Povinně zveřejňované informace dle § 5 odst. 3 zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon"). Zákon o svobodném přístupu k informacím je obecně závaznou právní normou, která zajišťuje právo veřejnosti na informace, které mají k dispozici státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, jakož i další subjekty, kterým zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech nebo povinnostech fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy, a to pouze v rozsahu této jejich rozhodovací činnosti. Zákon obsahuje taxativní výčet informací, které povinný subjekt musí zveřejnit. Mezi povinně zveřejňované informace se řadí i ty informace, které povinný subjekt poskytl individuálním žadatelům. Podle § 5 odst. 3 zákona povinný subjekt do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost zveřejní tyto informace způsobem umožňujícím dálkový přístup. O informacích poskytnutých v jiné než elektronické podobě nebo mimořádně rozsáhlých elektronicky poskytnutých informacích, postačí zveřejnit doprovodnou informaci, vyjadřující jejich obsah.

Agregátor obsahu

Zpět Informace k financování dopravní obslužnosti

Předmět žádosti:
Krajský úřad Středočeského kraje (dále jen „krajský úřad") obdržel dne 6. 1. 2022 žádost  o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Dle této žádosti požadujete poskytnutí informací:

1) Jakou cenu – částku za 1 km jízdy autobusu platí Středočeský kraj (z vlastního rozpočtu, či jiných zdrojů) dopravní společnosti, či dopravním společnostem (v případě, že jich je více) při provozu autobusů na pravidelných linkách příměstské hromadné dopravy? Pokud se cena liší podle doby uzavření smluvního vztahu, či typu autobusu, pak prosím uveďte aktuální konkrétně linkách č. 316, 350, 409 s upřesněním, zda se jedná s DPH.
2) Jakým způsobem, kritériem („klíčem"), je určena výše příspěvku obcí na provoz té, či oné autobusové linky, která projíždí více obcemi. Není-li jednotné, žádám o sdělení, jak je tomu aktuálně u linek 316, 350 a 409.

Poskytnutné informace:
V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) zákona InfZ byly žadateli poskytnuty následující informace:
1) Informace o ekonomických ukazatelích všech autobusových linek integrovaných do systému Pražské integrované dopravy objednávaných Středočeským krajem jsou zveřejněny na internetových stránkách www.sdo2022.cz. Zde lze u každé takové linky dohledat údaje o počtu ujetých kilometrů v pracovní den a o víkendu (vážený denní průměr), dále údaje o ročních nákladech a tržbách, přičemž z těchto podkladů lze dopočítat jak celkovou ztrátu linky, tak i ostatní údaje o provozu linky.
Co se týče uvedených linek obsluhujících obec Velké Přílepy, výše prokazatelné ztráty (kompenzace) je následující:
Linky číslo 316 a 350 objednává Středočeský kraj u dopravce ČSAD MHD Kladno, výše kompenzace (prokazatelné ztráty) standardního autobusu 29,93 Kč/km (počítáno váženým průměrem).
Linku číslo 409 objednává Středočeský kraj u dopravce About Me, výše kompenzace (prokazatelné ztráty) midi autobusu 44,44 Kč/km (počítáno váženým průměrem).

2) Podle nově zavedených Standardů dopravní obslužnosti (SDO), které platí od 1. 1. 2022, má každá linka (autobusová i železniční) ve Středočeském kraji definovaný maximální rozsah dopravy (tzv. „standardní"), který je plně hrazen z prostředků Středočeského kraje v rámci jeho zákonných povinností o zajištění dopravní obslužnosti (DO) na jeho území. Tento „standardní" rozsah dopravy je vyjádřen počtem „standardních" párů spojů a je závislý na teoretickém počtu obyvatel, kteří jsou konkrétní linkou obsluhováni. Tento počet je součtem teoretických podílů obyvatel v jednotlivých obcích na dané lince. Linky v každé obci jsou rozděleny pomocí tzv. „vah významnosti", které určují, jak je pro danou obec konkrétní linka významná. Její významnost ovlivňuje řada faktorů, zejména trasování linky, dostupnost zastávek na katastrálním území obce, četnost spojení, časové polohy spojů, atd. Více o tomto tématu, včetně příkladu stanovení vah v obci Mnichovice (okres Praha-východ) lze také nalézt na stránkách www.sdo2022.cz, v sekci Ke stažení, v Příloze č. 1.
Po stanovení vah významnosti (jedná se vlastně o koeficient) se vypočte, kolik která linka v dané obci teoreticky obsluhuje obyvatel (součin „váha významnosti" * počet obyvatel obce). Následně se sečtou počty obyvatel v jednotlivých obcích na lince a výsledný součet se zařadí do pásma standardu (viz Příloha č. 1 na stránkách www.sdo2022.cz). Ze zařazení vyplývá max. rozsah dopravní obslužnosti plně hrazený krajem. Pokud je rozsah dopravy na lince větší, jsou spoje (počty párů spojů) nad „standardní" rozsah dopravy považovány za tzv. „nadstandardní" (dříve nazýván jako „ostatní dopravní obslužnost). Dle SDO na úhradu ztráty z provozu nadstandardních spojů přispívají obce 75 % a kraj 25 %. Rozdělení celkového příspěvku obcí na ztrátu dané linky je pak založeno na procentuálním podílu obyvatel obce obsluhovaných linkou na celkovém počtu obyvatel obsluhovaných danou linkou.
Rozdělení vah, a tudíž i stanovení standardního rozsahu provozu a příspěvků je provedeno zvlášť pro pracovní dny (PD) a zvlášť pro dny pracovního klidu (SO+NE).

Rozdělení linek v obci Velké Přílepy je následující:

               Linka 316 – váha 0,7 PD; 0,65 SO+NE
               Linka 350 – váha 0,25 PD; 0,35 SO+NE
               Linka 409 – váha 0,05 PD; 0 SO+NE (není v provozu).

Na základě celkového počtu obyvatel obsluhovaných linkou na její trase mají linky následující počet skutečných/standardních/nadstandardních párů spojů:

               Linka 316 – PD: 51/28/23; SO+NE: 18/8/10
               Linka 350 – PD: 28/20/8; SO+NE: 18/5/13
               Linka 409 – PD: 7/4/3; SO+NE: 0/0/0

Zároveň s odpovědí byla žadateli předána přikládám i výše uváděnou Přílohu č. 1.
O další informace k uvedené záležitosti lze požádat přímo příspěvkovou organizaci „Integrovaná doprava Středočeského kraje", která zajišťuje a organizuje veřejnou dopravu ve Středočeském kraji, na e-mailové adrese: podnety@idsk.cz.

Informace zpracoval: Dne 19.01.2022 Odbor veřejné mobility

Dokumenty ke stažení