné Hory. Motorové vozy RS1, které lidé znají pod označením RegioSpider, pak nasadíme na linkách z Benešova do Vlašimi, z Benešova přes Olbramovice do Sedlčan a z Olbramovic do Tábora, kde nahradí motorové vozy řady 810 a Regionovy,“ dodává Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu Střed Českých drah.
„ Modernizace železnice a navyšování přepravní kapacity na páteřních železničních tratích je nezbytné, máme-li motivovat cestující k využívání veřejné dopravy. Cestující očekává kvalitu odpovídající 21. století a nasazením těchto moderních vlaků se výrazným způsobem zvýší komfort cestování po železnici v rámci systému Pražské integrované dopravy, a to nejen ve Středočeském kraji,“ uvedl Pavel Winter, náměstek IDSK pro dopravu.
„ Nové moderní vlaky na kralupské trati nahradí část dvoupodlažních CityElefantů, které budeme moci využít na potřebnějších tratích z Prahy do středních Čech. Díky zdvojování jednotek nabídneme ve špičkách více míst než nyní a mimo špičky naopak pokryjeme zdejší poptávku efektivněji. Při požadavcích na nová vozidla jsme mysleli hlavně na komfort cestujících. Kromě již běžného standardu v podobě Wi-Fi připojení nebo zásuvek na dobíjení elektroniky jsme v nových vlacích rozšířili také počet míst v první třídě, což pomůže nalákat z aut do vlaků i náročnější cestující,“ dodává ředitel pražského organizátora dopravy ROPID Petr Tomčík.
„ Těšíme se z toho, že Praha i Středočeský kraj budou mít svoje RegioPantery, které zvýší atraktivitu kolejové dopravy. Vlaky jsme přizpůsobili na míru specifickým potřebám města i regionu. Naše bezbariérové elektrické jednotky typu RegioPanter jsou úspěšný a oblíbený model. Vyrobených nebo objednaných je už zhruba 300 jednotek, které se uplatňují nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Lotyšsku, v Estonsku či Uzbekistánu. Zákazníkům nabízejí optimální řešení pro modernizaci vozidlového parku v příměstské a regionální dopravě, ale mohou se velmi dobře uplatnit také na kratších a středně dlouhých dálkových linkách s maximální rychlostí 160 km/h. Zákazníkům nabízejí veškerý komfort, který je s cestováním na železnici v 21. století spojován,“ Tomáš Ignačák, President Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group.
Elektrické jednotky RegioPanter PID zamíří do Kralup, Ústí nad Labem a Kolína
První jednotku převzaly České dráhy od výrobce v tomto týdnu a od následujícího týdne na ní začíná zácvik zaměstnanců, tedy strojvedoucích, vlakvedoucích a dílenského personálu v Centru údržby Praha jih, kde o ně budou technici pečovat. V první polovině května začne zácvik na jednotce v provozu. Vůbec první RegioPanter PID bude obsluhovat v závislosti na probíhajících školeních osobní vlaky linky S4 zhruba mezi 9. a 15. hodinou a denně obslouží až tři páry spojů mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou.
Od prosince 2024 budou nasazeny na linky S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, kde budou spoje ve špičce v úseku Praha – Kralupy nad Vltavou – Praha vedeny ve dvojité trakci s kapacitou až 450 míst k sezení a v méně frekventovaném úseku Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem – Kralupy nad Vltavu bude pokračovat jen jeden RegioPanter. Druhou linkou obsluhovanou novými vlaky bude spojení R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora, která v novém konceptu nabídne celodenní rychlé cestování ze všech měst a obcí mezi Poříčany a Kolínem do hlavního města.
Dvacet dva jednotek řady 640.2 RegioPanter pro PID je součástí kontraktu na výrobu celkem 60 vlaků pro České dráhy. Jejich maximální rychlost je 160 km/h, výkon 2 040 kW, hmotnost více než 150 tun a délka 79,4 metrů. Od jednotek pro jiné regiony se však odlišují v interiéru, kde je na přání zákazníka vyšší počet míst 1. třídy. U RegioPanterů PID se nachází na obou koncích vlaku v oddílech za stanovištěm stojvedoucího a nabízejí ve vyšší kategorii dohromady 16 míst k sezení, což je dvojnásobek oproti ostatním jednotkám stejné řady. Celkem pak nabízejí RegioPantery PID 225 míst k sezení.
Výhody a služby na palubě RegioPanterů
- moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami ve 2. a v 1. třídě, pro PID se zvýšenou kapacitou v 1. třídě z 8 na 16 míst k sezení;
- bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku jsou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadňuje nástup dodatečný výsuvný schod;
- moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké jsou čelní dveře jednotky vybaveny dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a doplněné o akustický majáček, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;
- prostorné bezbariérové WC přístupné osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;
- doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků, individuální čtecí lampičky jednotlivých míst;
- dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;
- moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu a tlačítky v haptickém provedení.